Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur startar man ir-porten?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2003-12-11 17:43

Har PB Lombard (G3).
OS X 10.2.8

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-11 23:57

I inställningspanlen "nätverk" ska det finnas en inställning som heter nått i stil med "nätverksportar", där kan man starta & stänga av IR-porten.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2003-12-12 05:29

Under Nätverksportsinställningar finns:
*IGNORERA
*Internt modem
*Ethernet

Inget ir...

Jag provade att göra en ny inställning och kalla den IrDA, men det funkade inte heller..

Hur ska jag göra för att aktivera IR?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-12 06:02

Hittade inget i Apples knowledge database eller vad det heter (utom en notis här). Det finns inget i helpfilen?

Jag kan tänka mig en möjlighet att konfigurera porten via något smidigt terminalprogram (den stödjer ju IrDA), men jag är själv lite för ny på Darwin för att veta vilket.

Trevligt med en nattuggla till iaf. Jag kan inte sova...

OS X saknar väl stöd för IR vad jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-12 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bengt Eriksson
OS X saknar väl stöd för IR vad jag vet.

Ja det verkar så. Funkar inte i OS X i min iMac G3/233 med inbyggd IR, men det funkar i OS 9. Det är dåligt eftersom det forfarande finns OSX-kompatibla datorer och en hel del enheter som mobiler och handdatorer som kan kommunicera via IR. IR är visserligen en världssämst teknik, men den finns och då borde det iaf finnas möjlighet till stöd.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-13 10:31

IR-porten funkar iaf på min PowerBook G3/400 Pismo med 10.3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 13:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
IR-porten funkar iaf på min PowerBook G3/400 Pismo med 10.3

Hur? Och vad kan man använda den till?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 15:53

Man kan använda den för att ansluta PDA-enheter, mobiltelefoner och annat till datorn. En föregångare till bluetooth helt enkelt. Sen används det ju i fjärrkontroller, vissa 3:e parts möss osv.

Kommunikatio på högre nivå med IR är ingen höjdare, men det fungerar i alla fall.

Jag minns att apple hade IR-portar som standard i många maskiner för ett antal år sedan. Min 5200:a hade tex. IR-port kommer jag ihåg. Det är ju lite av en konsument-grej känns det som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-14 09:11

Men finns det IR-produkter produkter som har stöd för Mac OS X? Det verkar som om det bara finns Bluetooth-prylar.

Jag har en Mototrola Timeport T250 med IR-port. Om man går in i Mac OS 9 och riktar den mot datorns IR-port och öppnar IR-programmet så kan man se telefonens namn, men inget mer. Det verkar inte gå att göra något med den. I Mac OS X finns det inte ett spår av IR-inställningar eller program någonstans.

Jag har 10.3.1.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2003-12-14 09:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
IR-porten funkar iaf på min PowerBook G3/400 Pismo med 10.3

Hur aktiverar du det?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-12-14 15:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
I inställningspanlen "nätverk" ska det finnas en inställning som heter nått i stil med "nätverksportar", där kan man starta & stänga av IR-porten.

ska bara vara att klicka i ovanstående inställnigsprogram...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 10:37

Både Jaguar och Panther har stöd för irDA. Jag använder själv Belkins irDA-adapter (USB) som säljs av Apple Store. När jag hade Jaguar i min iBook använde jag Apples egna menyobjekt irDA.menu för att kontrollera porten. En egenhet var dock att man fick aktivera att inställningen (i nätverksinställningar) ska visas i menyn varje gång adaptern kopplades in.
Under Jaguar var det viktigt att slå av porten innan man drog ur adaptern, annars blev det Kernel Panic. Funkade i stort sett utmärkt för att koppla upp datorn mot nätet via min Nokia 6510 som bara har IR. Testade också att synka min Palm via IR, vilket också fungerade bra.
Under Panther verkar det hela funka ännu smidigare. Har man bara gjort en särskild platsinställning, så hittar man IR-porten direkt.

1
Bevaka tråden