Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac:s framtida utseende

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har suttit och tänkt på denna idé ett bra tag nu, men sen hittade jag följande bild: http://www.spymac.com/gallery/showphoto.php?photo=63437&papass=&sort=1&thecat=998

och insåg att jag inte är ensam...

Nu är utseendet på iMacen i den bilden bedrövligt, men det är vad som står under som är intressant.

Min idé är helt enkelt en iMac som har de kvaliteér som den har nu, men ytterligare möjligheter. I grunden till denna idé finns en cube-liknande skapelse, med uppgrderbart grafikkort och hårddisk, vilken man kan köpa seperat utan skärm. Men om man, som jag, vill så kan man köpa den som en iMac.

Detta löses genom att det i kuben finns en hållare för apples framtida skärmare där man fäster skärmen, och vips så har man en iMac. Skämarna i sin tur ska vara utformade som dagens iMac-skärmar, vilket gör de rörliga, men enbart med själva "staven". I mitten av staven, längst ned, finns en ADC-kontakt. Detta gör att man bara trycker ned staven i kuben och får en iMac.

Men man ska även kunna köpa ett enkelt ställ som man kan ställa skärmen i, med en vanlig ADC-kontakt som man sen kan koppla till en annan sorts dator, Powerbook/Powermac/iBook... Detta ställ kan även innehålla kortläsare, usb/firewireportar osv.

Så ,sammanfattningsvis, alla skulle tjäna på detta system. iMacen kan uppgraderas, kuben återuppstår och Apple tjänar på att de bara har en linje skärmar som kan kombineras som kunden vill.

Detta kanske blev rörigt, men jag hoppas någon förstår vad jag menar...

Ex: Jag vill ha en iMac, men har inte så mycket pengar. Jag köper en "iMac", dvs. kuben med skärm, men billigaste/minsta skärmen, sämsta grafikkortet och minsta hårdisken. Men efter ett år, när jag har mer pengar, så slängar jag dit ett fetare grafikkort, större hårdisk och slänger på en 23" skärm...

Jaja, ska gå och lägga mig nu..

"Limp"-iMac kan vara nåt om den har fullängds-kortplats. Men snälla Apple, ta loss skärmen!

som sagt - inte speciellt snygg...men tanken är god!

men - igen - vad hindrar apple ifrån att ha en iMac - en Cube - en Powermac?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 13:29

Jeg hadde håpet på en imac med ekstern skjerm... Mer i retning "Cube". Noen spekulerer om TABLET imac, men Steve Jobs har selv sagt at han tror tablet pc "is going to fail", så den muligheten ser jeg som lite sannynlig. Vi har jo keyboard for at vi skal slippe å skrive for hånd/penn....

Synd att Apple gått ifrån Vit klistallklar plast till hålslagen metall... Jag vet inte, men då jag ser på en Mac så tänker jag på framtiden. Och framtiden är inte lika kul eller trevlig då datorn är i metall. Det som, symboliserar industri och industriellt tänkande, massproduktion och allting som har med det att göra -- iMacen, Kuben, iBooken... Vita, glansiga, fina, mjuka men ändå fyrkantiga. Oerhört vackra.

Synd tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 13:38

Jeg er enig at de må fortsette med hvit på en gruppe produkter. Som Jonathan Ive sa om den hvite iBooken "it`s warmer, it`s happier"... Metall er stilfullt, men den har ikke samme behagelige og rene looken som apples hvit.

Det blir väl något i den här stilen:

En iBook G4 med separat skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 15:07

hvis imacen skal få totalt nytt design, så vil de vel nok gå opp til G5?

Varför det? G4 hänger med ett tag till i konsument-Macar.

Näää!!! :rolleyes:
G5 i allt så fort som möjligt.

Det vore bra om man kunde köpa dem i sexpack så att man kunde bygga Mac-kluster:

1 x 1,8 GHx ända upp till 6 x 1,8 GHz!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Synd att Apple gått ifrån Vit klistallklar plast till hålslagen metall... Jag vet inte, men då jag ser på en Mac så tänker jag på framtiden. Och framtiden är inte lika kul eller trevlig då datorn är i metall. Det som, symboliserar industri och industriellt tänkande, massproduktion och allting som har med det att göra -- iMacen, Kuben, iBooken... Vita, glansiga, fina, mjuka men ändå fyrkantiga. Oerhört vackra.

Synd tycker jag.

Instämmer!

  • Medlem
  • 2003-12-14 11:43

Vitlegerad metall kanske?
Jag håller med att en iMac ska vara estetiskt tilltalande och passa in som ett smycke i hemmet...den ska absolut inte se ut som en klumpig pc ...faktum är att en iMac ska tilltala kvinnor!!

  • Medlem
  • 2003-12-14 11:46

En ide kan vara att den har en arm som man fäster skärmen i men att man ska kunna byta ut skärmen och uppgradera.

  • Medlem
  • 2003-12-14 12:07

Nej, lansera en ny Cube, en billig konsumentdator med uppgraderingsmöjligheter och G5 processor. Till våren om Apple skruvar upp PowerMac G5 i 2,5 GHz, så skulle det vara ett ypperligt läge att introducera PowerMac G5 Cube på kanske 1,6/1,8GHz med mer uppgraderingsmöjligheter än den gamla kuben. Har den G5, hyfsat bra utbyggnadsmöjligheter och är fläktlös så skulle det nog gå att sälja den om de bara satte priset några tusingar lägre än minsta PowerMacen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Har den G5, hyfsat bra utbyggnadsmöjligheter och är fläktlös så skulle det nog gå att sälja den om de bara satte priset några tusingar lägre än minsta PowerMacen.

Men då blir det ju en dator som konkurrerar med G5:an och dessutom knappast en konsumentdator i de lägre prisnivåerna, där det ju behövs. G5:or har ju ingen inbyggt skärm, men väl både eMac och iMac. en iCube, eller kanske t.o.m. en eCube vore bättre. G5-processor vore trevligt, men priset är nog det viktigaste att det inte blir för högt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Synd att Apple gått ifrån Vit klistallklar plast till hålslagen metall... Jag vet inte, men då jag ser på en Mac så tänker jag på framtiden. Och framtiden är inte lika kul eller trevlig då datorn är i metall. Det som, symboliserar industri och industriellt tänkande, massproduktion och allting som har med det att göra -- iMacen, Kuben, iBooken... Vita, glansiga, fina, mjuka men ändå fyrkantiga. Oerhört vackra.

Synd tycker jag.

Jag håller delvis med. Men just PM blev till slut lite leksaksaktig med plasten och sin allt mer efterblivna processor. Nya looken ger ett utseende som skvallrar om muskler och inget annat. Plasten blev urvattnad och hålen är funktionella mer än snygga. Jag brukar ofta tycka funktion är snyggt om det gäller spjutspetssaker. Jaktplan, sportbilar, what ever bara det är spjutspets. PM G5 med sina hål har något sådant kring sig med sina hål och sin storlek. En PM G5 tycker jag ska ställas undan en bit för att ytterligare följa ljudnivåtänket. G5 är har stil men inget prål.

Tycker att macarna går mot en mer och mer traditionellt manlig design. Tråkigt..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
Tycker att macarna går mot en mer och mer traditionellt manlig design.

Vad är kvinnlig design?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-14 20:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Vad är kvinnlig design?

Runda former, skulle jag tro.
G4 är kvinnlig, G5 är manlig. Så uppfattar jag det.

Min G4-burk har inte bröst, höfter osv. Det är en maskin av plast. Jag tycker inte man kan säga att G4an är mer "feminin" än G5an, om man nu ö h t kan säga det om maskiner.

  • Medlem
  • 2003-12-14 21:37

Ja det kan man säga!

Sätt en kvinnlig panel att välja en dator som de ska ha i v-rummet eller sovrummet vilken tror ni majoriteten väljer iMac,G5 eller en beige/svart pc?

Visst, men då handlar det om tycke och smak, och det är en helt annan sak. Dessutom påverkas valet av dator av många andra faktorer: prestanda, funktioner, användarvänlighet och inte minst priset.

  • Medlem
  • 2003-12-14 22:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Visst, men då handlar det om tycke och smak,

Ja det är väl design vi diskuterar??;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Vad är kvinnlig design?

Om alla tycker att nya macarna utstrålar muskler..?? Hänger du med..?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lizardman
Om alla tycker att nya macarna utstrålar muskler..?? Hänger du med..?

Min tjej gillar muskler.

  • Medlem
  • 2003-12-15 16:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Ja det kan man säga!

Sätt en kvinnlig panel att välja en dator som de ska ha i v-rummet eller sovrummet vilken tror ni majoriteten väljer iMac,G5 eller en beige/svart pc?

skulle det betyda att de flesta är lesbiska :- )? jag skulle hellre ha en G4 än en G5 (fast jag vill ha en G5 i) gillar jag transar då?

Va? Vad har valet av dator med en persons sexuella inriktning att göra?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Va? Vad har valet av dator med en persons sexuella inriktning att göra?

Det var väl det som var poängen? Om man säger att designen på en dator kan vara manlig eller kvinnlig, så blir ju den orimliga konsekvensen något i den stilen.

Aha, "ironi" alltså?

Bevaka tråden