Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pb fryser helt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 13:14

Har en pb alu 15" som jag testade att uppgradera till 1gb minne (från början 512mb) men under andvändning frös datorn och var overksam i flera minuter. med frös medade jag att den låste sig helt enkelt. Tog ut minnet och inga problem. bytte minnet i affären jag köpt det i och testade det nya minnet. samma symptom uppkom. plockade ut det nya minnet, fast efter detta har datorn låst sig då och då (fastän jag bara har originalminnet kvar). testade hardware test utan problem...har jag fått virus eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 13:52

Det är något som är konstigt med Apples PB. Jag har själv liknande problem med min TiPB och gör du en sökning på Apples support-sidor, MacFixit, MacNN et c verkar det som problemet inte är alltför ovanligt.

Första gången jag råkade ut för detta fick jag mitt logikkort utbytt och efter det fungerade datorn i ett par månader men nu har felet således återuppstått och datorn är nu inlämnad till Apple för reparation igen.

De slutsatser jag dragit är att:
-Felet uppstår (för mig) i både OS X och OS 9.
-När datorn startar från CD och från HD.
-Med extraminne isatt och urtaget
-Vid batteridrift och vid transformatordrift
-När datorn är varm och kall
-Med många program igång och få program igång
-När man rör eller flyttar datorn (ofta) - när datorn får vara helt i fred (mer sällan).
-Apple Hardware Test ger inte felmeddelande.

För mig har de senaste frysningarna uppstått i samband med att jag kopplat in transformatorn efter att datorn gått på batteridrift en tid samt ofta att jag rört vid datorn. Detta har dock inte varit helt konsekvent och kan också vara en ren slump.

Jag föreslår att du tar direktkontakt med Apple (08-587 71 194) och berättar om dina problem. Även Erran med 17" AluPB har haft liknande problem. Sök runt lite här så hittar du våra historier.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 17:44

tack - jag sökte runt och fann några liknande fall. Det är irreterande!

  • Medlem
  • 2006-02-27 01:06

Min PBalu 1ghz fryser obegripligt när jag rör den eller flyttar den

jätte försiktigt. börjar bli vansinnig på det . Kan någon tipsa om orsaker eller lösningar? jag har zappat PRAM och PM. Jag tror inte det är ett mjukvarufel.

1
Bevaka tråden