Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 och mic funkar ej?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror jag håller på att bli tokig... Vad för typ av mic ska man ansluta till en G5a (via line in)? Jag har testat med en gammal PlainTalk, den funkade inte då den verkade vara för lång. Köpte då ett head set som jag kopplade in. Inget utslag. Bytte kontakter så att hörlurarna gick på line in istället, då funkade det om man pratade i dessa (om än med uselt ljud förstås). Alltså bör inte porten vara död.

Testade också att ansluta micen till mitt surroundsystem där iPoden spelar glatt, men det funkade inte där heller.

Då började jag givetvis få tankar om att det var problem med själva micen, och att jag skulle lämna tillbaka den bums. MEN, nyss testade jag den på en Windows-burk... gissa hur störd jag blev när det funkade helt felfritt?

Så frågan är, vad är det för fel? Porten på G5an är alltså inte död och micen är inte trasig... Ologisk i mina öron.

Måste det inte vara en aktiv "line in", t.ex. från en förstärkare?

Jag har samma fundering. En vanlig mic som jag använde till min G4 ihop med den där runda USB-prylen är död med G5:an. Jag kan däremot spela in ljud från stereon i samma kontakt.

Jag har för övrigt haft mycket strul med ljudet i min G5. Efter ett tag började diverse program krascha och loggen nämnde "audio hardware has changed". Jag blev inte av med detta med mindre än en nyinstallation av Panther utan att spara min användare. Att bara göra en ny användare hjälpte inte.

Jag har en ny Canon Scanner. Om jag aktiverar att den ska spela ett ljud när den scannat färdigt så kraschar även photoshop.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Måste det inte vara en aktiv "line in", t.ex. från en förstärkare?

Det är möjligt att det krävs en förstärkare, jag är inte särskilt begåvad på området. Men är det inte lite konstigt i såna fall att det går att spela in ljud via hörlurarna? De måste väl bli lika lite förstärkta som micen, eller?

Kan du spela in ljud med hörlurarna?

Hörlurs utgång = ström "ut"
Line in = ström "in"

Om man kopplar in hörlurarna i "line in" så går det att spela in med en av dem, har för mig det är vänster lur.

Har jag förstått allt rätt så är en mikrofon och en hörlur ganska lika i hur de fungerar i grunden. Om man pulade med servicekommandona i iPoden med någon äldre firmware-version så kunde man även där gör korta inspelningar via en hörlur. Finns säkert mer info om det här på forumet.

1
Bevaka tråden