Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powerbooks i dec/jan?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-12-10 11:28

På macrumors.com finns ett "sid 2-rykte" om att en ny linje PB G4 presenteras den 16/12 eller på MWSF 2004. En återförsäljare i Skottland har tydligen slut på 15" utan möjlighet att ta in nya... hmmm...

Tråden finns här:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?s=&threadid=50243&perpage=25&pagenumber=1

  • Medlem
  • 2003-12-10 12:58

Det är väl knappast frågan om en ny linje utan bara en simpel "speedbump". PB15" kommer i så fall att få en 1,33 GHz processor vilket är hela 80Hz snabbare än den som sitter i nu.

Skulle föredra "price dump" framför "speedbump".

Edit: Stavfel

Senast redigerat 2003-12-10 17:12
  • Medlem
  • 2003-12-10 13:03

Skulle tro att det är så. Om Apple har tänkt göra det inför julhandeln så är väl till och med 16:e i senaste laget. Har hört något om dual G4 i PB också. Vem vet...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 14:39

pokker heller... de må jo først shippe dagens powerbooker før de kan komme med nye

  • Medlem
  • 2003-12-10 14:50

Fast det har ju hänt ett par gånger att det har släpps nya produkter innan folk har hunnit fått föregångarna

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
pokker heller... de må jo først shippe dagens powerbooker før de kan komme med nye

Eller så får ni de nya gratis ^_^

Jag hoppas på att uppgraderar powerbooken till G5 till hösten

Jag tror inte att det kommer blir någon uppdatering nu...

Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Jag hoppas på att uppgraderar powerbooken till G5 till hösten

You wish...and i wish.

Sidan 2 på MacRumors hade ett rykte om att det skulle komma nya PB förra tisdagen. Det visade sig vara fel.

I måndags kom det ett nytt rykte om att det skulle komma nya PB den här tisdagen (igår alltså). Det visade sig vara fel det med.

Så antingen matar någon dom med felaktiga rykten (mest troligt) eller så är en uppdatering pågång men inte spikad (inte så troligt).

Personligen tror jag inte på nya PB inom en snar framtid (därför har jag inte rapporterat något om dessa rykten), det skulle inte ligga i linje med halvårscykeln för uppdatering.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
pokker heller... de må jo først shippe dagens powerbooker før de kan komme med nye

Vi har både 12" och 15" på lager, 17" är tillfälligt slut...
Men jag håller med om att det tog ett tag innan 15" fanns på lager...

  • Medlem
  • 2003-12-11 14:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus Krantz
Vi har både 12" och 15" på lager, 17" är tillfälligt slut...
Men jag håller med om att det tog ett tag innan 15" fanns på lager...

Vilken 15" har ni på lager?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus Krantz
Vi har både 12" och 15" på lager, 17" är tillfälligt slut...
Men jag håller med om att det tog ett tag innan 15" fanns på lager...

Samma här. Fats vi har haft 15" i två omgångar.
Nu både 1,25:an och 1GHz (endast i konfig utökad med backlit keyb)
Inte 12" med superdrive dock.
17" verkar inte vara långt borta leveransmässigt, men man vet ju aldrig...

We wish, we wish....

PB 17" skulle kännas gött med 1,42GHz eller kanske G5 på 1,6GHz.

AMD kommer snart med 64-bitars till bärbara...

http://www.idg.se/ArticlePages/200401/08/20040108143913_NOK/20040108143913_NOK.dbp.asp

man kan ju bara hoppas att apple ligger det lilla steget efter...Xserve G5 indikerar att vi inte är sååå långt ifrån

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-01-08 18:57

Nya Xserve har 90 nm G5-processor vilket indikerar PB G5 i en snar framtid....

Nya Xserve har 8 (!) st fläktar enbart för processorkylning vilket indikerar att PB G5 är långt bort...

Slutsats: Ingen aning

Hoppas att Xserve behöver sina många fläktar för att:
a) Den har dubbla processorer.
b) Den inte kan tillåtas "skicka värme uppåt/neråt) - eftersom den ska vara rackmonterad så ska den ju inte påverka de andra enheterna.
c) Den är byggd att inhysa ännu snabbare/varmare processorer.

a) är sann. Stämmer även b) och c) (sannorlikt) så kan det faktiskt lura en PB G5 i en snar framtid (särskilt om Apple kan tänka sig att göra den lite tjockare än den nuvarande).

Att G5:an nu finns i 90 nm är ett stort steg mot en PowerBook G5, men jag tror ändå att det kommer en ny PowerBook G4 inom några månader och en PowerBook G5 tidigast i höst.

The Register nämner en teknik kallad PowerTune som ska implementeras i kommande PPC 9xx-varianter. Det är någon form av dynamisk kontroll av processorns hastighet som skulle kunna hjälpa till att reducera temperatur och energiförbrukning, och göra G5 möjlig i PowerBook.

Från The Register:

Citat:

IBM undoubtedly has its eye on multi-processor blades, but the technology will also help Apple speed the arrival of G5-based PowerBooks, helped by the shift to a 90nm process.

Jag förstår inte vad problemet är att få in G5:an i PowerBook. Enligt Apple och IBM så förbrukar den mindre ström än G4. Mindre ström betyder mindre värme, och det är värme som brukar vara problemet med att få in processorer i bärbara.

Vad är problemen?

Jag trodde också tills igår att det fanns en enkel relation mellan energiförbrukning och värme, men jag är inte längre så säker på att det är fallet.

Postade mina "upptäckter" här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag förstår inte vad problemet är att få in G5:an i PowerBook. Enligt Apple och IBM så förbrukar den mindre ström än G4. Mindre ström betyder mindre värme, och det är värme som brukar vara problemet med att få in processorer i bärbara.

Vad är problemen?

Jag vet inte riktigt hur det är med värmeutvecklingen i G5, finns det siffror som säkert säger att G5 i 2 GHz utvecklar mindre värme än G4 i säg 1,2 GHz?

Och även om det var så så finns det ändå många andra bitar som krävs för att göra en PowerBook G5. Det handlar om så mycket mer än att bara byta processorn. Det är bara att jämföra hur mycket som var nytt i PowerMac G5 jämfört med PowerMac G4 (typ allt).

1
Bevaka tråden