Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Motherboard" på svenska - och var köpa?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-06 19:46

Troligen veckans idiotfråga (som ställts av en bekant):

"Motherboard" heter väl "moderkort" på svenska?

Var kan man få tag på ett sånt? Det gäller en gammal blå-vit G3. Har kollat Macoteket och googlat utan resultat.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 19:52

Moderkort (as said) och auktoriserad Verkstad

[Vad som är vad i karlstad just nu vet jag inte - men det finns en "sök återförsäljare" -sida på apple.se ]

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-06 19:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Moderkort (as said) och auktoriserad Verkstad

[Vad som är vad i karlstad just nu vet jag inte - men det finns en "sök återförsäljare" -sida på apple.se ]

Tack Per,

Jodå, det finns två återförsäljare. Men kan man inte köpa kortet själv? Vaffö finns det inte på Macotekets sajt? Är det liksom en grej som man inte skall eller får skruva fast själv, månne?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 20:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Tack Pär,

Jodå, det finns två återförsäljare. Men kan man inte köpa kortet själv? Vaffö finns det inte på Macotekets sajt? Är det liksom en grej som man inte skall eller får skruva fast själv, månne?

Macoteket har väl inte service av den arten i huset :-9
Men du får höra om någon av återförsäljarna kan köpa hem ett kort åt dig. Vad jag vet så vill man normalt inte att folk själva röjer i datorn, och det gamla skall i retur (för att? för att!) : Men sen finns det ju oxå möjlighet att hitta "used parts dealers" i USamerika

  • Medlem
  • 2003-12-06 21:09

Vaffalls?! Förfalskar du citat, Pä/er?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-06 21:14

Ett sådant moderkort får du nog inte tag på från en återförsäljare, inte till ett humant pris iallafall.
Ta en titt på ebay eller liknande.

Motherboard heter logic board i Mac-världen. Det är också den term Apple använder. På svenska blir det logikkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-06 22:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Ett sådant moderkort får du nog inte tag på från en återförsäljare, inte till ett humant pris iallafall.
Ta en titt på ebay eller liknande.

En Apple Service Provider lär ju kunna beställa hem ett sådant kort. Billigare lär dock bli att handla en begagnad maskin av dylik sort eller ett löst begagnat kort hur man nu skall få tag i ett sånt.

Jag har själv en G4:a med trasigt logikkort (el. cpu?) ståendes i sin originalkartong på vinden med en massa trevlig hårdvara till (ny 120gb disk, 768mb ram, DVD/CDRW osv). Vet dock inte hur jag skall få tag i reservdelar till den utan att bli helt ruinerad.

mina erfarenheter är inte långt ifrån Pärs påståenden när det gäller moderkort...

praxis hos apple handlare brukar vara att man vill ha in ditt gamla logik-kort och att ett nytt kort kostar otroliga summor.
det är i många falla lika billigt att köpa en likadan modell av dator på beg-marknad.

så det blir till o leta på beg-marknad om du vill ha en billig lösning, eller om du knallar in till närmaste butik som säljer macar och hör efter vad ett kort kostar hos dom.

i vilket fall som helst, förvänta dig inte en billig lösning på problemet, iallafall inte under begpris på likadan modell som du har och eftersöker...

M

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 23:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
mina erfarenheter är inte långt ifrån Pärs påståenden när det gäller moderkort...
praxis hos apple handlare brukar vara att man vill ha in ditt gamla logik-kort och att ett nytt kort kostar otroliga summor.
M

Det där håller jag med om… (och tror inte jag sa annat )
Sen tror jag inte ens att många säljer lösa (mot inbute) utan vill byta själva...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-07 00:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Sen tror jag inte ens att många säljer lösa (mot inbute) utan vill byta själva...

Ja, det var ju ett sanningens ord. Att få byta själv är ungefär lika troligt som att logikkortet till din B/W G3 kostar mindre än en komplett begagnad maskin med extra minne.

nån som har en beg maskin att sälja till stackars Danne V ?
jag har ingen burk över tyvärr...

M

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-07 12:57

Han fick ett tips som PM av mig.

bra bra...

hoppas det löser sig på ett bra o smidigt sätt...
jag hatar mekk med datorer...

M

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-07 13:56

Tack för alla tips, både här och privat. Vi får se vad som händer imorgon (måndag).

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-07 14:27

Det löser sig nog, om du vill det.

Själv står jag lite i valet/kvalet över vad som skall ske med min PowerMac G4. Att hitta begagnade reservdelar till dem, utöver minne/grafikkort är helt hopplöst. Skulle va om man knallade in på hos någon macreparatör och frågade snällt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-12 13:32

Kanske en dum fråga, men är du säker på att det verkligen är moderkortet som är trasigt? Det finns mycket annat som kan gå sönder som är billigare och enklare att byta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Troligen veckans idiotfråga (som ställts av en bekant):

"Motherboard" heter väl "moderkort" på svenska?

Var kan man få tag på ett sånt? Det gäller en gammal blå-vit G3. Har kollat Macoteket och googlat utan resultat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-12 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av rhesus
Kanske en dum fråga, men är du säker på att det verkligen är moderkortet som är trasigt? Det finns mycket annat som kan gå sönder som är billigare och enklare att byta.

Nä, ingen dum fråga. Jag är inte säker på nånting alls.
Men efter att ha kollat alla minneskort och processorn så föreslog den lokale Mac-handlarn att det troligen var hårddisken. Köpte en ny av honom, men felet försvann inte andå. Samme Mac-handlare var då ganska säker på att det var moderkortet (logik-kortet). Så jag ordnade ett sånt - men felet försvann ändå inte.

Då tog jag bort den nyss inköpta hårddisken och klämde in min gamla, och VIPS fungerade allt igen.

Provade därefter att partitionera den nya disken och att ha MACOSX på en liten partition (max 8Gb) eftersom gamla Macar kan konstra om det finns för mycket utrymme. Inte heller hjälpte det.

Slutsats: Disken jag köpte funkar inte och jag kunde troligen ha besparat mig strulet att hitta nytt moderkort... Men man ska inte gråta över spilld mjölk, så nu snurrar det på med min gamla disk och den nya skall returnas när jag får tid.

Tack för omtanken...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-12 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Nä, ingen dum fråga. Jag är inte säker på nånting alls.
Men efter att ha kollat alla minneskort och processorn så föreslog den lokale Mac-handlarn att det troligen var hårddisken. Köpte en ny av honom, men felet försvann inte andå. Samme Mac-handlare var då ganska säker på att det var moderkortet (logik-kortet). Så jag ordnade ett sånt - men felet försvann ändå inte.

Då tog jag bort den nyss inköpta hårddisken och klämde in min gamla, och VIPS fungerade allt igen.

Provade därefter att partitionera den nya disken och att ha MACOSX på en liten partition (max 8Gb) eftersom gamla Macar kan konstra om det finns för mycket utrymme. Inte heller hjälpte det.

Slutsats: Disken jag köpte funkar inte och jag kunde troligen ha besparat mig strulet att hitta nytt moderkort... Men man ska inte gråta över spilld mjölk, så nu snurrar det på med min gamla disk och den nya skall returnas när jag får tid.

Tack för omtanken...

Hjälper det att bygla disken för 34GB compability?
(Om den är så stor...)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-12 14:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Hjälper det att bygla disken för 34GB compability?
(Om den är så stor...)

Bygla om?
Det är överkurs för mig. Jag ser över huvud taget inte några byglar på disken..
Nä, jag skall ta den till Mac-handlarn på måndag.
Men av ren nyfikenhet: hur gör man sånt, då? Och vad skulle det ge för fördelar? (Jo, disken är på 70Gb eller nåt sånt)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-12 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Slutsats: Disken jag köpte funkar inte och jag kunde troligen ha besparat mig strulet att hitta nytt moderkort... Men man ska inte gråta över spilld mjölk, så nu snurrar det på med min gamla disk och den nya skall returnas när jag får tid.

Tack för omtanken...

Får man fråga hur du kom över ett logikkort till maskinen?

Bygla om hårddisken gör du genom att flytta de små byglarna som är belägna bredvid hårddiskens anslutningar för IDE-kabel och strömmatning. Du flyttar byglarna mellan stiften som finns där, och kan på så vis välja om den skall vara slave, master, cable select, eller sånt snik-mode där den endast ger 34GB utrymme.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-12 16:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Får man fråga hur du kom över ett logikkort till maskinen?

Bygla om hårddisken gör du genom att flytta de små byglarna som är belägna bredvid hårddiskens anslutningar för IDE-kabel och strömmatning. Du flyttar byglarna mellan stiften som finns där, och kan på så vis välja om den skall vara slave, master, cable select, eller sånt snik-mode där den endast ger 34GB utrymme.

Köpte en begagnad dator.
Inte fan ser jag några byglar. Men det spelar ingen roll. Det är över min förmåga (dvs. jag kan ställa till det ordentligt) och dessutom tvivlar jag på att det skulle hjälpa. Hur skulle det göra det? Jag har ju redna testat små partitioner?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 09:05

En Power Macintosh G3 klarar endast hårddiskar med upp till 32GB kapacitet. Det beror på begränsningar i maskinens Ultra ATA bus som hårddisken ansluts till.

För att lösa problemet tillfälligt kan du sätta hårddiskens jumprar så att lagrinskapaciteten begränsas till 32GB.

Bilden nedan visar var jumprarna sitter (mellan IDE-kabeln och strömkabeln på hårddisken).

Jumprarna ansluter två av de åtta stiften på bilden. Genom att endast använda en jumper och sätta den på paret längst till höger (se bild) begränsar du kapaciteten till 32GB och hårddisken fungerar med din PowerMac G3.

En slutgiltig lösning vore dock att lämna tillbaka hårddisken och köpa en med mindre kapacitet (om de har någon). Det känns ju onödigt att betala för 70GB när du endast kan utnyttja 32GB. Eller hur?

EDIT: Den minsta hårddiskmodell jag hittar när jag letar runt på nätet är 40GB. Du kan ju alternativt byta till disk med 40GB (de flesta tillverkare tycks ha en sådan i sortimentet fortfarande) om du vill spara några kronor jämt-emot 70GB disken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-13 09:13

Den ligger framför mig (om du menar den stora som inte funkar):

Maxtor DiamondMax Plus 9 80Gb ATA/133 HDD
SN: Y2QRHQGE

Förresten (detta är pinsamt), nu såg jag en bild tryckt på ovansidan om hur man flyttar byglarna (jumpers) och när jag tittade extra noga, så hittade jag byglarna också <rodna, rodna>

Alternativen är:

(DS) Slave
(DS) Master
CS Enabled
Cap Limit

Pinnarna som har byglar är:
5, 6 och 1 (numrerade enligt ditt excellenta diagram).

Jag skall hälla i mig 4 muggar kaffe och börja jobba, men tyvärr inte med detta. Det måste vänta tills på måndag. Då knallar jag till Mac-handlarn och byter disk (och släpper någar syrliga kommentarer).

Otroligt jättemycket TACK för dina ansträngningar!!!!!

1
Bevaka tråden