Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PostScript nödvändigt i laserskrivaren?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att byta ut min laserskrivare - en LED-skrivare från OKI med äkta PostScript 2 - till något billigare som är mer kompatibelt med Mac OS X.

Jag skriver ut mycket Illustrator, EPS-filer och InDesign-sidor.

Förr i tiden var det så att man var tvungen att ha en skrivare med PostScript för att kunna skriva ut sidor som ovanstående utan att det blev "hackigt".

Gäller detta fortfarande? Jag tänker på alla billigare skrivare där det inte nämns något om PostScript, eller då det anges att det "emuleras"?

Både InDesign och Illustrator kan skriva ut till icke postscript utan att det blir hackigt. Däremot ska man vara halvskeptisk till "emulerad postscript" eftersom en sån skrivare i värsta fall är billig i mer än ett avseende...

Vad bra.

Då kan jag köpa vilken billig laser som helst alltså?

Några tips under 5000:- inkl moms?

Vad tror ni om den här t.ex.? Den har ju t.o.m. PostScript (edit: det var visst en emulering.) Priserna har visst sjunkit rejält på senare år...

Skrivaren måste fungera klockrent under Mac OS X - jag är minst sagt trött på OKI's obefintliga stöd för Mac OS X.

(Av vilken anledning ska man ha en skrivare med PostScript idag om det egentligen inte behövs?)

Senast redigerat 2003-12-14 15:21
  • Oregistrerad
  • 2003-12-14 12:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Både InDesign och Illustrator kan skriva ut till icke postscript utan att det blir hackigt. Däremot ska man vara halvskeptisk till "emulerad postscript" eftersom en sån skrivare i värsta fall är billig i mer än ett avseende...

Däremot fungerar HP:s "emulerade" Postscript 2 och Postscript 3 alldeles utmärkt. De är ju samtidigt inga billiga skrivare.
Håller dock med när det tex gäller Brother och deras BR-script

Anledningen till att vilja ha postscript är t.ex. att kunna färghantera, skriva ut separationer, kontrollera sina filers riktighet etc. Anledningen till att InDesign och Illustrator kan skriva ut är att båda de programmen kan tolka postscript. Om du däremot monterar in låt säga en EPS-logga i Word eller Quark så kommer det att komma ut taggigt om du inte har en postscriptskrivare, eftersom de programmen inte kan tolka postscripten i EPS-filen och då bara kan skriva ut den lågupplösta förhandsvisningen.

Vanliga dödliga behöver sällan postscript, men grafiska proffs behöver det nästan alltid. Om emuleringen är av hög klass så fungerar det lika bra, däremot så kan det finnas luckor som gör att man drabbas av oväntade problem i samband med att nya programversioner etc. tar funktioner i anspråk som kanske inte stödjs fullt ut i emulationen. Med äkta Adobe Postscript så är man garanterad att det stödet finns.

Tack för bra svar.

Några tips på billiga laserskrivare (sv/v A4) med postscript?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 14:43

Jag var just på telefon med canon center och ställde frågan om vi behöver postscript när vi köper ny färglaser till företaget. Vi kör nästan uteslutande pc och det blir mest kontorsprogram, men en hel del PDF och InDesign också. Man kan ju skriva ut allt på en liten bläckstråleskrivare utan PS, så varför lägga pengar på PS i färglasern?

På Canon Center sa de att det blir skillnad i kvalitén på utskrifterna. PS beskriver utskriften mer noggrannt eller nåt. Hursomhelst hade de testat att skriva ut samma foto med PCL- vs PS-drivrutiner på samma skrivare (HP 3700 tror jag), och PS-bilden blev enligt dem mycket tydligare och bättre.

Kan detta stämma? Blir utskriftskvalitén bättre om man kör med PS?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 15:55

Vi har en xerox phaser 8200dp på jobbet. Den är dubbelsidig och i färg. Har postscript och skrivar ut i VAX. Utskrifterna blir otroligt bra. Lätt och hantera och inget slabb med pulver och sånt. Priserna på utskrift kan variera en del. Ett foto kan ju ha flera 100% färg så du kan kostnaden dra i väg till en 10-15 kr. Men en blandad utskrift ligger på 3 kr och en med bara svart kring 50 öre.
Den har gått ner i pris nu och jag tror den ligger på 6000kr. Åk och titta hos en återförsäljare det är värt den tiden.
En stor fördel är att inte bryr sig ett dugg om papperskvaliten. Det du får lägga ut på dyra papper till bläckstråle och special till laser till denna kan du testa alla möjliga varianter. Klarar 230 g som tjockast.

Vad innebär egentligen emulerad PostScript? Tar den emot PostScript så gör den, eller?
Är det typ "Reversed Engineering"-PostScript som inte är 100% kompatibelt och således inte kräver royalty till Adobe? Annars skulle jag gissat att PostScript var så väl dokumenterat idag att någon inkompatibilitet inte borde behöva förekomma.
Hur länge gäller Adobes patent på PostScript? Den börjar väl bli till åren? (Level 1 iaf)

Jag har själv en HP1300 som jag är mycket nöjd med. Jag skriver inte ut word dokument med EPS i så jag kan inte avgöra om postscrip emuleringen är bra. jag har nätverkat den med en HP175x printsserver och det fungerar klockrent i OSX. Jag har dock inte fått det att fungera i Virtual PC ännu. Jag bråkade med det en natt för en månad sen men isåg att jag kunde för lite för att fixa det. I osX skriver den iallafall ut snabbt o bra.
När jag letade efter skrivare hittade jag mycket få med äkta postscript även de som sades ha det i den beskrivningen visade sig var emulerade vid närmare kolla av handböcker specifikationer. Om det är viktigt för dig så kolla noga. Försäljare vet ofta inte vad de talar om när det gäller detta, speciellt inte om de är vana att sälja skrivare till PC.

Japp, jag köpte också den HP LaserJet 1300 som jag funderade på tidigare i tråden, och hittils är jag mycket nöjd.

Jag undrar också över detta med emulering - poängen med emuleringen måste ju vara att den fungerar precis som äkta postscript. Alltså duger det alltid med emulering. Eller?

(Ja, Richard skrev iofs "...luckor som gör att man drabbas av oväntade problem i samband med att nya programversioner etc. tar funktioner i anspråk som kanske inte stödjs fullt ut i emulationen" och det är väl där vi har den eventuella bristen med emulering.)

Ursprungligen av Monkeyboy:

Japp, jag köpte också den HP LaserJet 1300 som jag funderade på tidigare i tråden, och hittils är jag mycket nöjd.

Kul med gamla trådar, jag kör fortfarande med samma skrivare. Den funkar finemang, bortsett från att jag nu för tiden måste gå via Förhandsvisning för att kunna skriva ut från Photoshop

PostScript-skrivare ÄR verkligen ofantligt mycket pålitligare. Jag har inga exakta siffror men jag skulle uppskatta att PostScript-fel orsakade av buggar i skrivaren är i storleksordningen 20-40 ggr vanligare på skrivare med emularad postscript.

Nu är det inte fullt så mycket som det låter utan det säger egenligen mer om hur extremet ovanligt det är med det på en äkta postscriptskrivare.

Äkta eller emulerad postscript?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

PostScript-skrivare ÄR verkligen ofantligt mycket pålitligare. Jag har inga exakta siffror men jag skulle uppskatta att PostScript-fel orsakade av buggar i skrivaren är i storleksordningen 20-40 ggr vanligare på skrivare med emularad postscript.

Nu är det inte fullt så mycket som det låter utan det säger egenligen mer om hur extremet ovanligt det är med det på en äkta postscriptskrivare.

Gäller detta idag (våren 2008) också?

Ja det tror jag nog, men observera att det bara är min "känsla". (vilket dock är en känsla som bygger på diskussioner med hundratals, kanske tusentals, kunder)

HP Designjet 510

Om Hp's emulerade Postscript var okej 2004, hur står det sig idag?

Om man står i valet mellan HP Designjet 510 med eller utan Adobe's Postscript, är det värt att betala ca 30% mer för att få Postscript?

Bumpar tråden.
Hur är det idag tidigt 2012? har .PS spelat ut sin roll eller är det fortfarande något att hänga i julgranen?
/m

1
Bevaka tråden