Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort till PC (och Mac)?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver information om ljudkort för PC-marknaden. Anledningen till detta är att jag påbörjat en C-uppsats i dataspelsljud på ett företag som saknar vettig hårdvara för ljud. Jag måste alltså skaffa mig en uppfattning om vilka ljudkort som finns och vilka funktioner de stöder. Eftersom jag ska ägna mig åt ljudprogrammering just för dataspel så är jag i första hand intresserad av att kortet har stöd för alla tänkbara funktioner för positionering, reverbering och effektläggning av ljudet. Gärna skall även stöd finnas för ljud in. 5.1 är högst önskvärt.

Om någon är riktigt haj på detta, redogör gärna för vilka standarder som råder inom ljud och dataspel för de olika funktioner som ljudkorten kan ha. De funktioner jag är mest intresserad av är exempelvis HRTF-funktioner, 5.1-positionering, rumseffekter osv. Ge gärna exempel på andra funktioner som kan motivera valet av ett visst ljudkort. Som sagt, 5.1-ljud och HRTF samt effektläggning känns viktigast till en början.

Det värsta är att jag blivit förpassad till den mörka sidan. All utveckling sker på PC-burkar och därför är det ett sådant ljudkort jag är ute efter. När jag ändå är igång undrar jag ändå om det finns något fett ljudkort för Macen, gärna PCI-X eller vad de heter för G5:an...

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-08-25 16:29

Går man utanför Creative - som inte är kreativa nog att göra färdigt det de började med på macsidan (halvdana drivers för os9 och tvärkass beta för OSX som jag tvivlar finns kvar någonstans på nätet...) - och tittar på M-audio så finns dessa för såväl den ljusa som den mörka sidan (drivers för båda - resten är samma).
Eller far du efter annat? De inbygda i macen (utom digital audio och några) finenr du info om på apples sidor... men de är inte 5.1 Inte heller sådana för "riktigt ljud" (musik) är 5.1 vanligen (för det är inte riktigt ljud...)

Jag rycker tag i den här tråden igen. Det jag är ute efter är ett ljudkort till Macen som stöder 5.1 ljud, DTS eller Dolby Digital, Pro Logic 1 och 2 (4.0-ljud) och EAX-dsprutiner. Stämmer det att det finns ett fungerande Soundblaster Live-kort för Mac OS X?

Vilka dataspel på Macsidan har vettiga ljudeffekter idag (med det menar jag surround, rumsakustik, obstruction/occlusion osv).

Jag är ljudingenjör och jobbar bland annat med utveckling och förbättring av ljudupplevelsen i dataspel. Hittills har jag varit tvungen att arbeta för den mörka sidan, eftersom jag inte lyckats hitta ovannämnda funktioner till något ljudkort på Macsidan.
Min förhoppning och ambition är att kunna porta de verktyg jag hittills jobbat med och skapat för PC-plattformen (eller skapa nya, jämförbara) till Mac-plattformen. Utan vettig hårdvara blir det dock svårt...

/Jont Olof

M-audios FireWire 410 funkar nog med både vanlig stereo ut och 5.1 ut, tror tillomed den grejar 7.1´, men det låter jag vara lite reserverat...

den kostar runt 4.500 tror jag...
eller strax under...

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
M-audios FireWire 410 funkar nog med både vanlig stereo ut och 5.1 ut, tror tillomed den grejar 7.1´, men det låter jag vara lite reserverat...

den kostar runt 4.500 tror jag...
eller strax under...

Ska försöka förklara mig en gång till. Jag är inte ute efter det M-Audio-kort du nämner. Proffersionella ljudkort för ljudinspelning har jag redan. Det jag är ute efter är ett ljudkort som är specifikt utvecklat för dataspel!

Jag vill alltså ha ett ljudkort som stöder EAX (Dvs Creatives hårdvaruaccelererade DSP-format), eller motsvarande med fungerande drivisar för Mac OS X. Finns det över huvud taget?

aha...
då vet jag inte...

kolla på creatives hemsida, dom lär ju ha en uppsjö med ljudkort, och jag tror dom har börjat med drivisar till äpplet numera...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 20:24

Som tidigare sagt så har creative inte lyckats fixa osx-drivisar (och os9-drivisarna var rätt kass).
Men på m-audio - hemgrejorna som jag skrev ovan - finns det ljudkort som fixar 7.1, 5.1, eax och massa annan jäkla dynga...

Frågan är väl om det var ide att skriva dethär en gång till - men jag provar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Som tidigare sagt så har creative inte lyckats fixa osx-drivisar (och os9-drivisarna var rätt kass).
Men på m-audio - hemgrejorna som jag skrev ovan - finns det ljudkort som fixar 7.1, 5.1, eax och massa annan jäkla dynga...

Frågan är väl om det var ide att skriva dethär en gång till - men jag provar...

Det var det! jag missuppfattade ditt första inlägg, så tack så mycket! Frågan är, har du någon länk till något av dessa dataspels-kort från M-Audio?

/JO

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 21:03

http://www.m-audio.com/products/consumer/revolution.php
ex.v. eller något annat under consumer...

[edit. Eftersom du säkert komer fråga vad det kostar oxå så lägger jag in en länk om det oxå : http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=6303475 ]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
http://www.m-audio.com/products/consumer/revolution.php
ex.v. eller något annat under consumer...

Måste framstå som ett tvättäkta pucko. Självklart! Jag hittade det också när jag väl fick tummen ur och tittade! Tack för hjälpen Pär!

Har du erfarenhet av några av dessa kort? Eller känner du någon som har det? När jag installerade Creatives Soundblaster Audigykort på min jobbPC så blev den en erfarenhet som gjorde mig påmind om varför jag kör Mac annars. Vilket intryck har M-Audios revolution gjort?

Återigen tack!

/Jont Olof

Vad gäller G5:an som du nämner i första inlägget, så har den väl redan 5.1 surround? Fast bara med optisk utgång, så det gäller att ha rätt förstärkare för att få ut ljudet.

Vad gäller M-Audio-kortet blev jag lite nyfiken på det förut. "Revolution 7.1 supports today’s popular game technologies such as Sensaura, EAX, DirectSound, and A3D. Your games will never be the same" står det ju på den tidigare länkade sidan om kortet, men jag undrar om det verkligen har utvecklats några spel för Macen som drar nytta av det. Är det bara ett marknadsföringsknep tro? Jag ska googla lite så får vi se om något dyker upp. Kortet verkar ju vara en rätt kul leksak om man får lite slantar över någon gång, och det är ju synda att behöva ha en massa tomma PCI-platser.:)

Uppdaterat:
Inside Mac Games hade en grundlig recension av kortet, och slutsatsen är väl ungefär att surroundljud inte är någon stor sak på Macintosh ännu. Antagligen är recensionen en ganska bra sammanfattning av läget just nu, och den innehåller även en länk till en sida där Mac-spel som stöder surroundljud (någon teknik som heter Miles Sound System) räknas upp.

Här är sidan på Inside Mac Games. Mer om kortet i andra sammanhang hittar du om du bläddrar tillbaka i den 4 sidor långa recensionen.

Senast redigerat 2003-12-11 00:30
1
Bevaka tråden