Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beige G3 minitower - hur många diskar får plats?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-12 17:57

Jag har alltid gillat minitower-varianten av gamla G3 (samma låda som 8600 tror jag), och nu när de inte är så grymt dyra längre funderar jag på att skaffa en sådan och ha som server.
Men hur många diskar kan man sätta in i dem?
I desktop-modellen kan man få in 3 (eller 4 om man tar bort cd-romen, men kabeldragningen blir ett rent h*lvete isåfall), fler än så bör man väl kunna få in iallafall?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-12 20:06

Ingen aning. Men det påminde om en sjuk Kålle-historia:

Osborn: "Dô Kålle, hur môcke rômmer en sjuttifemma ejentligen?"
Kålle: "De e la en liter".
Osborn: "En liter? De va väääldigt môcke, dä. Kan de va rektit?"
Kålle: "Jo, men en måste prôppe."
Osborn: "Jo, de e klart...om en prôpper..."

Hemskt kul, eller?

Det är väl bara fantasin som sätter gränserna...(eller pengarna)

Jag har min PM G3 i ett PC-Chassi, det är inte fullt än...

1 Superdrive
1 CD-brännare
1 DVD-läsare
1 HD-Rack
1 intern 120 GB HD

flera hårddiskar blir det...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-12 20:14

Jo, visst kan man skaffa ett PC-chassi, men det är två saker som talar emot det (förutom att man får mecka lite för att få in det):
1. Apples G3-minitower är snyggt.
2. PC-chassin är fula.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 00:07

Minitower? Finns det giant tower också eller vadå? 8600-chassit är väl inte så litet? :eek:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 06:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Minitower? Finns det giant tower också eller vadå? 8600-chassit är väl inte så litet? :eek:

Chassit var väl det samma för 8600, 9600, PMG3, PMG3 server osv. 9500:ans låda är inte så dum annars om man vill ha en stor låda. Men du får nog i mer grejer (iaf. 5.25" enheter) i 8600 chassit.

Jag minns hur sugen man var på en 8600 när man som tonåring praoade hos en macintosh återförsäljare (CMF Computer Karlavägen). Undra föresten om nån stolle från den firman finns här på 99mac.

Quadra 950 hade ju ett ganska brutalt chassi annars.

  • Medlem
  • 2003-12-13 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Chassit var väl det samma för 8600, 9600, PMG3, PMG3 server osv. 9500:ans låda är inte så dum annars om man vill ha en stor låda. Men du får nog i mer grejer (iaf. 5.25" enheter) i 8600 chassit.

Jag minns hur sugen man var på en 8600 när man som tonåring praoade hos en macintosh återförsäljare (CMF Computer Karlavägen). Undra föresten om nån stolle från den firman finns här på 99mac.

Quadra 950 hade ju ett ganska brutalt chassi annars.

Quadra 950 har ju nästan lite G5liknande chassi storleksmässsigt! För övrigt så kunde man ju ha 256mb ram i den vilket inte var fy skam när den kom. Men det borde väl gå att trycka in minst 4 diskar i G3 lådan om man utnyttjar 5,25" platserna.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 11:47

Jo, Quadran var helt brutal. Har en sådan maskin ståendes på vinden i kartong. Fick den från farsans jobb men har aldrig riktigt använt den.

Det råder ju ingen tvekan om att det ryms många diskar i G3 chassit. Dels kan man ju ha 3st diskar på 5.25" platserna (den övre är väl inte 5.25" för Zip, brukar vara mindre), och sedan diskar på standardplats där det säkert rymdes ett par stycken minst.

Huruvida hårddiskkylningen fungerar väl är väl en annan sak. Jag har aldrig ägt någon beige 8600/9600/Beige G3 vilket gör att jag inte riktigt vet hur kylningen av lådan är uppbyggd. 4st 5.25" chassin för hårddiskar (gummiupphängda) skulle ju sitta fint, det blir ju även ganska luftigt mellan diskarna, men fläkten torde inte komma åt att kyla särskilt bra där. Eller?

Med tanke på hur stora IDE diskar kan vara så bör man knappast behöva så många HDs (med ett IDE PCI kort). Hela shabraket kan ju kylas med en PCI slot fläkt. Nätagregatet är specat till 150W och varje HD vill säkert ha 20W detta kan sätta begränsningar

Skulle man vilja ha flera Terrabyte så kan ett FW kort och travar av externa hårddiskar bli nästan hur stort och dyrt som helst

1
Bevaka tråden