Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvätta Tucano Second Skin?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-11 23:25

Hmmm.... Jag vet inte riktigt i vilket forum detta inlägg borde hamna i men jag chansar här...

Mitt problem är att jag lyckats spilla kaffe, Coca-Cola och lite av varje på mitt fina lilla fodral och det därmed blivit ganska smutsigt. Kan man tvätta ett Tucano Second Skin? Det verkar ju vara gjort av något material som liknar det som våtdräkter är tillverkade av och våtdräkter tål ju vatten (konstigt vore annat). Vågar jag köra det i tvättmaskinen eller är det att ta sig vatten över huvudet?

Det bästa är kanske bara lite tvättmedel och ljummet vatten? Någon som har provat?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 23:46

Jag har ej testat på ett "second skin" men på våtdräkter och annat i neopren. Brukar använda ljummet vatten ihop med en mild tvållösning. Tvättmaskinen låter inte som någon bra ide.

Eventuell smuts på neopren ligger nog relativt ytligt. Jag skulle börja med att försöka torka bort det med någon form av svamp, utan att behöva blöta hela fodralet. Även om huvudmaterialet i sig tål vatten så vet man aldrig säkert med konstruktionen som sådan, dragkedjor, sömmar, eventuell krymprisk etc.

Funkar det inte kan du ju kontakta tucano och fråga: www.tucano.it

Åtminstone tur att kaffet och läskeblasket inte kom på datorn

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-11 23:53

Jag har provat med en svamp och fuktig trasa men det räckte inte. Ljummet vatten och tvål eller såpa verkar som den bästa idéen.

Som tur var har datorn inte legat i fodralet när jag spillt på det. Mitt Tucano brukar ligga lite överallt och lever uppenbarligen ganska farligt.

Senast redigerat 2003-12-12 00:20
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-12 01:31

Tvättade mitt skin i tvättmaskinen här för några dagar sen. Funkade perfekt, hade precis som du skräp som inte gick bort när jag enbart tvättade av det med en trasa..Ta det lugnt med temperaturen bara, eller handtvätta det.

Neopren är syntetiskt cellgummi med slutna celler. Det bör gå bra att tvätta det i 30 eller 40 graders tvättmaskin, under förutsättning att tyget inte släpper i limningen. Använd inte högre värme än så. Var försiktig med tvättmedel. Kemikalier kan skada gummit. Använd två teskedar diskmedel (Yes är bäst) istället!

(För övrigt fungerar Yes alldeles utmärkt att tvätta kläder i. Jag använder sedan några år Yes till precis allting, även vittvätt. Mycket skonsamt, billigt och minst lika bra som tvättmedel.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
(För övrigt fungerar Yes alldeles utmärkt att tvätta kläder i. Jag använder sedan några år Yes till precis allting, även vittvätt. Mycket skonsamt, billigt och minst lika bra som tvättmedel.)

LOL, placebo-smålänning?

1
Bevaka tråden