Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac skärm problem

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är helt ny som medlem och startar med ett problem som
jag både hoppas och inte hoppas någon råkat ut för.

Har en iMac 266 MHZ med 3-4 år på nacken.

Skärmen har strulat ett tag men vill nu inte alls. Det vill säga den startar upp men släcker ner igen utan att program hinner dyka upp.

Kör OS 9.2 på maskinen.

Låter bekannt?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 20:52

Tyvärr bekant på iMac som blivit en fyra-fem år…
Är ofta högspänningen till skärmen som "brakat ihop"…
Dyrt som f*n att laga hos någon apple-verkstad…

Tack för tipset. Är det månne något man kan plocka från en gammal Mac ?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 21:10

http://www.macopz.com/columns/imacrepair/
Närmare döden än så är svårt att komma

  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 21:12

Du kan ju oxå - om det är en tray loading - ansluta en vanlig extern skärm : och då skall den gå som vanligt (om det är det felet)…
(apple 15-pin kontakt)

Pär,

Jätte mycke tack för Dina tips och synpunkter. Inhandlade en 15 pinnars Mac til PC adapter från Kjell och Company och pluggade till en
17 tums skärm. Funkar jättebra tills jag hittar nån begagnad iMac
skärmdel att stoppa in.
Vilket kontakt forum.

Christer

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
http://www.macopz.com/columns/imacrepair/
Närmare döden än så är svårt att komma

Här verkar det som att det bara/mest gäller rev. A-D av iMac och inte de senare slotmodellerna. Är det någon som vet mer om detta?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 23:09

Vet tyvärr inte hur/var slotloading går sönder - men det är ju inte lika lätt att plugga dit en extern skärm och prova tyvärr...
Hittar du någon info så är jag mycket intresserad (men det är ju nästan bara utanpå som de är lika...)

Jag räknar med att analogkortet blir det som ryker först. Men min HD har succesivt börjat låta mer och mer också. Ska nog byta den snart.

Men jag trodde du hade en trayloading, Pär...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 00:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Men jag trodde du hade en trayloading, Pär...

Jo, en tray loading står på bordet nu, och en 15,1" TFT precis bredvid…
Tänkte meckla ihop dom i samma blågröna skal
Är några millimeter som inte är på min sida, men det skall vi nog fixa lite snyggt…
Ingen som har en 15" TFT att byta mot en 15,1" TFT?

  • Avstängd
  • 2003-12-17 10:56

Slotmodellerna dör dom med, min gjorde iaf. Den var dock begagnad men bara 2 o ett halvt år! AIO-burkar med CRT är nog inte det bästa valet trots allt...

Intressant diskussion! har själv en död 266MHz tangerine som dog precis så som beskrivs i sajten med reparationstips. Hade faktiskt ingen aning om att man kunde koppla/hänga på en extern skärm och fortsätta använda den. Nu är jag väl inte den mest tekniska individ som existerar och undrar därför om det är svårt att sätta till en extra skärm, och vad exakt det är jag behöver för att göra det. Går det att göra snyggt? Och vad kan det gå loss på?
Så, please, ni som gjort denna operation, kan ni inte lägga upp en steg-för-steg beskrivning här, för en fummelnisse som mig!

Fast det kanske redan finns någon bra sida på nätet som förklarar hur man går till väga? Jag tackar på förhand för alla ev tips!

Ps: ja då kanske julhelgens pyssel är räddat

Senast redigerat 2003-12-17 14:45

Hej Charger 68,

Att pyssla till en extern skärm är ingen match.

1. Placera ett mjukt tygstycke på skrivbordet.

2. Tippa datorn framåt så att skärmen vilar mot tygstycket.

3. Skruva loss skruven som håller plasthöljet på datorns undersida. Det är skruven under handtaget som avses.

4. Ta tag i handtaget och lossa höljet från datorn

5. Lossa skärm kablen som nu är lätt åtkomlig.

6. Plugga dit en MAC - VGA adapter ( nr 38-416 hos Kjell&Co)

7. Plugga dit Din externa skärm.

8. Kolla plintarna på adaptern så att dom stämmer med skärm
upplösningen.

9. Färdigt.

Good Luck!

Christer

Tack Hans-Otto, det verkar ju inte bli mycket julpyssel av detta. Ok, när något verkar enkelt och klart som korvspad brukar det skita sig på vägen. Men jag kommer definitivt att göra ett försök.

Det var bara en punkt som jag inte riktigt fick kläm på och det var 8:an, "Kolla plintarna på adaptern så att dom stämmer med skärmupplösningen.", finns dessa uppgifter på själva adaptern och i så fall vilken skärmupplösning är det som gäller? Ok, jag vet att detta kanske verkar koko men det var över ett år sedan jag hade imacen fungerande och har givetvis glömt vilken den korrekta upplösningen är, 1024x768 kanske? Rätta mig om jag har fel.

Så nu är det bara ut och försöka hitta en lämplig skärm till ett vettigt pris. Om någon har tips tar jag tacksamt emot dessa.

Mvh & en önskan om fred på jorden / Roger

Var det skärmen, iGnu?

Charger68,

Med adaptern följer en liten manaul som förklarar tingens ordning.
Plugga och se, jag behövde inte ändra någonting överhuvudtaget.

Christer

1
Bevaka tråden