Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart kollar man Firmware:en?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 10:37

Folk säger på nätet att G5:an har fått en ny firmware (5.1.4).
Vart kollar jag min nuvarande firmware?
Jag är en nybörjare på Mac så er hjälp vore tacksamt.

PS.Den finns på Versiontracker om ni vill kolla in den.

Tack på förhand/David

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 11:40

Åhh!! Äntligen!!

Datorns Firmware-version:
1. Öppna Systeminformation under Program/Verktygsprogram/....
2. Titta därefter under avsnittet Maskinvara
3. Där står det Boot ROM version: 5.07f0 (i min maskin tex).

Det går även utmärkt att öppna Programuppdatering och ladda ner Power Mac G5 Firmware Updater 5.1.4 (1.3MB)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 11:43

Tackar och bugar cal.

Hoppas att någonting positivt händer.:)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 11:56

Jag skall testköra lite OpenGL operationer och annat för att se ifall det blippar och har sig lika mycket nu som förut.

Något som jag märkte på min maskin var att PSU fläkten varvar lite mindre nu. Samt att datorn startade snabbare. Dessutom lär fläktarna inte tokvarva i Openfirmware (tex. då Apple Hardware Test cdn körs) osv. Alltid någon förbättring i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 16:41

eh... er det jeg som misforstår...
3. Hold inne Av/På knappen til du hører et langt lydsignal.
4. Sliipp Av/På knappen når du hører lydsignalet..

Jeg gjør det, men det kommer ingen lydsignal, og heller ingen uptdate... Det kommer grå skjerm hvor det står at jeg enten kan "boot-mac eller shut-down

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 17:17

Gör såhär:

1. Öppna firmware uppdateringen (manuellt eller genom programuppdatering)
2. Läs texten i fönstret och tryck sedan "Stäng av".
3. När datorn stängs av håller du inne startknappen en lååång stund.
4. Släpp när du hör en ton.
5. Låt datorn starta och uppdatera
6. Därefter startas datorn om automatiskt och du hamnar slutligen i Finder med dialogrutan "Din firmware har uppdaterats till...".

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 17:46

alltså, du trykker inn powerknappen og holder den inne ETTER maskinen har slått seg av... jeg har prøvd alt nå flere ganger ,men ingenting skjer. Jeg leste jo teksten i vinduet/fønstret og det skal jo være veldig enkelt. Men her skjer det ingenting.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:04

Hmm...

Du stängde av maskinen ifrån "uppdateringsprogrammet" (knappen "Stäng av" i fönstret där texten står).

Och när den stängts av håller du inne startknappen, en lång stund utan någon ton. Säg att du håller den inne i 1 minut och släpper sedan. Hamnar du bara i vanlig Open Firmware då?

Laddade du ner med software update eller manuellt?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:07

ja, jeg stengte av maskinen ifra "steng av" i firmware vinduet. Så startet jeg maskinen og holdt inne knappen LEEENGe... og endte opp i vanlig open firmware hvor ingenting skjer.. Jeg lastet ned fra software updaten...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:15

Ok, jag förstår.

Testa att göra en reset i Open Firmware läget. Då skriver du såhär när du startat om och hamnat i Open Firmware:

0 > reset-nvram
(Tryck Enter)
0 > reset-all
(Tryck Enter)

Det sista kommandot (reset-all) startar automatiskt om datorn. När datorn sedan startat skulle jag prova att köra uppdateringsprogrammet manuellt. Du kan ladda ned programmet här (Norsk):

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120287

Hjälper inte detta heller kan det vara lönt att göra en reset av NVRAM och PRAM vid omstart genom att hålla nere "Command-Option-P-R" tills du hör den vanliga starttonen. Upprepa detta 5ggr (håll nere knapparna tills du hört tonen 5ggr).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:44

Nå har jeg reset nvram og all i open firmware + reset av nvram. Jeg har også reset nvram og pram med "Command-Option-P-R" ved oppstart... jeg lastet også ned firmware manuelt... men ingen forskjell... Så nå GIR JEG FAEN i firmware oppdateringen. men ellers takk for hjelp!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:52

Hmm.... vilken skit! Har du kollat vilken firmware du har i nuläget?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 18:58

i Open firmware står det 5.0.1f1

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 19:03

En annan idé är att göra en reparation av rättigheter med cocktail eller skivverktyg. Kan ju vara något sådant som gör att FW-uppdateraren ej startar i OpenFirmware läget.

Lite lurigt att avhjälpa problem på distans ibland.

1
Bevaka tråden