Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4: recencerad?, brister?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-15 19:00

Finns det några bra och djupgående recention av den nya iBook G4 någon stands på nätet? Är mest intresserad av 800MHz, 12" varianten. (Den enda som jag hittills hittat är denna.)

Har i princip bestämt mig för att skaffa mig en, men vill veta vad det är jag köper. Bättre vara medveten om bristerna innan man köper än att bli negativt överraskad.

Vad jag hade tänkt mig är en Built-To-Order: 12"-640MB-60GB-AE
Kommentarer?

Ni som redan har skaffat en ny iBook, vad har den för brister? (Jag har redan läst om alla fördelarna:rolleyes: , så ni behöver inte fördjupa er allt för mycket i dem.)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 19:37

Du kanske kan köpa det extra minnet på annat håll än från Apple.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-15 21:19

Hur mycket billigare kan man få bra minne för? På apple store får jag lägga till $135 för ett 512 MB minne. Om man köper på annat håll så måste man ju lägga till frakt och dessutom är det väl lite riskabelt? (Och mer riskabelt ju billigare minnet är??)

Finns det egentligen något alternativ som är bättre än att köpa från apple?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-16 20:46

Jag väntar på att pengarna ska komma in från senaste fakuran, men då blir det en iBook G4 12". Jag skulle dock inte missa tillfället att sätta i BT internt i maskinen när du ändå beställer på AppleStore. Jag kommer definitivt maxa HD och stoppa i BT eftersom detta är svårt att fixa senare. Airport blir det naturligtvis också, men minnet får vänta tills det finns mer pengar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-17 15:21

Vet inte om jag har nagon nytta av BT, skulle vara for att oka andrahandsvardet i sadana fall, men jag hade ju inte precis tankt salja min nya ogonsten

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-17 15:22

Fortfarande ingen bra recention av ibook?? Vart kan man forvanta sig hitta en recention senare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 15:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av dala
Hur mycket billigare kan man få bra minne för? På apple store får jag lägga till $135 för ett 512 MB minne. Om man köper på annat håll så måste man ju lägga till frakt och dessutom är det väl lite riskabelt? (Och mer riskabelt ju billigare minnet är??)

Finns det egentligen något alternativ som är bättre än att köpa från apple?

Borde inte vara riskfyllt om du köper från inWarehouse, Macoteket eller någon av de andra seriösa Mac-handlarna.

Priserna hittar du på MacWorld.se Macbarometern.

Macoteket har bra instruktioner för vilket minne som passar till iBook.

Om du inte redan har sett det så finns det en mer fullständig recention på "accelerate your mac" nu. Länk.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders L
Om du inte redan har sett det så finns det en mer fullständig recention på "accelerate your mac" nu. Länk.

Tackar!! Jag beställde min iBook800 förra veckan och då är det precis såna recensioner man vill läsa nu!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 19:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av dala
Vet inte om jag har nagon nytta av BT, skulle vara for att oka andrahandsvardet i sadana fall, men jag hade ju inte precis tankt salja min nya ogonsten

Du kanske inte har nytta av BT, men säkert glädje av det om du skaffar en mus. För du tänker väl inte använda pekplattan, eller vad det nu heter, hela tiden?

BT är coolt!

Köp med BT, vill du ha det efteråt blir det med mycket ocoola tillbehör.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-17 22:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders L
Om du inte redan har sett det så finns det en mer fullständig recention på "accelerate your mac" nu. Länk.

Språket i den artikeln lämnade ju ganska mycket i övrigt att önska...

Den var inte heller speciellt objektiv. Jag vill ha en saklig och ärlig recention som verkligen visar vad maskinen går för. Om ni hittar en sån recention, så skrik till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-17 23:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Jag väntar på att pengarna ska komma in från senaste fakuran, men då blir det en iBook G4 12". Jag skulle dock inte missa tillfället att sätta i BT internt i maskinen när du ändå beställer på AppleStore. Jag kommer definitivt maxa HD och stoppa i BT eftersom detta är svårt att fixa senare. Airport blir det naturligtvis också, men minnet får vänta tills det finns mer pengar...

Är BT i en ny iBook svårt att lägga till senare? Det undrar jag...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 00:27

Snudd på omöjligt om man vill ha den internt. Man måste ju få tag på en modul att sätta på moderkortet. Sådana säljs inte. Dessutom måste man ju installera den vilket skulle leda till att garantin troligen upphör att gälla. iBook är ju inte heller känd för att vara den enklaste datorn att öppna...

Duger det med en BT-plugg i USB-porten kan man givetvis lägga till detta senare, men det duger ju faktiskt inte...

OSNews har en kort recension av ny iBook G4.
http://www.osnews.com/story.php?news_id=5176

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-20 19:04

Nice! Keep 'em comin'!

  • Avstängd
  • 2003-11-20 21:08

Det får se till och bli December snart... behöver en iBook NU

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 16:56

Förresten stavas recension inte med t. Det stavas med s som i recension.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-11 19:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av svanerik
Förresten stavas recension inte med t. Det stavas med s som i recension.

...tack för att du tillrättarvisar oss... :-/

(Har du letat igenom HELA forumet efter stavfel? Det var ju inte en dagsfärsk tråd precis...)

Åja det var väl inget att sura över. Tack vare Svanerik slipper du framstå som en slarver när du behöver skriva det ordet i offentligt sammanhang. Jag är säker på att han inte ville spela allan, utan bara vara vänlig och tipsa dig om den korrekta stavningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-13 21:27

Ok, no hard feelings. (Undrar om man börjar tappa lite när man är här borta på andra sidan Atlanten...?)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-23 01:12

Min mening var förstås att vara vänlig. Jag har en liten egenhet att rätta folk som skriver/talar "fel".

Förresten har jag själv funderat länge på hur man stavar recension. Och jag ska också köpa en iBook 12".

Hur tycker ni den står sig med endast 800 Mhz klockfrekvens?

  • Avstängd
  • 2003-12-23 11:10

800Mhz räcker mer än väl, dock märks det att man bara har 256Mb RAM ibland... *gaaargh* får se till och skaffa mera.

  • Medlem
  • 2003-12-26 07:00

Jag kopte en 14", 1 GHz, 640, airport for ungefar en manad sedan. Underbar liten maskin. Atminstane tills det att jag en dag upptackte en rod linje over hela skarmen, helt enkelt en rad med pixlar som aldrig visade nagot annat an rott nar skarmen var pa. Burken ar nu inne pa rep. och jag far forhoppningsvis tillbaka den i mitten pa januari.

Detta ar min forsta OS X burk efter att ett par ar kort windows av kostnadsskal.

Mina erfarenheter av min iBook och OS X innan jag skickade ivag den ar att det ar en hyffsat stabil dator, dock har det hant nagra ganger att datorn inte vill vakna efter vila och det anda som hjalpt ar att plocka ut batteriet, en smula irritierande. Sedan kunde den garna fa vara lite snabbare, att flytta och skala om fonster hackar ibland och gor att datorn kanns langsam.

Till mina positiva erfarenheter hor val bl.a. batteritiden, man kan med laddat batteri se pa tva dvd-filmer eftervarann, helt ok. Vid vanlig anvanding sa visar mataren att battariet ska racka drygt 5 timmar, i verkligheten sa ar det nog snarare 4, helt ok anda.

  • Medlem
  • 2003-12-27 14:38

en dum fråga för er som kan kanske, men jag har funderat på att köpa mig en ibook G4 jag också och läser med intresse eran diskussion men jag har inte en aning om vad förkortningen "BT" är eller vad det står för. Kan ni hjälpa mig?

BT=Bluetooth

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-01-03 18:29

Jag beställer min iBook G4 12" inom kort, antagligen. Den uppfattning jag fått av de som har den har varit MYCKET goda. En sak har jag fått höra, och det är att 14" är lite för " klumpig ". Dessutom så behöver inte jag en 14" iaf. En 12" skall bli underbar

1
Bevaka tråden