Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivera mirroring på PBG4 15"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-16 17:59

Jag har en PBG4 400MHz som saknar skärm (kass och bortmonterad). Probbset är ju bara att den hela tiden kör med skrivbordsutsträckning istället för spegling, så det är jäkligt svårt att komma igång, nu när jag installerade Panther så kommer jag ju ingen vart för jag ser inte vad som händer på den primära skärmen under installationens slutfas!
Eftersom det finns ett FirmWare-hack till att iBooken så borde det ju finnas något till PB också! Antingen att man kan slå på "mirroring" i OF eller kanske helt avaktivera den interna skärmen?
Någon som vet något?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 18:48

Skulle man inte kunna lura datan att tro att locket är stängt? Då borde man kunna använda den med enbart extern skärm. Frågan är ju då hur den vet att locket är stängt, vilket är mer än jag vet...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-16 23:31

Jo, det kanske går, fast enligt instruktionerna så måste man först få igång burken, sen "stänga locket" så den går i vila och därefter ansluta skärm och externt tangentbord, den ska då bara använda den externa skärmen. Nu har jag ju inte längre något lock, och jag vet inte exakt var den mekkanismen som känner att locket stängs sitter, så jag kan inte testa detta heller!
Därav att man vill FirmWare-hacka!

På min BP12" trycker man F7 för att slå av/på bildskärmsdubblering. Borde finnas liknande (samma) tangent på din PB.
Alternativet är kanske att öppna systeminställningar och testa tills du greppat tag i fönsterlisten och kan dra fönstret till den andra skärmen och där välja bildskärmsdubblering.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-17 09:27

Ah! Nästan rätt! F7-funktionen finns bara på nyare powerbooks. Vad som däremot funkade, var det generella snabbkommandot Äpple-F1, men bara på det inbyggda tangentbordet! Inte det externa som jag provade först!
Case solved!

Bollman. Jag är i samma situation som du. Mina bilder på den dödade PBn finns nånstans i forumet om du är nyfiken.

Jag har inte lyckats lösa detta, och ska hem och testa Äpple-F1 sen. Hoppas bara det funkar i OS9 också (den ska bara ha OS9 i sig, så jag kan köra Quark)

Tänkte bara tillägga HUR man stänger locket utan lock, så att säga.

Det sitter en magnet i locket som "mottagarmagneten" under tangentbordet känner av.

Alltså borde det gå bra att hålla/lägga en magnet ungefär vid h n j m k-knapparna.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-17 14:23

Nej! Jag har provat att lägga locket på, bokstavligen, och det funkar inte! Men det kan bero på att det är locket från en 667:a. 667:an fick 400ans lock, och den fattar inte vila själv den heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 15:31

*raderat*

Sorry läste inte inläggen ovan...

1
Bevaka tråden