Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

T610 vs. Z600

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Står i valet och kvalet att köpa en T610 nu eller vänta tills efter nyår och köpa Z600 då. Jag vet att skärmen på en T610 lämnar lite övrigt att önska, men den är mindre, har bättre batteritid, men framförallt går det att köpa en nu.

Vad säger forumet. Finns det någon som har haft båda två som kan säga om det är värt att vänta eller skall man slå till på en T610?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 14:41

Jag har en T610 vilket är en bra telefon i mitt tycke. Titta på Z600 när den kom och det som skiljer är att den har en IM-klient för Wireless Village standarden.

Instant Messaging på mobiltelefonen kommer säkert bli en användbar och kul funktion så vill du testa det kan det vara värt att vänta. Jag vet dock inte om varken ICQ eller MSN stöd i klienten eller Wireless Village.

Om du är intresserad att använda Java applets så är T610 inte så vass här. Kanske kan det blivit bättre.

Skärmen är inte så stark i sol ljus heller. Märktes då jag köpte den i somras. Här skall Z600 vara bättre.

Men förrutom ovanstående så är T610 ett bra köp!

Skärmen på Z600 är mycket bättre än den på T610. Z600 har en TFT-skärm till skillnade från T610 som kör med STN. Jag har en T610 och i solljus går det knappt att se något alls på skärmen.

I övrigt har ju telefonerna rätt snarlika specificationer, tycker det är lite synd att man inte har gett Z600:an lite mer minne, 2 MB är i minsta laget. Z600:an har ett extra spel, V-Rally.

Annars är det rätt mycket en smakfråga, Z600 är ju lite tjockare eftersom den är vikbar, men samtidigt kortare. Vikbara ger ju ett visst skydd för skärmen och borde även kunna ge skydd åt kameralinsen men vad jag kunnat se så har man av någon anledning placerat den utvändigt på Z600.

Om jag inte hade haft en T610 redan hade jag satsat mina pengar på Z600, mest på grund av den förbättrade skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 15:05

Upptäckte när jag tittade på SE hemsida att det är T630 som har IM-klient, My Friends.

Den skulle jag se som ett alternaiv,Mer info

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 15:09

V-Rally finns att hämta ner till T610 för 30:- på SEs hemsida nu.

Får man fråga varför du måste vänta tills efter nyår med z600?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 17:26

Vänta på T630... Den har TFT-skärm. Z600 har ej TFT, utan TFD och är inte lika bra i solljuset har jag hört (men bättre än T610)

Z600 vs T610 känns som en fråga om tycke och smak mest.
Köpte själv en Z600 förra veckan och tycker den är helt underbar. Den enda anledningen till att jag köpte den istället för T610 var att jag ville ha en flipp-telefon. Skärmen tycker jag är betydligt bättre än T610 men 610:ans skärm räcker helt klart till.

En annan fördel med Z600 framför T610 är kameralinsen. På T610 så samlas det lätt smuts och damm på den, då den är "insjunken" lite så den är betydligt svårare att hålla ren än vad den är på Z600.

Men vad du än väljer så tror jag du blir nöjd.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-11 19:15

T630 har lite macigare utseende åxå Matchar en ibook, men kanske inte en G5...

Tack för alla svar. Visste att jag skulle få snabba och bra svar här.

@Lizardman
Kan inte hitta någon i Gbgområdet som kan förse mig med en. Skall dessutom förlänga ett Tele2 abb, så det komplicerar det hela ytterligare. Vet du något ställe som har Z600 på lager (igen i Gbgkrokarna..) så åker jag dit omgående. Har inte ens kunnat hitta en utan Vodafone Live! för att få klämma lite. T610 förefaller vara lättare att få tag på, även om det verkar som om folk som ville köpa en Z600 i julklapp och inte kan få den köper T610 i stället. Mitt förstahandsval är Z600 pga den bättre skärmen, men måste jag vänta till mitten på januari vet fåglarna om jag orkar. Min T68i sjunger på refrängen och börjar tappa delar...

Tyvärr har jag bara Sthlmreferenser. Här är den relativt lätt att få tag på. Konstigt att det ska vara svårt i Gbg.

Vet du någon som kör postorder el. motsvarande? Så länge man kör postförskott känns det ju hyffsat säkert...

De reaktioner jag har fått när jag har kollat runt (och det är en radie på ca 8mil runt Gbg) är allt från uppgivna suck till ett skrattande "ställ dig sist i kön".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-11 23:30

Det kommer nog att bli svårt att få tag på en z600 om du inte vill ha ett Vodafoneabonnemang. På tidningen Mobils hemsida finns det en artikel om detta: http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=7290&sid=1

Jepp, läste om det. Bummer...

@Lizardman
Var det Vodafone Live! lurar du menade att det fanns gott (nåja...) om i Sthlm?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-11 23:48

Tänk på att Vodafone Live!-lurarna har andra menyer än de som säljs utan Live!. Vodafone har istället för SonyEricssons vanliga menyer lagt in andra ikoner som är mycket fulare och sämre gjorda (hackiga och kantiga) än orginalet. Undvik Live! om du kan! Detta gäller också för T610.

Håller med till fullo. Anser att Live! är ett gissel som skall undvikas till varje pris. Om det vore så att det stog mig fritt skulle jag ändå inte välja en Live-lur, utan skulle hellre vänta tills dess att det dyker upp "riktiga".

Nej då. Jag har funderat på att köpa en z600 på en teliabutik här. Tror att fler handlare har luren också.

Om du skulle hitta en återförsäljare so kan skeppa och har Tele2 så får du gärna maila/PM:a mig så slår jag till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 23:57

fasen vad skönt att man hittade den här tråden!

Har också en T68i som ska bytas ut mot något annat härligt.
Tänkte mig en T610 live men efter att ha läst på lite här på 99mac så verkar det som om jag antingen väntar till T630 (ej live!) eller Z600 (ej live) ... flipp är lite glassigare

Någon som kan tipsa om billigaste återförsäljare? Tycker alla verkar ha exakt samma deals.
Jag vill ha så kort bindningstid som möjligt. helst 12mån utan någon extra kostnad varje månad. Har vodafone btw.

mvh

  • Medlem
  • 2003-12-18 00:01

Personligen så blir det en T610 för mig. Z600:an känns tjock och mycket klumpigare än T610:an som dessutom väger mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 00:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Personligen så blir det en T610 för mig. Z600:an känns tjock och mycket klumpigare än T610:an som dessutom väger mindre.

och dessutom så har Z600 200h/6h enlight phonehouse jämfört med T610'ans 315h/14h
Särskilt viktigt är ju att T610'an kan klara mer än dubbla längden samtal innan den vill pumpas med ström igen, jämfört med Z600.

Efter många om och men har jag tjackat en T610. Orkar helt enkelt inte vänta 1,5 månader på att kanske få en Z600. Älskar formatet, och eftersom solen lyser med sin frånvaro (ha ha...) så lider jag inte av att skärmen inte är 100%. Det enda jag stör mig på är den kroniskt stegrande ringsignalen, men det bör gå att åtgärda det med en mjukvaruuppdatering tycker jag. Någon som prövat? Blir det outhärdligt med skärmen till sommaren får frugan ärva T610:an så tjackar jag en Z600 alt. T630 då.

Tack för alla svar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-18 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel F
Blir det outhärdligt med skärmen till sommaren får frugan ärva T610:an så tjackar jag en Z600 alt. T630 då.

Va! Skall frugan få den telefon som inte duger till dig. Det var inte så snällt. Jag tror att hon vill ha en Z600 istället. En sån skulle då jag själv vilja ha. Jätteläcker, jag har försökt få tag på en för att ge i julklapp till min son, men tyvärr, precis som många andra har skrivit om här så finns den ej att köpa.

Z600 är en tjejtelefon. VK är en ännu läckrare tjejtelefon. Lite större än en tändsticksask.

Skulle köpa en Z600 igår, just för bättre skärm och roligt med flippen. Samt UNDERBART med lillklockan utanpå, i stället för som på 610an som har helt släckt klocka som man måste låsa upp tangentbordet för att kolla tiden på. (Urstökigt). MEN MEN MEN oj vad Z600 var TJOCK. Och knapparna var riktigt usla. Ni som ska köpa Z600: Testa knapparna så ni vet att de passar er, för jag kände direkt att den kunde jag inte ha. Just för knapparna. Jag är sedan igår dygn lycklig ägare till en finfin mörkblå (precis som min gamla 8210) T610 med MacOSX-tema!

Köp T610 eller vänta på den riktigt koola luren Z1010, som inte är tjock som en folkabubbla, utan smäcker som en Panther.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Z600 är en tjejtelefon.

Aj, det där sved att läsa. Jag som är så nöjd med min nöjd Z600. Men så är ju vi här nere i söder lite fjolligare än er i norr.

Knapparna har jag inget bekymmer av alls, men kan tänka mig att vissa har det då de är lite "insjunkna". Tjockleken är inget jag stör mig på heller faktiskt, men har man väldigt tajta byxor så kanske det kan bli jobbigt.

Tjejtelefon?
Kan vara en fördel att den är tjock om man har den i byxfickan.:D

Oj oj! Där var man ute på tunn is ett tag!
@Eva
Frugan bryr sig lika mycket om vilken telefon som hon har som jag bryr mig vilken färg servetterna har. Hon har haft en Nokia 5110 som tycker är toppen. Mot bakgrund av det är det väl närmast att betrakta som välgörenhet att ge bort en T68i

Nu kommer jag att övervintra med T610:an och så får vi se vad som händer till sommaren. Kanske man går över till Z1010 om 3G tar fart, även om jag inte riktigt kan se nyttan med alla 3Gapplikationer.

Bevaka tråden