Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ximian under X11

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste nånstans på webben eller om det var i mejlen möjlighten att köra Ximian under X11 på OS X.
Är det någon som vet hur man gör det?
Så mycket UNIX kunskaper har jag inte ännu så att jag kan klara av detta men det kanske någon av er kan.

För denna ska vara så mycket bättre än Entourages på att prata med en Exchange server.

Svaret på din fråga är jag och nej. Ximian har ett antal produkter fast de jag tror att du menar är Evolution och framför allt Connector for MS Exchange. Evolution är en fritt tillgänglig mjukvara medan Connectorn är kommersiell. Under Fink distributionssystemet http://fink.sf.net finner du Evolution för 10.2 den ligger under unstable men fungerar bra. Tyvärr finns ingen version som är kompatibel med 10.3 än men det kommer nog. När det gäller connectorn så har ximian valt att inte porta den till macplatformen än.

Det finns dock en lösning som fungerar bra om man vill ha en lösning för macen att koppla till en Exchange server. Såhär gör man då. Man införskaffar en PC burk och installerar förslagsvis Debian på den Har man en Linux server kan man skippa detta steg. Därefter köper man licens på exchange connector för Linux och installerar evolution. Därefter skapar man alla användare som behöver ha tillgång till xhchange funktionaliteten. Macanvändarna kan sedan logga in på servern via "ssh -X" i X11 terminalen och sedan köra evolution. Detta flyter på mycket bra och all funktionalitet finns. Säkerheten blir också väldigt bra om man skulle logga in externt eftersom all trafik är krypterad. Hur bra hastighet det blir då vet jag inte. Kanske det är bättre att använda Web-interfacet för riktiga exchange då.

Bara en kommentar: Det ska ju fungera att kommunicera med Exchange i Panther nu ju? Ser inställningar för det i massor av program; adressboken, iCal, Mail...

Ciryon

Detta är en sanning med stor modifikation . Stödet för Exchange är bara modifieringar av IMAP inställningarna. Det ger ingen möjlighet att hantera Kalendern på något sätt exempelvis att synka eller bjuda in andra.

Var hittade du inställningar för exchange i iCal?

Mail och adresser fungerar alltså med Exchange men inte publika mappar och kalendern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tompab
Var hittade du inställningar för exchange i iCal?

Hmmm.. kanske var inbillning.

Är inte publika mappar bara WebDav ?

Ciryon

1
Bevaka tråden