Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt av Apple

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter men min sprillans nya PB 15".
Den levereras med 512 MB RAM, jag tänkte beställa en 512:a till så jag får 1 GB RAM. Systeminfo visar emellertid att det sitter 2 st 256:or i den.
Båda platserna är alltså upptagna. Så var det inte på min förra PB som var en 17-tummare, i den satt den en 512:a och en kortplats var ledig.
Det är dåligt av Apple att göra så med en s k high-end-burk.

Jepp, det är fräckt. Det går förstås att beställa mer minne på en gång, men man får betala för RAM som man kanske inte vill använda. Elakt av Apple.

Jag toig för givet att den var bestyckad som den "gamla", jag köper inte extraminne av Apple, utan tänkte beställa mer från Macoteket eller nåt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 21:38

Förviss
Men kollar man på Applestore så finns det två alternativ för 512 på 15" - en med 2st SODIMM och en med 1st SODIMM för 1080:- mer…
Lite skumt att 2st 256:or skall vara så mycket billigare…

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 12:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Lite skumt att 2st 256:or skall vara så mycket billigare…

Ja, det är märkligt. Samtidigt har väl Apples prissättning på minnen aldrig haft någon som helst anknytning till verkligheten. Förmodligen sitter det väl ett gäng feta gubbar på något kontor i Cupertino och klunsar om apples minnespriser.

Ett jämförande exempel:

Macoteket tar 599kr/st (inkl. moms) för 256mb SODIMM 333MHz.
-> 512mb = 1198kr (2st 256:or)

Macotekets pris för en 512mb SODIMM 333MHz är 1499kr (inkl. moms)

En prisskillnad på drygt 300kr mellan 2st 256mb och 1st 512mb modul hos Macoteket med andra ord.

Hos apple är dock prisskillnaden 1080kr.

Apples prisskillnad baseras ju på deras skyhöga minnespriser, som de troligtvis satt genom klunsning. Det är den enda förklaringen jag kan komma på.

Senast redigerat 2003-12-22 16:50
1
Bevaka tråden