Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switch med Airport

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-12-14 23:00

Tjenare!

Skall imorgon ringa och ändra lite i min beställning från Applestore och funderar på om jag skall sätta dit AirPort Extreme-kort när jag ändå är på gång.

Funkar det att köra det med tex de här två
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=58217&group=normal&stamp=1071440519&extended_info=338424

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=58217&group=normal&stamp=1071440379&extended_info=349073

Det står ju "Inbyggd 4-portars 10/100 Ethernet switch" Funkar det alltså att köra både trådlöst och med vanliga nätverkskalbar utan något extra tillbehör?

Funkar det att köra sånt här om tex har en pc och en mac??

Det ska funka med både pc/mac och med vanliga sladdar på båda varianterna utan extra grejor. Det är dock bara Dlinken som klarar AirPort Extreme vad jag kan se.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-12-15 08:41

Men om man har ett AirPort Extreme-kort klarar väl de en Basstation som bara har Airport, inte extreme?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-15 08:56

Ja!

Det finns även Netgear gateway med "extreme".

Det går utmärkt att ansluta via trådlöst 802.11b alt g eller via tråd mot switchen med 100 Mbps Ethernet.

Om du köper en switch, köp en med ordentlig brandvägg (stateful inspection, SFI) och ordentliga loggfunktioner. Merkostnaden är mycket liten och det är det definitivt värt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av skatan
Men om man har ett AirPort Extreme-kort klarar väl de en Basstation som bara har Airport, inte extreme?

Jo, det går, men man kommer inte upp i samma hastighet om basstationen inte klarar Extreme också.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-12-15 13:52

Ok ok, funkar det att köra detta med telia ADSL?? Kan vara en fördel

Jag kör inte Telia själv, men har inte hört några problem med det. Däremot skulle jag inte rekommendera Telia ADSL överhuvudtaget om du inte redan har det. Det finns andra bättre alternativ.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-12-15 16:35

Haft telia adsl sedan starten av adsl för många härans år sedan.

Bor i Uddevalla... finns inte så många alternativ

Har du det redan och det funkar för dig, så är det inget att oroa sig för. Det funkar säkert bra med trådlöst också.

Blir det problem får du väl återkomma...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-16 09:47

Inga problem med Telia ADSL, funkar utmärkt.

1
Bevaka tråden