Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RSS-Feed

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 10:41

Hej.

Jag exjobbar med att utveckla funktioner för en PDA (iPAQ 5550).
Har bla laddat in en freeware RSS-feed-reader.
DN och andra sajter med färdigbyggda RSS-feeds funkar utmärkt.
Nu är frågan; om man har en vanlig företags hemsida på vilken det läggs ut div. nyheter. Hur gör man en RSS-Feed utav dessa nyheter?

Hmm, inte riktigt säker på att jag förstår exakt vad du är ute efter men vill du kunna skapa en egen RSS-fil för en viss site? Om svaret är ja finns det en rätt bra artikel som beskriver RSS-formatet och hur du går till väga:

Making an RSS feed

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 11:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av gnurbmaster
Hmm, inte riktigt säker på att jag förstår exakt vad du är ute efter men vill du kunna skapa en egen RSS-fil för en viss site? Om svaret är ja finns det en rätt bra artikel som beskriver RSS-formatet och hur du går till väga:

Making an RSS feed

Svaret är ja. Har bara skummat länken, men den verkar tillräckligt hjälpsam för att komma igång iaf. Tack så mycket! Mera tips är dock alltid värdefullt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 13:19

Nu har jag läst artikeln och den var ju bra. Frågan är bara om man kan automatisera skapandet av denna XML. Så att den som lägger upp nyheterna på hemsidan i samma veva skapar XML-filen. Men de måste ju gå att lösa med nåt slags formulär.

Kan denna länken vara till hjälp?

RSS

Om du använder ett webloggsystem som t.ex. movabletype så finns rss-hanteringen automatiserad i det systemet, så att andra kan läsa inläggen i rss-format och prenumerera på innehållet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Nu har jag läst artikeln och den var ju bra. Frågan är bara om man kan automatisera skapandet av denna XML. Så att den som lägger upp nyheterna på hemsidan i samma veva skapar XML-filen. Men de måste ju gå att lösa med nåt slags formulär.

Ja, det är klart att det går. Exakt hur och vad som krävs beror ju i stor grad på hur man hanterar nyheterna på webbplatsen. Om man använder ett content management-system så brukar de inte sällan ha antingen inbyggd möjlighet för detta eller åtminstone kunna skicka ut data formaterat med olika mallar. En mall skulle då kunna vara särskilt för RSS.

Om det är en privat hemsida eller för ett mindre företag kan MovableType vara ett alternativ, den fixar RSS automatiskt om man vill.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-15 14:08

Kanske det här kan vara något att titta närmare på.

1
Bevaka tråden