Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget begränsar nätet

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bredbandsbolaget har idag stängt port 25 för allt annat utom deras egen SMTP-server.

Detta innebär att man inte mera kan ha egen mailserver för utgående mail. Man kan inte heller använda "sin" server som ligger på annat nät.

För många kommer detta att innebära att man måste ställa om sin epostklient då man transporterar datorn mellan jobbet och hemmet eller skapa fler konton i sin klient. Detta kommer säkert att innebära att folk har mail liggande i sin utkorg för att de glömt att ange rätt konto då de skickar mailen.

Detta är en direkt följ av alla virus på Windows, eller rättare sagt de trojaner som startar en SMTP-server på folks dator som sedan spammare kan använda.

Senast redigerat 2003-12-15 22:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Personligen tycker jag att detta är ett dåligt (typiskt svenskt) sätt att lösa problemen med. Man förbjuder och begränsar i stället för att upplysa och undervisa.

Typiskt svenskt skulle väl vara att antingen tillsätta en utredning eller bilda en förening vars syfte är att diskutera frågan.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 22:30

Skulle dom (om dom var BBB minns jag inte ) inte bryta alla som hade för mycket trafik på port 25 och skicka ett brev om hjälp med virussupport innan de låste upp… Tyckte jag lät som en vettig lösning… Att "låsa" 25 är lite 'B'…

De har inte heller informerat sina kunder på något annat sätt än på sin portal och på huvudmailadressen.
Vi besöker varken portalen eller använder deras mailadresser.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Skulle dom (om dom var BBB minns jag inte ) inte bryta alla som hade för mycket trafik på port 25 och skicka ett brev om hjälp med virussupport innan de låste upp… Tyckte jag lät som en vettig lösning… Att "låsa" 25 är lite 'B'…

Telia sa i ett uttalande i en nyhetssändning i P1 för några veckor sedan att de som blivit angripna skulle få sin uppkoppling avstängd och ett snail-mail skickat där det stod hur de skulle komma runt problemet. De hade stängt ned en hel del användare vars datorer fungerade som smtp-servers åt spamspridare. Alla ägare till de avstängda abonnemangen var enligt telia utsatta utan sin vetdom, förutom en som de hade åtalat för brott mot lagen om spam

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
De har inte heller informerat sina kunder på något annat sätt än på sin portal och på huvudmailadressen.
Vi besöker varken portalen eller använder deras mailadresser.

Jag undrar om det var på grund av etta som mina mailadresser hos BBB slutade fungera idag. Servern ville inte acceptera mina lösenord för kontona förens någon gång efter lunch.

Hörde att Telia också stängt...

Jag kan säga att jag, rent professionellt, uppskattar att Telia, BBB, Tele2 och Chello alla har spärrat port 25 i deras bredbandsnät.

Under Sobig.f stormen stoppade våra mailservrar drygt 2 miljoner meddelanden om dagen. Vi var tvungen att höja bandbredden till kontoret för att hantera trafiken. Dessa meddelanden kom huvudsakligen från virusdrabbade wintel-datorer i ovanstående bredbandsnät.

Denna situation kommer inte uppstå igen!

Förbjuda bilar för att några (många) kör rattfulla?
Detta drabbar mig som kund och gör det besvärligare att använda nätet. Min fråga är också, vilken port stänger man nästa gång?
Att SPAM och missbruk är ett stort problem kan vi alla vara överens om, men är detta rätt sätt att hantera problemen.

Straffa dom skyldiga! Försämra inte för användare...

Även vi drabbades av miljontals mail per dag under Sobig.F perioden, nu hade vi ju nät och servrar som klarade det utan några som helst problem, det jobbiga var att förklara för alla som fick mail från "oss" (fejkade avsändare) att det inte var vi som spred virusen.

Trots detta tycker jag att det här är dåligt, att spärra viss trafik, och framför allt något så viktigt som epost. Det finns andra och mycket bättre sätt att lösa detta på.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 23:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Jag kan säga att jag, rent professionellt, uppskattar att Telia, BBB, Tele2 och Chello alla har spärrat port 25 i deras bredbandsnät.

Under Sobig.f stormen stoppade våra mailservrar drygt 2 miljoner meddelanden om dagen. Vi var tvungen att höja bandbredden till kontoret för att hantera trafiken. Dessa meddelanden kom huvudsakligen från virusdrabbade wintel-datorer i ovanstående bredbandsnät.

Denna situation kommer inte uppstå igen!

Förvisso - men det ställer ju till aber oxå…
Vore det inte mer rätt att stänga ner de konton som sänder för många mail per tidsenhet på 25? Det är ju ett uppenbart avtalsbrott trots allt och således inget man egentligen behöver informera om (om det sedan är medvetna eller omedvetna spam är ju egalt…)

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-12-15 23:20

Sunk modell värre, jag som "extraknäckt" som mailhanterare åt 2 polares domäner!

Tyvärr lär nog detta bara bli vanligare. Inom LU har vi nu aktiva spärrar i routrarna. Alla datorer som försöker använda port 25, är infekterade av kända virus eller försöker komma åt P-t-P-tjänster blir omedelbart och automatiskt avstängda i ett dygn.
Observera, även P-t-P (KaZaa, DC m.fl.)!

Det kommer nog inte dröja alltför länge innan våra bredbandsleverantörer kommer med något liknande. Om man stoppar virus, SPAM och P-t-P kommer leverantörerna inte ha något bandbreddsproblem längre...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 23:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Förbjuda bilar för att några (många) kör rattfulla?
Detta drabbar mig som kund och gör det besvärligare att använda nätet. Min fråga är också, vilken port stänger man nästa gång?
Att SPAM och missbruk är ett stort problem kan vi alla vara överens om, men är detta rätt sätt att hantera problemen.

Straffa dom skyldiga! Försämra inte för användare...

Bra sagt.

  • Avstängd
  • 2003-12-16 00:06

soooo old news.

Well, detta är ju rätt så vanligt och inte speciellt svenskt. Engelska ISP:er och amerikanska ISP:er har gjort samma sak.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
De har inte heller informerat sina kunder på något annat sätt än på sin portal och på huvudmailadressen.
Vi besöker varken portalen eller använder deras mailadresser.

För ett par veckor sen fick jag som privatkund ett papper i posten om detta från BBB.

Antingen har de eller du/ni varit klantiga och missat det i ert fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 00:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
För ett par veckor sen fick jag som privatkund ett papper i posten om detta från BBB.

Antingen har de eller du/ni varit klantiga och missat det i ert fall.

Det brevet fick jag också hem i brevlådan (om att port 25 kommer stängas av, samt vilka åtgärder som borde vidtas på datorn [pc] för att problemen ej skulle kunna uppstå). Alltid lika trevligt när det kommer brev hem i brevlådan där varningar utlyses och information för åtgärder påpekas. Mina föräldrar som båda använder PC i sina firmor, blir lika oroliga varje gång. Själv lutar jag mig bara tillbaka och grubblar över hur härligt det är att använda mac.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Förbjuda bilar för att några (många) kör rattfulla?

Mer som att införa alkolås på alla bilar, för att några kör rattfulla...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-16 09:06

Jag har inte heller fått något besked om detta.
Gäller det även för inkommande mail, eller kan man fortfarande ha en pop3-server hemma?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 09:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
Mer som att införa alkolås på alla bilar, för att några kör rattfulla...

Att jämföra det med ett alkolås tycker jag inte stämmer, ett alkolås gör ju trots allt att man kan använda bilen ändå...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Spyder
Att jämföra det med ett alkolås tycker jag inte stämmer, ett alkolås gör ju trots allt att man kan använda bilen ändå...

BBB har stängt port 25 för allt annat utom deras egen SMTP-server.
Aka blås SMTP.bredband.net om du vill starta bilen.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 09:34

att förbjuda bilen vore som att ta bort uppkopplingen helt och hållet...

vi som inte har en mailserver/kör fulla kan fortfarande använda allt som vanligt.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-16 10:03

Kan man inte få port 25 upplåst på egen begäran då? Har för mig att telia kör med den modellen...?

Ur säkerhetssynpunkt är det väl bättre att spärra först & sedan låsa upp det man vill använda (lite som Mac vs Win)

BBB stänger inte port 25.
BBB stänger port 25 om de upptäcker otillbörligt bruk. Det gäller även alla andra portar. Även själva internetlinan räknas till detta.

Jag tror att många utav er inte är bra systemadministratorer om ni klagar.

Detta är ett krieg och antingen har du din vapen laddat eller inte. I ett krig kommer inte din fiende att benodd dig om du inte är redo att försvara dig. Det är ingen spammer som bryr sig om du har dina portar kontrollerad eller stängt. Dem som klagar är sona som tycker att vänta in floden och sen kolla om man kan stoppa hålen i en gammal och dålig skyddvall i stället för att bygga en bra och stabil där man kann här och där öppna en port för att låter vattnen rinner in på ett kontrollerad sätt.

det är jo inte så att dem har stängt av allt det är jo mer så att du har några obekvämligheter men du överlever.

Kan inte det här bara få gälla dom med Wintels? Det är ju dom som är orsaken. Hur många trojaner som startar en SMTP-server finns det på Linux och Mac igentligen? Noll?

Ja det är dem wintels men hur många pozent är wintels i bbb det är säkert över 80% om jag ligger rätt

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 12:23

Dags för en ISP som för endast icke-windows-användare!

Skulle va intressant att se hur ett sånt abonnemang hade sett ut. Säkerhet, avgifter, villkor etc...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Force9
Jag kan säga att jag, rent professionellt, uppskattar att Telia, BBB, Tele2 och Chello alla har spärrat port 25 i deras bredbandsnät.

Under Sobig.f stormen stoppade våra mailservrar drygt 2 miljoner meddelanden om dagen. Vi var tvungen att höja bandbredden till kontoret för att hantera trafiken. Dessa meddelanden kom huvudsakligen från virusdrabbade wintel-datorer i ovanstående bredbandsnät.

Denna situation kommer inte uppstå igen!

men vad är detta för skit snack!

1.det går fortfarande då in mail på port 25 bara ut som är spärrat!

2. telia,bostream .m. har öppet bara BBB o (chello) änså länge stängt ner port 25 för utåtgående trafik (telia öppnade sin efterfolk hade klagat mycket)

3. när du går igenom deras smtp istället så kan virus gå över den hur lätt som helst!
jag ahr fått ganda virus från en BBB kund som skickat genom deras smtp = det fortsätter med virus som inte har inbyggd smtp (bara dom som bli stoppade)

4.BBB finns i olika spam listor som spamcop (försvinenr automaiskt efetr 48 timmar om dom inte fått in nya raportet) men det kommer in lite då och då

5.ericsson ,scania m.m. använder spamcop = att du som BBB kund inte kan maila ditt ibalnd har du tur så kan du få iväg ett mail när dom inte ligger på listan kanske!

6.dom har begrännsin på 10 MB per mail (7 mb + mime)
så man kan inte skicka så stora man vill längre till polarens Mail server

7.hur ska dom vet vad som är spam ? när dom enligt lag inte får gå in i mailen och kolla!
dom måste som idag vänta på en abuse anmälan
så ingen skilland i dag och förut när nån spammar m.m.
enda att det stoppar dessa virus som har inbyggda smtp !

jag har autosvar på

i min mailserver på mitt konto men så fungerar inte det tyvärr nått mera pga BBB

ringde och klagade nyss kommer ringa varje dag och klaga nu tills dom häver detta löjliga stängning av port 25!

som inte hjälper ett dugg!!!

mera........

kan berätta en sak som är ganska roligt hur dålig deras mail server skydd är

jag fick virus från en BBB användare i går genom BBB 's SMTP
och den stoppade inte det alls (ganda viruset)

men (urklippt från BBB's forum!)
*********************************************
Jag skickade ett brev till support@bredband.com via B2's smtp server, jag fick detta tillbaka:

Virusscannern misslyckades med att analysera följande meddelande:
Till: supportb2@localhost
Ämne: Re: Trk # 122900-0004 Fwd: Trk # 119317-0004 Idioti
Datum: Mon Dec 15 19:30:25 2003
De delar av meddelandet som inte kunde analyseras har inte blivit
levererade. Om ni använder Microsoft Outlook rekommenderas att ändra
meddelandeformatet från "RTF" till "HTML" alternativt "oformaterad text".

Virusscannern genererade följande meddelande:
MailScanner: Kunde inte analysera meddelande

--
MailScanner
www.mailscanner.info

/Rookie
************************************************

det stoppade hans mail för det inte kände igen det men lät Ganda viruset igenom till min mailserver

vilken skit spam/virus motor dom har på BBB

och

och dom ska ju ha smmarbete med telia m.m. väl sa väl VD'n för BBB, att det här är ett sammrbete mellan olika isp

så deras sammarbete med telia ,m.m. skulle jag vilja se,

BBB stänger,
dom andra säger att dom ska stänga men gör inte det (telia)

ser ju bra och rättvist ut mellan alla vi användare!
dom (telia,bostream) kan skicka hur dom vill och vi(bbb) är begrännsade m.m.

trodde dom hade sammarbete men hade väl fel
tyckte jag har läst det ändå att VD sa det men han ljög väl som vanligt!

vad är det för sammarbete om inte alla gör sin del att stoppa spamet (som itne blir stoppat ändå för det kommer inte från sverige ändå) ?
blir som EMU vissa kan göra som dom vill och dom andra får hålla sig till kontrakten/avtalen/överelsekommelserna

//crisun

Citat:

men vad är detta för skit snack!

1.det går fortfarande då in mail på port 25 bara ut som är spärrat!

2. telia,bostream .m. har öppet bara BBB o (chello) änså länge stängt ner port 25 för utåtgående trafik (telia öppnade sin efterfolk hade klagat mycket)

3. när du går igenom deras smtp istället så kan virus gå över den hur lätt som helst!
jag ahr fått ganda virus från en BBB kund som skickat genom deras smtp = det fortsätter med virus som inte har inbyggd smtp (bara dom som bli stoppade)

Lite osammanhängande inlägg från crisun.

1 och 2. Jag kan inte svara för några andra än Tele2s stadsnät, men de har i alla fall spärrat både in och utgående smtp trafik, förutom via smtp.tele2.se.

Men deras och de andra aktörernas åtgärder förändrar situationen drastiskt för min arbetsgivare. I princip alla mailburna virus med effektiv spridning de sista åren har haft en egen smtp-server och använder inte "riktiga" smtp-servrar för att skicka ut mail.

Vad spärrningen av utgående smtp-trafik innebär är att inga av dessa mailburna virus kan spridas från ovanstående bredbandsnät. Det är Wintel-datorerna på bredbandsnät som orsakar den största skadan. De har bandbredd, de står ofta på dygnet runt och de är ofta mycket kraftfulla. Enligt Telia har de observerat datorer i deras nät som skickar ut 100 000 virusinfekterade mail i timman! Numera slipper våran server ta emot deras skräp.

3. I denna skara av virus med egen smtp-server ingår Ganda:

http://www.europe.f-secure.com/v-descs/ganda.shtml

Någon i BBBs nät är infekterad av Ganda. Hans dator pumpar ut virusinfekterade mail till alla adresser som viruset hittar i datorn. Bland dessa adresser finns säkerligen aftonbladet.se adresser. Viruset försöker skicka, med hjälp av sin egna smtp-server, mailet till smtp.aftonbladet.se, men misslyckas då den inte får kontakt med smtp.aftonbladet.se då porten är spärrad. Kanon.

Viruset försöker sedan skicka mail till en BBB-adress. Den skickar mailet till smtp.bbb.se (eller vad den nu heter) och lyckas, då den sitter i BBB-nätet. Alltså kan BBB-datorer smitta varandra. Den situationen är svår att undvika, men är att föredra över det andra alternativet.

Att BBB sedan har dåligt virus och spamskydd är en annan diskussion. Möjligtvis tycker de att kunden får betala för det skyddet genom att skydda sin dator själv då deras avgifter är så pass låga. Av egen erfarenhet kan jag säga att de flesta virusskydd för smtp-servrar är dyra. Helst skall man ha två dessutom, om ena fallerar vill säga. Licenserna är ofta uppbyggda kring antalet mail som passerar i timman, vilket innebär att man som ISP måste köpa licens för värsta fallet eller så får man acceptera förseningar i mailen.

Sedan slänger du ur dig något om att spam inte skickas ut från Sverige. Spam kan visst skickas ut från Sverige. Kapade datorer på svenska bredbandsnät är perfekta för utländska spammare att utnyttja för spam-utskick. De är kraftfulla, står på dygnet runt och har bandbredd. Experter anser att virusspridningen och dessa kapade datorer är relaterade. Att spammare identiferar och kapar datorer med hjälp av virus.

Bevaka tråden