Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket bör man använda en bärbar dator?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur lång tid i sträck bör man använda en bärbar dator? Om man nån gång går över helt till bärbart kanske det händer att man vill ha den igång en längre stund för att ladda ner nåt.

Jag har hört att bärbara tar betydligt mer skada av långtidsbruk än en de flesta stationära datorerna. De är helt enkelt inte gjorda för det. Jag tänker mig att man använder datorn så att den kanske är igång 18h i sträck nån gång i veckan för att ladda ner. Under tiden är ju skärmen släckt. I övrigt är den igång några timmar per dag.

Är det nån som har erfarenhet, bra eller dålig, av att använda sin bärbara på detta sätt så delge mig era erfarenheter. Alla övriga kommentarer är också välkomna.

  • Medlem
  • 2003-12-15 21:00

Jag tror inte det är några problem faktiskt. Min iBook var igång i tre veckor en gång. Fast man blir lite rädd att batteriet ska "slitas" trots att man kör datorn nätansluten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 21:04

Min förra PowerBook (pismo) stängde jag aldrig av - var i vila när jag åkte mellan mina jobb men annars så var den på jämt - gick bra, fick inte sämre batteriliv (växlade mellan tre batterier)... Höll på så i nästan 3 år

Kör likadant men min PowerBook G4 17" - får se om den är lika stryktålig...

Cheers,
Eric

Jag har haft min PowerBook G4 550 i nästan två år nu, och en mer trogen dator har jag aldrig haft. Sen jag installerade OS X 10.1 på den i november 2001, så har jag kanske startat om den tre, fyra gånger på grund av kernel panics eller frysningar. Och jag använder den ändå hårt, den är aldrig avstängd (utom på semestrar, längsta uptime: 46 dagar), och jag tar ur och stoppar ner den i väskan flera gånger per dag.

Batteriet är original och håller nu för tiden laddningen sådär 2,5 timmar vid normalt användande. Visst kan en bärbar slitas hårt, men är man normalt varsam så håller den rätt bra ändå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-15 21:29

Samma här, använder min iBook från varen 2000 jämt och ständigt, den har också åkt väldigt mycket väska, från och till högskolan dagligen under långa perioder. Jag tror den har hängt sig rejält en gång sedan jag började med 10:an. Dock är batteritiden nere på en timme, men egentligen skulle man ju bytt dator för ett tag sedan (300 mhz är lite lite...), så det får vara okej.

Det låter ju bra. För nåt serverbruk har jag inte tänkt mig. Det känns inte en bärbar lämpad till. Då är man fel ute.

Då borde det inte vara nå problem att ladda ner med torrent eller carracho över natten nån gång då och då. Coolt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-15 21:50

Läser lite avundsjukt om dessa "lyckohistorier". Haft en PB sedan aug 2002 och den är nu inne för lagning för andra gången. Mitt fel (oprovocerade frysningar) har bägge gångerna uppkommit under "portabelt" användande - dvs när jag använt datorn bortom mitt ordinarie skrivbord.

När jag använde datorn på skrivbordet var det snarare regel än undantag att den var på 8-15 h dagligen. Vid dessa tillfällen fungerade den (när den var hel dvs) hur bra som helst.

Angående batterislitage:
För att inte slita på batteriet i onödan laddas det först när laddningen sjunkit under 95% av laddningen trots att datorn är nätansluten. Om jag förstått det rätt är det skadligaste för denna generation batterier att de töms helt och hållet. Å andra sidan är det det man vill göra då och då för att kalibrera batteristatusen...

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2003-12-15 21:50

Jepp, samma här. Har kört med _enbart_ PB G3 Lombard i flera år. Upp å ner i väskan ideligen, utomhus, inomhus och till med tappad ett par gånger. Nema problema...

min titan 550Mhz är vaken större delen av dygnet, och har vart det sen den föddes. går som en klocka.

Stänger aldrig av min TiBook 15". Den får gå i vila under transport eftersom jag har locket nedfällt då, men annars är det full fart som gäller. Vad det innebär för min dator har jag ingen aning om, men det må väl vara hänt...

  • Medlem
  • 2003-12-16 01:55

iBook, konstant på i 14 månader, kvarglömd på skrivbord utan att skärmsläckning varit aktiverad m.m. Som ny fortfarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 13:21

Jag har kört både Wallstreet och Pismo och nu senast en tiBook 24/7 utan att uppleva några problem alls. Jag har lagt två distanser under datorn så att den kommer upp lite från skrivbordsytan, det gör att den inte blir lika varm och bli ventilerad bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-16 14:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det låter ju bra. För nåt serverbruk har jag inte tänkt mig. Det känns inte en bärbar lämpad till. Då är man fel ute.

Jag funderar faktiskt på att ha min iBook som webbserver när jag byter. En fördel torde ju vara att den inte drar så mycket ström...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 16:11

Kört PBG4 500mhz sedan jag fick den levererad för, typ, 2 år sedan. Aldrig avstängd hemma, bara vila. Har dock slagit den av under transporter, vilket plötsligt verkar mesigt när jag läser om alla lyckade "vilo-transporter" ovan. Har dock tappat den i golvet (parkett) två gånger (avstängd båda gångerna) när jag fumlat vid upplockning när jag kommit hem. Känns som att hjärtat stannar när sådant händer. PBn har dock funkat finfint ändå. Stryktålig liten maskin.

  • Medlem
  • 2003-12-16 23:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Jag funderar faktiskt på att ha min iBook som webbserver när jag byter. En fördel torde ju vara att den inte drar så mycket ström...

Och att det blir en ganska tyst server om man jämför med exempelvis en stationär Mac... Fläkten i min iBook har bara startat en gång under 2 år. Folk förstår inte varför den är så tyst

1
Bevaka tråden