Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krångligt att ansluta bluetoothmus

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte Apples bluetoothmus igår och använder den tillsammans med min PB 15". Allt funkar fint när musen väl är ansluten, men efter att datorn gått i vila eller varit avstängd måste jag ansluta musen igen i System Preferences. Någon som vet hur man får datorn att automatisk känna av att BT-musen är påslagen?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2003-12-12 13:23

Om du har Panther så är det bra om du har de senaste säkerhets uppdateringarna från Apple. Du hittar dom under äpple-menyn -> programuppdatering. I någon utav dessa uppdateringarna står det att det är förbättrat stöd för bluetoothprodukter som man använder efter att väckt datorn ur vilan.

Jag har Panther och de senaste säkerhetsuppdateringarna. Är det någon annan som liknande problem med BT-musen?

För mig har det ännu så länge funkat fint.

Apples BT-mus med PB17 sedan i måndags.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2003-12-12 13:52

Den senaste bluetoothuppdateringen också? Annars är det ju lite mysko...

Ja, senaste bluetoothuppdateringen har jag också. I alla fall om den kommit med software update.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-12 17:51

Apples Bluetoothmus tar 20-30 sek på sig att vakna. Precisionen är usel och pekaren fladdrar omkring.

Skräp!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Apples Bluetoothmus tar 20-30 sek på sig att vakna. Precisionen är usel och pekaren fladdrar omkring.

Skräp!

Finns det trådlösa möss med bra precision?

/M

Tack Johan, har just *sparat* nära 600 kronor som annars hade hamnat i er kassa Precis som min mor sa - ärlighet lönar sig i längden.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 01:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Finns det trådlösa möss med bra precision?

/M

Logitech MX 700 är bra, men det är ingen BT-mus.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 11:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Logitech MX 700 är bra, men det är ingen BT-mus.

Logitech MX900 är bättre om man vill ha en Bluetooth mus.

Logitech själva skryter ju vitt och brett om precisionen i nya MX900 med 800dpi upplösning och 4.7 Megapixlar avlästa per sekund.

Tyvärr har jag läst att folk upplever motsatsen. Problemet med bluetooth-tekniken ihop med möss tycks vara att frekvensen är för låg. Logitechs egna radioöverföring hade betydligt högre frekvens än Bluetooth-tekniken vilket möjliggjorde högre precision.

Därmed finns det folk som hävdar att MX700 har bättre precision än en MX900 ansluten till samma dator. Huruvida detta stämmer eller ej vet jag inte, men teoretiskt sett låter det ganska rimligt med tanke på frekvensskillnaden.

Ett annat problem med MX900 är kompabiliteten med macar idag. Logitech jobbar på drivrutiner som skall ge stöd för alla knappar men i nuläget fungerar endast "höger/vänster knapp", "scrollhjull" och "page up/page down knapparna" i Mac OS X 10.3 utan drivrutiner.

De lär väl släppa drivisar snart dock.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Apples Bluetoothmus tar 20-30 sek på sig att vakna. Precisionen är usel och pekaren fladdrar omkring.

Skräp!

Att det tar tid för den att vakna kan jag hålla med om, men inte det övriga. Jag är mycket nöjd med Apples Bluetoothmus precision.

  • Medlem
  • 2003-12-13 20:02

Retligt! Testade en Clas Ohlsonmus av billigaste trådlösa sort, skumt PC-onlymärke med radiofrekvenser som förmodligen stör ut trafikflyget ful radiodongel och allt. Fungerade absolut klanderfritt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 20:06

Man kan själv ställa in hur ofta musen ska mäta av underlaget, ökar man denna frekvensen lite så gör det att muspekaren känns mindre fladdrig. Lyft på batterilocket och ändra på det reglaget som finns längst fram.

1
Bevaka tråden