Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billiga DVD-skivor i butik?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Var är det billigast att handla DVD-R-skivor över disk i Stockholm? Vet att man kan köpa bulk-förpackningar på nätet men jag skulle bara behöva ett mindre antal och jag behöver dem direkt.

billigast vet jag inte men jag handlar på mycom i pub-huset. www.mycom.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-15 00:26

Har köpt mina på Clas Ohlson. Märket är TraxData för 19 spänn styck. Har funkat klockrent än så länge

Tack för tipsen. I morgon bränner jag min första DVD.

Kan bara instämma. Råkar Clas Ohlson finnas i Stockholm så tror jag de ligger bra till. I Sveriges framsida i Göteborg har Clas Ohlson 25 pack på spindel för 399 om jag inte minns fel.
Lycka till med din första DVD-bränning!

SIBA i Malmö säljer 25-pack DVD-R för 349:-, och SIBA finns väl i Stockholm också skulle jag tro. Själv köpte jag en spindel med 100 styck från netonnet för 1300 inkl frakt. De har funkat klockrent. Enda missen är väl att de levereras endast inslagna i cellofan, så det gäller att ha några tomma cakeboxar till förvaring. Lycka till med bränningen!

Köpte härom dagen 100 st printable DVD-R från IT Power i Göteborg för 800:- inkl. moms. 8:- styck alltså. Klockrent.

Jag har bränt i princip dygnet runt de senaste dagarna och har insett att min PowerBook 1,25 GHz inte riktigt räcker till när det gäller DVD-produktion, så om Apple släpper någon ny tuff PowerMac nu i januari så får jag nog skaffa en sådan.

Kanontips capojava! trist för min skull att jag inte visste detta tidigare. För 500 spänn får man en hygglig fylla på krogen alt 10 hämtpizzor om man föredrar det!;)

Inet Data i Göteborg säljer 4 spinns DVD-R Princo 4.7GB 10 pack för 97 kr.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 16:33

It -power är bra, hadlade där själv DVD-media häromdagen. www.dvdnorden.se är också O.K.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 16:53

Fast hur bra är dessa No-name skivor egentligen? Dom stora tillverkarnas priser är mångdubbelt högre. Mina Datawrite och BulkDVD skivor har fungerat bra hittils, men hur blir det med åren? Min PB G4 klarar inte av att läsa alla egenbrända DVD, men jag tror att den är i behov av service.

Jag vill inte köpa skivor som är obrukbara efter ett par år. Det var likadant när CD-R först dök upp på marknaden, många av dessa No-name skräpskivor fungerar inte längre. Skriv gärna vad ni har för erfarenheter av skivorna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av coach
Har köpt mina på Clas Ohlson. Märket är TraxData för 19 spänn styck. Har funkat klockrent än så länge

köpte 2 st TraxData DVD-RW, men de fungerade icke. Den ena gick att bränna men ej läsa i DVD'n under TV'n. Den andra ville inte ens Superdriven kännas vid.
Bara en massa "kvitter" från spelaren och sen ett felmeddelande.

DVD-R funkar dock utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 21:05

Har aldrig handlat härifrån men det är värt en del att få reda på vilken *mold* de olika skivorna härstammar från:
http://www.discatonce.se/sv/dept_14.html

"Princo" dye anses på sina håll vara *skräp* och Ritek anses som det säkra kortet. Riktek G04 är 4x kompatibla. Jag har läst om att det lär finnas många Ritek-kopior samt mycket sekunda som märks om så det är bäst att fråga/förvissa er om ni beställer. En sökning på "ritek g04 fake" ger många intressanta diskussioner, t.ex. följande:
http://forums.afterdawn.com/thread_view.cfm/22304

Det lägsta pris jag sett är 5,80kr, men då är det 1x och jag kan inte säga något om felprocenten: (finns även i mindre förpackningar)
http://www.itparadiset.se/index.asp?ID=1120

Senast redigerat 2003-12-15 23:02
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-23 18:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
köpte 2 st TraxData DVD-RW, men de fungerade icke. Den ena gick att bränna men ej läsa i DVD'n under TV'n. Den andra ville inte ens Superdriven kännas vid.
Bara en massa "kvitter" från spelaren och sen ett felmeddelande.

DVD-R funkar dock utmärkt.

Jag använder nu TraxData (brände 15 st med både 2X och 4X) - inga problem vare sig i den stationära (Philips DVD-625) eller Pioneer 106 i dator. Video och data.
Jag har även använd Forties - har inte märk några problem men jag hörde att andra hade problem med de skivor.

Princo DVD-RW är kass om jag jämför med senare köpta Fuji.

Vissa anser at Princo DVD-R är bra. Vet ej själv.

Ursprungligen av malen:

Jag använder nu TraxData (brände 15 st med både 2X och 4X) - inga problem vare sig i den stationära (Philips DVD-625) eller Pioneer 106 i dator. Video och data.
Jag har även använd Forties - har inte märk några problem men jag hörde att andra hade problem med de skivor.

Princo DVD-RW är kass om jag jämför med senare köpta Fuji.

Vissa anser at Princo DVD-R är bra. Vet ej själv.

CD-RW och DVD-RW brukar inte funka på vanliga spelare.

Endast på datorn är min erfarenhet. Jag köpte en massa HP CD-RW billigt funkar bra till program , dokument Backup Men inte till musik.

Musik och filmer skall brännas på CD-R och DVD-R

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-09 00:48
Ursprungligen av Pirre+:

CD-RW och DVD-RW brukar inte funka på vanliga spelare.

Endast på datorn är min erfarenhet. Jag köpte en massa HP CD-RW billigt funkar bra till program , dokument Backup Men inte till musik.

Musik och filmer skall brännas på CD-R och DVD-R

Vilka spelare är vanliga spelare?

Jag har en vanlig Philips DVD-625 och den funkar utan problem med DVD+RW/DVD-RW.
Din spelare är kanske för gammal och kan ej spela RW skivor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Har dålig erfarenhet av Bulk-DVD, i varje 10 pack var det alltid en eller fler skivor som inte kunde verifieras och blev därmed oläsbara i datorns DVD. Bulk-DVD är egentligen en skiva av märket Princo som har dåligt renomé. Det var ett tag sedan jag provade dessa så dom kan ju ha blivit bättre.

Det måste ha varit ett bra tag sedan du testade dem... Jag köpte och provade ett 25-pack röd/vita 4X Bulk-DVD från DVDnorden.se och är mycket nöjd med dem! Jag har nu hittills bränt ungefär 50 stycken skivor med både data och film och inte stött på en enda som krånglat. Jag har en extern Lacie firewire-brännare och bränner uteslutande i 1X hastigheten, då jag värdesätter en nogrann långsammare bränning framför snabb chanstagning.

  • Avstängd
  • 2004-01-02 09:34

Köp inte Princo-skivor, uppmuntra inte sämre kvalité.

Köp Ritek G04 och endast det. Bättre media hittar ni inte.

Äh, Princo funkar skitbra. Har bränt 25 st nu, och alla fungerar klanderfritt. Inga problem öht.

DVD-r då. DVD-RW har jag aldrig testat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zebmac
Det måste ha varit ett bra tag sedan du testade dem... Jag köpte och provade ett 25-pack röd/vita 4X Bulk-DVD från DVDnorden.se och är mycket nöjd med dem! Jag har nu hittills bränt ungefär 50 stycken skivor med både data och film och inte stött på en enda som krånglat. Jag har en extern Lacie firewire-brännare och bränner uteslutande i 1X hastigheten, då jag värdesätter en nogrann långsammare bränning framför snabb chanstagning.

Nej, så vidare värst länge sedan är det inte eftersom dom lanserades under 2003..

Sen förstår jag inte vitsen med att köpa 4x-skivor och bränna dom i 1x hastigheten? Det finns ju billigare 1-2x skivor om man vill komma undan så billigt som möjligt.

Dessutom är 2 timmar för att göra en DVD alldeles för lång tid för mig, då lägger hellre till några kronor extra på kvalitetsmedia som jag vet funkar att bränna i 4x.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-02 23:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Sen förstår jag inte vitsen med att köpa 4x-skivor och bränna dom i 1x hastigheten? Det finns ju billigare 1-2x skivor om man vill komma undan så billigt som möjligt.

Skivor som kan brännas i högre hastigheter anses ha högre kvalitet.
Alltså 4X är bättre än 2X.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Skivor som kan brännas i högre hastigheter anses ha högre kvalitet.
Alltså 4X är bättre än 2X.

Vem säger det? Ge gärna en referens, länk etc.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Nej, så vidare värst länge sedan är det inte eftersom dom lanserades under 2003..

Sen förstår jag inte vitsen med att köpa 4x-skivor och bränna dom i 1x hastigheten? Det finns ju billigare 1-2x skivor om man vill komma undan så billigt som möjligt.

Dessutom är 2 timmar för att göra en DVD alldeles för lång tid för mig, då lägger hellre till några kronor extra på kvalitetsmedia som jag vet funkar att bränna i 4x.

Var hittar du de billiga 2X-skivorna någonstans? 1-2X skivorna tillverkas väl knappt längre, så de som finns torde ju vara "gammal teknik", och därmed mindre pålitliga och kompatibla med nyare brännare/externa DVDspelare.

Varför denna brådska att bränna dina DVDskivor? Serietillverkning eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-03 12:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Vem säger det? Ge gärna en referens, länk etc.

Förs och främst skivan som kan brännas med högre hastighet måste vara bättre balanserad. Sedan, ju högre hastighet desto större risk att det blir fel någonstans. Alltså mera noggrann kontroll av skivor man släpper på marknaden.
Det gäller även CD skivor och det är så gammal att jag minns inte var kom referenser ifrån. Tyvärr.
Lägre hastighetsbränning garanterar dig att skivan du brände kan spelas upp av äldre spelare.
Egentligen så sägs det att du får bara en enda garantin på en hemmabränd DVD skiva: att den kan spelas upp på den DVD som den brändes på.
Om den kan sedan spelas upp på en rad andra spelare då har du egentligen tur. DVD tekniken i konsumentklassen har fortfarande många brister och det tar kanske något år innan det mognar så at man kan prata om några garantier.

Man glömmer lätt hur otillräcklig var CD bränningen i början. Priser på brännare, skivor och kvaliteten. Och det var bara några år sedan.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 12:28

Onoff säljer DVD-R för ca 100 / 5 st. I alla fall i Östersund.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zebmac
Var hittar du de billiga 2X-skivorna någonstans? 1-2X skivorna tillverkas väl knappt längre, så de som finns torde ju vara "gammal teknik", och därmed mindre pålitliga och kompatibla med nyare brännare/externa DVDspelare.

Varför denna brådska att bränna dina DVDskivor? Serietillverkning eller?

Googla runt lite så hittar du billigare 2x skivor med högre kvalité än Bulk DVD.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
Googla runt lite så hittar du billigare 2x skivor med högre kvalité än Bulk DVD.

Varför ska jag göra det, när jag är helnöjd med dem? För mig är ett pris runt 9 kr/skiva tillräckligt billigt när de fungerar oklanderligt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av zebmac
Varför ska jag göra det, när jag är helnöjd med dem? För mig är ett pris runt 9 kr/skiva tillräckligt billigt när de fungerar oklanderligt...

Du frågade och jag svarade.

Sicket svar... "Googla runt lite". Ett sånt inlägg kan man hellre vara utan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-03 16:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Sicket svar... "Googla runt lite". Ett sånt inlägg kan man hellre vara utan.

Ja, precis.

Bevaka tråden