Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Auktion Malmö - stor mängd Appledatorer.

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Några tankar kring konkursauktioner

- Vid köp på konkursauktion gäller inte konsumentköplagen, det är (såvitt jag vet) det enda sättet att gå runt lagverket vid försäljning till konsumenter. Med andra ord: köper du skräp så har du inga rättigheter.

- Populära produkter som Powerbooks och PowerMacs säljs väldigt sällan till låga priser. Auktionsförfarandet har en förmåga att trissa upp priserna rejält.

- Om du ska göra kap på konkursauktioner gäller det nästan alltid att sikta på grejer som ingen annan vill ha. Köpa möbler på datorauktioner och datorer på möbelauktioner är ett rätt bra knep

  • Medlem
  • 2003-12-02 16:59

nå, var det någon som fyndade?

Har den 9 december redan varit?

Nej, skämt åsido - nya uppgifter:

Plats: Lodgatan 19 i Västra Hamnen
Tid: Onsdag den 10 december klockan 13:00 Obs! Ändrad dag!
Visning: Tisdag den 9 december 17:00-19:00, Onsdag den 10 december från klockan 10:00 Obs! Ändrad dag!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 02:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Ofta många privatpersoner på plats som verkar glömma momsen och trissar upp priserna högt, ibland nära nypris.

Om jag åker dit så hoppas jag att jag sedan åker hem med en lite billig bärbar dator. Hade hellre köpt en 12" iBook än en Powerbook men det fanns visst bara en, som de kallar "iBook laptop", ganska kort och gott.

För att undvika att jag blir en av de där privatpersonerna som trissar upp priserna (ingen risk tror jag, är ganska snål):

Vad ska man bjuda på en Powerbook G3/400Mhz/64Mb/10Gb?
(Vet man förresten hur stor skärm en sådan har utan att de anger det?)

Mvh
Jonny R

Edit: Begagnatmarknaden är en djungel. "Powerbook G3 säljes" t.ex, det betyder ju ingenting.
Kan ni rekommendera nån lista med cirka-priser för begagnade datorer?)

Citat:

Vet man förresten hur stor skärm en sådan har utan att de anger det?

Du bör gå dit och titta på visningen.

Några få bilder på utvalda objekt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-09 17:02

Hoppas inte folk blir lurade av deras "nypris"-värderingar på grejerna.
Såg t.ex. att nypris på en extern 60 Gb hårddisk var 3600.
För det första tror jag inte att de letar efter det billigaste nypriset. För det andra, bara för att vissa återförsäljare har gamla prudukter kvar i lager och vägrar sänka priset, betyder inte det att de är värda så mycket. Samma tillverkares nya 250 Gb-modell kan man få för under 3000.
Man bör veta exakt vad man bjuder på och vad det är värt.

Utropspriser och vad det kan gå för är olika saker. Bjuder ingen så blir det till att sänka

Men man bör naturligtvis vara försiktig och inte dras med i onödan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-09 17:33

Som Beleg säger, ett klassiskt auktionsmisstag är att dras med. Man bör bestämma sig i förväg för exakt hur mycket man vill ge.

Känns sorgligt att se en arbetsplats uppstyckad på det där sättet. Lite spökstad över det hela, liksom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rhesus
Min favorit är nr 50: "2st pokaler - bowling"

Jag skall nog dit och lägga ett bud på "Bläckpatron Epson S020093 Svart", vad tycker ni att man bör ge för en sådan?
…eller varför inte "Grön växt i kruka"?
Dom ha haft en hel del fleece på kontoret.:rolleyes: Tror iofs att detta kommer ifrån någon annan auktion där man inte blev av med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 13:57

Jaha. Då var auktionen igång då!

Någon som köpt nån rolig mac för aldeles för mycket pengar ännu?

Vet någon vad Cinema 20" och 17" skärmarna gick iväg för? Förmodar att de gick till aldeles för höga priser då folk ej vet vad de är värda utan garranti.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 15:47

Efter gårdagens jättepromenad ut till Malmös kusliga hamnområde (hittade på vägen dit en billig hammondorgel och såg bland mycket annat en utbränd bil under en bro, scary ) så hann vi titta runt i lokalerna under 7 långa minuter innan jag tiggde 5 kronor och 50 öre till busspengar av en trevlig spekulant och sedan raskt gick till busshållsplatsen för att inte riskera att bli kvar därute. Jag hann konstatera att de bärbara datorerna var för få för att bli billiga och att iBooken var ganska duktigt repad.

Vad blev priserna på dem?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 16:05

Fem kronor och femtio öre för att åka buss?
Vad har ni för prissättning nere i Malmö egentligen?
Här i Stockholm kostar en 3-4 minuter lång bussresa 20 spänn ju!

Nåväl. Ingen som varit på själva auktionen?

Jag skrev inte ner några priser men dyrt vad det. Över 10 000 för en iMac G4 1 ghz.
Powerbooken 17" gick för runt 12 000 tror jag, men ingen visste inte om den fungerade!
Priserna jag nämnde är långt ifrån exakta, dessutom ska det på runt 31% i moms och auktionsavgift. Jag köpte inget. Jag tror vissa switchar blev billiga typ en åttondel av nypriset (de var nya). Plastblomma för 25 eller 50 spänn plus ovanstående avgifter är inget som jag ville ha att pryda hemmet med. Bruno Mathson-bordet gick nog för runt 1500 har jag för mig, men det var kantstött och vitt är ju inte så kul.
Ett exempel på dåligt köp är killen som köpte 5-6 st 25-pack cd-r-skivor för hundra kronor. Det blir mer per skiva än vad jag köpte igår på Kjell&Comany. Nåväl. I och för sig var det nog fler som köpte Apple-produkter över nypriser. Program blev billigt. Men det kanske finns någon annan som noterade priserna lite mer exakt.

Ni som inte var där bland de 700-800 som drömde om värsta klippen behöver inte misströsta.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 19:41

Fascinerande hur auktioner påverkar folk. Auktion måste vara världens bästa sätt att sälja saker på. Förhållandet mellan tillgång och efterfrågan blir typ "1:antalet-besökare-på-auktionen", vilket torde ge ganska fina säljförhållanden.

Undra vad folk betalade för Cinema Display skärmarna nya i kartong. Måste ha varit över nypris med tanke på din uppfattning av prisnivån.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Fem kronor och femtio öre för att åka buss?
Vad har ni för prissättning nere i Malmö egentligen?
Här i Stockholm kostar en 3-4 minuter lång bussresa 20 spänn ju!

Nåväl. Ingen som varit på själva auktionen?

Som sagt, datorprylarna var ofta rätt dyra; dock så var många av dom nya, dvs det borde innebära att garantin gäller (???).

Dom sämsta köpen måste väl ändå vara dom som köpte OSX 10.1 client för några hundralappar, ibland upp till 600-800 spänn. Eller killen som köpte en Maclink Plus för någon hundring.

För min del så köpte jag Kinnarpsskrivbord för 200-300 spänn skrivbordet, varav två var med ESD mattor (som kostar rätt mycket på Elfa). Som Martin B sa, möbler skall köpas på datorauktioner...

Ett i mitt tycke mycket bra köp verkar vara killen som köpte en X-serve för 11500 ex moms och slag-avgift; den startar väl på 35000 ex moms ny. Jag tror den var ny, men jag är inte säker.

/Charles X

Var där men gav upp efter 15min. Mycket dåligt ordnat då inte alla fick plats. Många stod utanför. Såldes prylarna för kk-förvaltarens räkning är det riktigt illa då man kunde fått bättre betalt om man fixa det hela lite bättre.

Sammanfattning: Det var den mest utdragna auktion jag varit på. Bitvis lite flyt i utropen, men mest... nä, trögt. Billiga möbler fick en del med sig hem, även om en del var ganska slitet.

Håller med om att priset på Xserven var bra, men jag är osäker på om det verkligen var en dual som auktionsutroparen hävdade (jag tolkade det som singel 1GHz med dual ethernet ).

Fyndade själv lite småplock, mest lycklig är jag över det monetärt säkert sämsta köpet -- en Newton Messagepad 130 för 350 + avgift & moms. Den fungerar, kan jag meddela. Återstår att lista ut hur man synkar den mot sin PB...

Senast redigerat 2003-12-10 23:21
  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 23:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Fascinerande hur auktioner påverkar folk. Auktion måste vara världens bästa sätt att sälja saker på. Förhållandet mellan tillgång och efterfrågan blir typ "1:antalet-besökare-på-auktionen", vilket torde ge ganska fina säljförhållanden.

Undra vad folk betalade för Cinema Display skärmarna nya i kartong. Måste ha varit över nypris med tanke på din uppfattning av prisnivån.

Kan upplysa om att 17" studio displayerna gick för 4400:- ex moms
imac ny med 17" 1ghz 9600:-ex moms:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 23:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av madmac
Kan upplysa om att 17" studio displayerna gick för 4400:- ex moms
imac ny med 17" 1ghz 9600:-ex moms:rolleyes:

Opps glömde 20" cinema displayerna gick för 9600:- ex moms

den powerbooken som var i sämst skick gick dyrast repig o sliten med märke i skärmen efter plattan. g4 med 550mhz 15" för 7300:- ex moms:D

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 11:32

Tur att man inte var där.

Fick en skrivbordsstol på förhandsbud; en Håg Scio i sobert grå-svart färgtema. Mitt maxbud var 400,- och jag kan ha fått den billigare

Håg-stolar är grymt ergonomiska - har en Capisco hemma och från imorrn en Scio på kontoret

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-07 17:22

Tipsa mig gärna om en XRAID nästa gång ni ser en KK-auktion, så skall jag bygga fetaste musikdatabasen som skådats för hemmabruk...

Bevaka tråden