Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireSmart ALU?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-14 22:39

Nån som testat FireSmart ALU 180GB (8MB Cache) 180_9ms_7200_extern firewire från Macoteket? Funderar på att köpa. Priset är 2290 exkl. Nåt bättre förslag i liknande prisklass?

Kika om du hittar något som passar på http://www.speedmania.se/

/M

Jag köpte en LaCie 160 gb firewire-disc för 30 minuter sedan på JME Data i Malmö. I deras webshop tar de 1895:- inklusive moms exklusive frakt och för oss som bor i Skåneland kan man köpa den över disk, som jag gjorde, för 1995:- och slippa frakten. Tror faktiskt att det är en bra pris per gb. Har dock inte hunnit testa den ännu...
http://www.jmedata.se

Den har nog inte, vad jag vet, mer än 2mb minne. Men den fungerar bra!
/ Ola efter 10 minuters användning.

Eller också så köper du en sån här låda http://www.deltaco.se/info/htmls/map-31k/map-31k.htm från Kjell & Company ( http://195.67.69.169/kocny/tom2.asp?0027 ) för 799 kr, sen kan du stoppa in vilken hårddisk du vill.
Bilden som Kjell & Co har är visserligen på en annan (och mycket fulare) låda, men i verkligheten får man den snygga aluminiumlåda som jag länkade till (eller i alla fall fick jag det när jag köpte en sån i lördags..). (Samma kabinett kostar 939 kr + moms hos inWarehouse -- och de kan inte ens leverera..)

Menar du en sådan här?

Rätt nöjd med det inlägget va´Björnström?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Milo
Nån som testat FireSmart ALU 180GB (8MB Cache) 180_9ms_7200_extern firewire från Macoteket? Funderar på att köpa. Priset är 2290 exkl. Nåt bättre förslag i liknande prisklass?

Jag har en precis likadan hemma på skrivbordet, och jag är mkt nöjd. Den är stor, den är snygg, och relativit snabb. Plug and play och sånt, vad mer kan man begära?

Köp den, men naturligtvis till lägsta pris du hittar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström

Menar du en sådan här?

Jo, den ser ju precis likadan ut.. Fast mitt förslag har, förutom 2 firewire-portar, dessutom en USB/USB2-port. Och så medföljer strömadapter (kan va bra o ha, lixom..).

Redigerat: Nu ser jag också att Björnströms länk är till den lilla varianten för 2.5"-diskar. Iofs är litet & smidigt trevligt, men så vitt jag vet så finns det bara upp till 80G-diskar i den storleken.. (och de är nog också dyrare än 3.5"-diskar..)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 18:16

Tack för råd. Nu har jag kollat runt lite: Vad tror ni om den här: http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e614069 Jämföreslevis?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 18:29

Verkar inte helt fel.......är själv i köptagen för en extern fw hd, skulle kunna tänka mig en så'n absolut.
Dessutom är det ju en Porschedesign.....

Vad jag skulle undra lite är om den har fläkt eller inte?....om den är tyst och så.....hittar inte den infon någonstans.

Om man stannar för att handla i Sverige så finns SOS-data i Göteborg ( gamlestan ) har Speedmanias i lager och det är lätt som en plätt att ploppa i hårdisken, kanske räcker den med 2 FW och avstå från USB2. Jag har 2 lådor som jag inte använder, båda är görfula - vet att den som bara tar 1st 3,5" disk funkar fint sedan jag köpte den ute hos Microstore. Har sedan en fast för 2st 3,5" diskar men har aldrig testat den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Verkar inte helt fel.......är själv i köptagen för en extern fw hd, skulle kunna tänka mig en så'n absolut.
Dessutom är det ju en Porschedesign.....

Vad jag skulle undra lite är om den har fläkt eller inte?....om den är tyst och så.....hittar inte den infon någonstans.

Jag skrev och frågade. Såhär svarar LaCie supporten:

"The LaCie Porsche drive does not have an internal fan. Either does the d2. Thanks
LaCie Sales"

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 22:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Milo
Jag skrev och frågade. Såhär svarar LaCie supporten:

"The LaCie Porsche drive does not have an internal fan. Either does the d2. Thanks
LaCie Sales"

Då är den ju tyst i alla fall.
Köp!
Jag kommer förmodligen göra det inom de närmaste månaderna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-17 22:13

Jag har en 120 GB LaCie extern FW-HD och är rejält irriterad på ljudet. Den må vara fläktlös, men den ger ifrån sig ett väldigt intensivt vinande ljud från hårddisken.

Nästa gång får det bli ett annat fabrikat. Maxtor sägs ju vara tysta och Datorbutiken.com har en 200 GB för 2300 spänn inkl. moms här.

Kan det vara något?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 22:39

Om det inte sitter någon fläkt i chassit borde det inte kunna vara mycket annat än själva hårddisken som väsnas.

Vet du vad LaCie använder sig av för hårddisk i sin låda? Jag skullle nog föredra en Seagate 160GB eller så framför en Maxtor om det var ljudnivån som är det viktiga.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-12-30 23:50

Fick denna i eftermiddags (tack, Tomten!) och den är TYST!

Köprekommendation!

Vad jag funderar över just nu är vad det betyder att det står "2 st Firewire anslutningar" i produktbeskrivningen? Björnström!

två F-portar

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-12-31 00:57

Eh - ja, det kunde man väl tänka sig men det har den inte - så där blev jag långnäsa! Fler förslag?!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-04 16:37

Hmm... bilden visar tydligt endast en FW-anslutning - onekligen lite skumt.

Vilket fabrikat är det på hårddisken som sitter i? (t.ex. den på 200 GB?) Och den ger alltså inte ifrån sig några vinande, högfrekventa ljud alls? Jag behöver veta detta innan jag själv väljer ny extern HD, men ljudnivån är tyvärr inte något som brukar uppmärksammas eller noteras av försäljare/tillverkare.

1
Bevaka tråden