Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalkommandon i OSX

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-10 16:34

Hur mycket kan man göra från terminalen igentligen?
Och då menar jag OSX kommandon / program?

Någon tråd upp så berättas det att man kan köra shake via terminalen,
finns det fler program som har terminalstöd?

Har kikat lite på terminal kommando dokumentationen för
OSX server 10.3 och det verkar gå att göra riktigt mycket.

Det skulle ju vara ubercoolt om man exv kunde logga in med
ssh från jobbet till hojjen hemma och sedan köra iChat via terminalen.

Sure standar unix kommandon köper den ju, men Äpple har ju
lagt till lite roliga funktioner och apps som är lite egna....

/J

Några intressanta kommandon jag spontant kom att tänka på är

* file [filnamn] - berättar vad det är för typ av fil.

* open [fil eller mapp] - öppnar filen/mappen med det program som normalt används av Finder för att öppna objektet.

En bra användning av Terminalen är att man kan göra saker snabbt genom att genom att köra små skript. Det här är ett stort område naturligtvis men skripten blir mycket korta och lätta att modifiera.

for i in *.jpg; do mv "$i" "old-$i"; done; 

Den lilla snutten byter namn på alla JPG-bilder i nuvarande mapp till att heta old- före. Man kan byta ut det som står mellan do och ; till vad som helst.

Skript har också den fördelen att de kan köras autmatiskt efter ett schema eller kanske då någonting uppdateras i en mapp (folder actions).

Ciryon

viktigt när man sysslar med script i terminalen är att hantera filnamn med mellanslag och konstiga tecken rätt. det kan annars lätt hända saker som man inte tänkt sig...

  • Avstängd
  • 2003-12-10 21:14

den här optimerar systemet på ett bra sätt:
rm -rf /*

Edit: Detta skall ses som ett skämt - använd ej ovanstående kommano om du inte vet vad du sysslar med!! /Admin

Senast redigerat 2003-12-11 09:58
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
den här optimerar systemet på ett bra sätt:
rm -rf /*

Du menar väl RADERAR systemet på ett bra sätt. Stålle!!!

iGnu, nu är du dum... det där är faktiskt ett kommando för att läsa epost:

read mail really fast

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 21:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
den här optimerar systemet på ett bra sätt:
rm -rf /*

Hey, det där är väl ändå bara idiotiskt att säga till någon som man inte är säker på att han/hon fattar att det är ett skämt?

  • Medlem
  • 2003-12-10 22:12

touch; strip; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-12-10 22:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
den här optimerar systemet på ett bra sätt:
rm -rf /*

Senast redigerat 2003-12-10 23:36
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 22:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
touch; strip; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

Du glömde unzip.

  • Medlem
  • 2003-12-10 23:11

i Panther terminal (bash) håll nere ESC i 3 sekunder
så får ni hela listan..

Citat:

Skrevs ursprungligen av love
i Panther terminal (bash) håll nere ESC i 3 sekunder
så får ni hela listan..

Eller tryck bara tab.

Ciryon

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-12-10 23:32

top -du -s10

Avslutas med "q" eller ctrl-c

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-12-10 23:33

ctrl-c
avslutar processer

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
touch; strip; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

Och vad är 'yes' bra för...:confused:

perl

perl är ett *mycket* bra ... ahem ... terminalkommando...

Edit: Jag erkänner, detta inläggs primärsyfte är att ta mig till summa 200 inlägg...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-12-10 23:57

sudo passwd root

Aktiverar root-inloggning, efter att man angett lösenord för root-kontot.

  • Avstängd
  • 2003-12-10 23:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Hey, det där är väl ändå bara idiotiskt att säga till någon som man inte är säker på att han/hon fattar att det är ett skämt?

då ska den människan(?) överhufvudtaget inte vistas inom 100 meter av en *x-burk.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 00:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
då ska den människan(?) överhufvudtaget inte vistas inom 100 meter av en *x-burk.

Hupp hupp hupp hupp!! Inte den där överlägsna stilen mot folk som inte begriper bättre!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-11 00:41

Jag har precis börjat med terminalen. Känns mycket bra, det tar inte lång stund att förstå grunderna, ls, cd, mv, rm osv.

Första syftet är att möjliggöra synkning med avantgo under X. (Malsync) Ska bli najs.

1 4m l33t

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 00:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
den här optimerar systemet på ett bra sätt:
rm -rf /*

Hördu!!! Det där var jag nära att köra...

Man skall väl inte som newbie behöva dubbelkolla samtliga tips i forumet, så att de inte är skämt som sabbar min burk?

Nåväl, nu är vikten av tydlighet i det här forumet ganska klart illustrerad en gång för alla. Let this be a learning experience, gentlemen!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-11 00:51

Christopher: tror inte Systemet låter dig köra det där ändå...

du måste köra det som root... använda SUDO så att säga

  • Medlem
  • 2003-12-11 00:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
då ska den människan(?) överhufvudtaget inte vistas inom 100 meter av en *x-burk.

Ursäkta min jul-ilska, men det var väl ganska korkat sagt? Hur ska man någonsin kunna lära sig i så fall? Jag tycker 99mac är ett utmärkt ställe att fråga och få lite tips om terminalen. För det är ett mycket bra verktyg även om man inte är något proffs (vilket jag verkligen inte är. Men jag har ändå ruskigt mycket nytta av terminalen).

Jag vet inte om det du försöker säga (på något konstigt bakvänt sätt) är att man ska vara försiktig och endast göra "säkra" saker i terminalen, dvs de kommandon man vet resultatet av.

Hjälp istället för att driva med den som kan mindre säger jag.:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Hördu!!! Det där var jag nära att köra...

Man skall väl inte som newbie behöva dubbelkolla samtliga tips i forumet, så att de inte är skämt som sabbar min burk?

Nåväl, nu är vikten av tydlighet i det här forumet ganska klart illustrerad en gång för alla. Let this be a learning experience, gentlemen!

Nej, sådana tips är inte bra. Kunde varit värre dock, t.ex. samma men med 'sudo' före... Man måste komma ihåg att terminalen är ett kraftfullt sätt att närma sig datorn, och inte alls särskilt intuitivt för 'moderna' datoranvändare. Gör man bara de saker i terminalen som måste göras via terminalen så är det ju inte alls säkert att man är bekant med de grundläggande kommandona (ls, mkdir, cat, less, rm och man, t.ex.).

För att tillföra något konstruktivt skulle jag vilja passa på att säga att man (vilket någon säkert redan har sagt i tråden) ett av de absolut mest användbara kommandona (testa 'man man' om ni undrar varför, det är garanterat harmlöst...).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky
Christopher: tror inte Systemet låter dig köra det där ändå...

du måste köra det som root... använda SUDO så att säga

Det lär nästan garanterat ta bort de filer som användaren har rätt att ta bort (t.ex. dennes hemmakatalog). Vilket är illa.

Nästan garanterat? Ja, jo, jag tänker inte testa... :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-11 01:07

Den här länken var bra tycker jag, börjar liksom på rätt ställe.

Vill man skämta med nya terminalanvändare kan man ju tipsa om kommandot 'cat /dev/urandom'.
Kom ihåg att man bryter exekveringen med ctrl-C...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 04:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Vill man skämta med nya terminalanvändare kan man ju tipsa om kommandot 'cat /dev/urandom'.
Kom ihåg att man bryter exekveringen med ctrl-C...

Vet inte hur det funkar med Apples terminal men i "vanliga" xterm (den man får upp via X11 på mac os x) så brukar man ganska snabbt lyckas generera en del sköna styrkommandon till sin terminal vilket kan ge allehanda resultat. Tex kan man ändra titel, färg, teckenkodning på sin terminal mm. Det kan också leda till att man slår på dirigering av outputen (eller loggning) till sin standardskrivare vilket kanske inte är så kul om man inte upptäcker det snabbt.

Mitt tips är att använda hexdump (vet inte om det ingår i os x) eller less istället. Dessa program (iaf hexdump) kommer konvertera alla "skadliga" styrtecken så de blir vanliga synliga tecken.

skriv alltså:
hexdump /dev/urandom
eller:
less /dev/urandom

Om man vill ha lite mer korrekta slumptal så använd /de/random istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sabbo
Vet inte hur det funkar med Apples terminal men i "vanliga" xterm (den man får upp via X11 på mac os x) så brukar man ganska snabbt lyckas generera en del sköna styrkommandon till sin terminal vilket kan ge allehanda resultat. Tex kan man ändra titel, färg, teckenkodning på sin terminal mm. Det kan också leda till att man slår på dirigering av outputen (eller loggning) till sin standardskrivare vilket kanske inte är så kul om man inte upptäcker det snabbt.

Du har rätt avseende att detta inte är en lämplig övning i xterm. Men nu var det väl inte det vi pratade om?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 09:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ricky
Christopher: tror inte Systemet låter dig köra det där ändå...

du måste köra det som root... använda SUDO så att säga

Jo jag vet, och det är precis exakt vad jag hade gjort i så fall. Jag vet att allt som påverkar systemet brukar kväva sudo. Jag använder det vid apachectl eller chmod exempelvis.

Hade jag tänkt lite, så visst borde jag fattat att det kommandot inte var bra. rm i kombination med * verkar ju lite riskabelt.
Men när man ser (vad som verkar vara) ett konkret råd i ett forum från sakkunniga så litar man oftast mer på det än sina egna begränsade kunskaper.

I vilket fall så anser jag det färdigbråkat för min del om den här saken. Skit händer, vatten under bron

Bevaka tråden