Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från Entourage till Mail?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-12 09:54

Livet leker - numer med dubbla processorer och Panter. OS X är en fröjd att bekanta sig med och den nya dubbelproppen är inte bara tyst utan även snabb. Men - hur överför jag brevlådor och adressbok från Entourage på den gamla datorn (G3/266 Mac OS 9.2.2) till Mail på den nya. Jag tänkte inte fortsätta att vara beroende av Microsoft.
bosse

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-12 10:53

Ehhh...min stillsamma åsikt är nog att Entourage blåser Mail av banan redan under uppvärmningen. Microsoft är ju inte BARA dumma, inkompetenta och giriga. Du kommer nog att upptäcka att du bytt ner dig ganska ordentligt, så gör en kopia av Microsoft User Data och spara ifall du ångrar dig...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-12 11:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Ehhh...min stillsamma åsikt är nog att Entourage blåser Mail av banan redan under uppvärmningen. Microsoft är ju inte BARA dumma, inkompetenta och giriga. Du kommer nog att upptäcka att du bytt ner dig ganska ordentligt, så gör en kopia av Microsoft User Data och spara ifall du ångrar dig...

Tack! Jag tar dina råd på allvar. Jag har inte så mycket emot MS, Officepaketet har fungerat suveränt med 9.2.2, men jag kan känna mig osäker på hur länge de tänker fortsätta utveckla för Mac.
Bosse

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-12-12 11:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bosse
Tack! Jag tar dina råd på allvar. Jag har inte så mycket emot MS, Officepaketet har fungerat suveränt med 9.2.2, men jag kan känna mig osäker på hur länge de tänker fortsätta utveckla för Mac.
Bosse

Jag har naturligtvis inte en susning om vad MS har för planer angående Mac. Men en mega-produkt som Office lägger dom nog inte ner i första taget. Även om vi Maceser bara är 2-3% av deras målgrupp, så handlar det ju fortfarande om miljoner användare vilket inte är kattskit...

Men om du funderar på nytt mailprogram, så ladda ner och kolla Thunderbird:
http://texturizer.net/thunderbird/

Den är också trettifyra klasser bättre än Mail (fortfarande enligt min ödmjuka åsikt, förstås...), och du kan dessutom ha den som newsreader - den bästa som finns för Mac. Plus att du kan dona med dess GUI...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bosse
Livet leker - numer med dubbla processorer och Panter. OS X är en fröjd att bekanta sig med och den nya dubbelproppen är inte bara tyst utan även snabb. Men - hur överför jag brevlådor och adressbok från Entourage på den gamla datorn (G3/266 Mac OS 9.2.2) till Mail på den nya. Jag tänkte inte fortsätta att vara beroende av Microsoft.
bosse

1. Brevlådorna från Entourage kan Mail importera själv.

2. Kontakterna i Entourage markerar du alla på en gång. Sen drar du ut dessa till en mapp på skrivbordet. Sen importerar du dessa filer till Adressboken i ett enda svep.

Prixis.

1. Arkiv > Importera brevlådor
2. AppleScript-menyn (ser ut som ett S) > Import Addresses (det går bra att importera direkt från Entourage)

(Eller öppna Adressbok, gå till AppleScript-menyn > Import Addresses)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 12:38

Gått över från Entourage till Mail för ca 1 år sedan och är mkt nöjd med Mail, framförallt i och med Panther så man kan ta bort bilagor.

En annan fördel med Mail är att varje "mail-mapp" är enskilda filer istället för en stor databas-fil som med Enturage. Förenklar backup när man har stora mailmängder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 13:36

Jag hade svårt för att byta och behövde göra det två gånger innan jag nu stannat i Mail. Det var tack var uppdateringen i Panther som jag blev kvar. Ville också slippa MS även om Entourage funktionellt är bättre och avancerat. Eftersom jag använder mailprogrammet till att maila med...(!) så behöver jag inte tusen (eller trettiofyra) andra funktioner.:rolleyes:

Senaste versionen av Mail är riktigt bra, men jag saknar fortfarande de enomt kraftfulla filtreringsfunktionerna i Eudora. Men visst: Mail är modernare och bättre på nästan alla andra sätt. Vägrar förresten att någonsin mer befatta mig med ett epostprogram från Microsoft.

Epostprogrammet och webbläsaren är enligt min mening datorns viktigaste program. För min har utvecklingen sett ut så här:

Netscape Communicator för System 7 till Mac OS 7.6.1
Outlook Express för Mac OS 8.1 till 8.5.1 (en kort period tills jag ledsnade)
Eudora för Mac OS 8.6 till 9.2.2 parallellt med Eudora för Windows 2000
Mail för Mac OS X 10.3 Panther, Mozilla Firebird

Har flyttat alla mina miljoner filer över till Macen. Windows-burken är numera bara ett tomt skal. Jag använder den inte längre. Den står bara där och ser ful ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 14:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Den står bara där och ser ful ut.

Jo de gör ju det... vare sig man använder dem eller inte

1
Bevaka tråden