Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Veckokrönika 14:e December

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Även denna vecka tänkte jag skriva om händelser under den senaste veckan på 99mac och i mitt liv.

Veckorna innan jul är stressiga för alla, det är en mängd projekt som ska avslutas innan årets slut och det finns förväntningar om en vit, trevlig jul med många fina presenter. Jag har inte riktigt hunnit komma in i julstämning ännu - i Stockholm finns ingen snö och jag kan inte påstå att det känns som om julafton är tio dagar borta.

Igår julstökade vi och jag fick lära mig familjens recept på köttbullar. Det var ju busenkelt och på nolltid fick jag en mängd förslag på alternativa bullar. Resultatet blev Basilikabullar och Bjornstrom's World Famous Smokehouse Chiliballs som kanske bättre passar som tilltugg till öl eller en trevlig film. Testa gärna!

I tisdags besökte Jon Adolfsson Stockholm för en kväll innan han flög vidare hem till Las Vegas i USA. Vi passade på att bjuda in Glemme och Albert Bruhner för att äta på Texas Long Horn på Fleminggatan - mitt favoritställe. Arvid imponerade på alla genom att beställa in Sitting Bull - en jättestek på 1kg! Mot alla odds (jag förlorade en hundralapp) lyckades han svepa hela tallriken, en sidosallad och hälften av all Pommes Frites. Arvid fick dessutom en stor tallrik glass av personalen som pris - och glassen förvann den också. Jag förstår verkligen inte hur han lyckades.

Onsdagen den 17:e December ska vi tillbaka till Texas Long Horn och käka - då är det nämligen dags för 99mac:s julmiddag för medarbetare som jobbat för oss under året. 15 man är inbjudna och vi räknar med en helkväll. Kanske dags för en MacPub efteråt?

Nu när jag inte längre jobbar med Recycler har jag fått en massa tid över till roligare grejer. Tro det eller ej - Mac.se är i full betatestning och vi har aktiverat cirka 20 konton redan. Bland nyheterna finns WAP-stöd (du kan skicka läsa och skriva epost via din mobil!) och iCal-integration med Mac OS X. Det finns ett gäng på 99mac som hört av sig och vill testa mac.se och jag kommer höra av mig till er under veckan för att lägga upp konton.

Förutom Mac.se har vi jobbat med 99mac och förbereder oss för version 4.0 som jag verkligen längtar efter. Grunden för nästa version av 99mac är en stor uppdatering av forumprogramvaran ifrån vBulletin 2 till 3. Vi har gjort en test-uppgradering och testkör den nya versionen på en annan webbadress sedan en vecka tillbaka. Det finns en del riktigt sköna funktioner som jag vet att alla kommer uppskatta men det finns också förändringar i gränssnittet som jag är säker på kommer skapa upprörda känslor (alla gillar inte förändring). Jag får säkert anledning att återkomma om version 4.0 nästa vecka.

Efter en tids funderande har jag också långt gångna planer att skapa en ny community vid sidan av 99mac som är inriktad på iPod. Jag tror att folk i allmänhet fått en ny, fräschare bild av Apple sedan iPod blev kändis. Det vore nästan dumt att inte bjuda in dom till en community och locka över dom, en efter en, till Macvärlden. iPod är ju trots allt byggd för att fungera bäst med Mac. Denna nya community kommer vara inriktad på iPod och musik i allmänhet.

Tillbaka till 99mac igen - vi fick veta att vi vunnit en Europeisk tävling anordnad av AppleStore i Paris. Priset? Inte en aning - tydligen kommer ett paket under veckan.

På tal om att vänta - jag sitter och väntar på klartecken ifrån en sponsor som hört av sig och eventuellt kommer delbetala våra nya 99mac tröjor. Jag vill helst ha ett definitivt ja eller nej innan vi går vidare och lämnar in tröjorna för brodyr. Vi har fått över 330 beställningar hittills men vi kommer bara leverera ca 250 stycken i denna upplaga. I framtiden kommer det säkert fler varianter och det är ju roligare om vi har "limited edition" tröjor...

I mitten på veckan talade jag med Leijon och Nille på MacWorld, två trevliga killar. Samma kväll satt jag och funderade lite över hur otacksamt jobb det måste vara att agera Chefredaktör över vår enda Mactidning. Tufft jobb att göra en så pass rejäl tidning med så små resurser. Jag minns första gången jag tittade in på IDG:s redaktionsgolv och såg alla tidningsredaktioner sitta i grupper om 3 eller 4. Längst in vid fönstren satt Håkansson, Ytterberg och Nille brevid varandra. Jag blev faktiskt lite förvånad över att dom bara var tre personer - i mitt huvud var dom nog minst 20!

Jag tänkte avsluta veckans krönika med att hälsa Hans-Otto, snowdog, ElZoido, Ludgopelle, gazelle, Boris, Astroboy och dom andra 54 medlemmarna vi fått under den här veckan varmt välkomna till 99mac! Är det inte fantastiskt att vi blivit två skolklasser större sedan jag skrev veckokrönika sist?

Ha en trevlig vecka!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Arvid imponerade på alla genom att beställa in Sitting Bull - en jättestek på 1kg! Mot alla odds (jag förlorade en hundralapp) lyckades han svepa hela tallriken, en sidosallad och hälften av all Pommes Frites. Arvid fick dessutom en stor tallrik glass av personalen som pris - och glassen förvann den också. Jag förstår verkligen inte hur han lyckades.

:eek:

Den lille pojken??

Jag instämmer med ett tidigare inlägg! Dina krönikor är både trevliga och läsvärda. Jag ser fram emot nästa.:)

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-12-15 00:25

Mycket spännande på gång! Kul! Riktigt kul! Och imponerande kötthistorier...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 07:32

Hurra för krönikorna! Intressanta och roliga!

Jag blev hungrig.

1kg kebabtallrik på lunchen kanske?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 12:22

Djur har känslor, ät falaffel istället.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 23:00

Måste säga att jag är imponerad av min kära vän Björnström och allt han gör här och vad han har lyckats åstadkomma med 99mac. Kan bara gratulera och säga lycka till med utvecklingen av detta. Kan väl bara säga att jag kommer sakna honom. Men å andra sidan tror jag mig kunna få mer tid över att lägga här och engagera mig med nu när framtiden som student inte är så långt borta.

/Albert

  • Medlem
  • 2003-12-15 23:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av svanerik
Djur har känslor, ät falaffel istället.

döda djur har inga känslor...

edit: glömde berömmet till Björnström!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2003-12-17 13:58

Mums
Hemgjorda köttbullar är min last!!!
-Ja ja en av dem.
-Jag har hitta farmorsmors recept på köttbullar i från Falköping.
Ska bara räkna om det till vettiga proportioner. Det är beräknat till 36 personer!
-Det gäller bara att veta hur mycket ett skålpund är och om det finns ister att köpa nu för tiden.
-Farmor gjorde dem när jag var grabb och det var mumsfilibabba, Hon låste in dem för att det skulle vara några kvar till jul. Det var många som ville snatta i skafferiet.

En riktigt God jul och Gott Nytt Macår
Peter

1
Bevaka tråden