Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa fjärrstyrnings alternativet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbar mycket med Shake ett progtam som går alderles utmärkt att köta via terminalen.
Brukar dock göra många och långa renderingar mestadels på kvällar och nätter och känner inte alltid för att sitta på jobbet och titta på så att allt går rätt till. Men allt som oftast är deadlinsen så tajta att jag inte kan riskera att komma in på jobbet morgonen efter och se att renderingen fuckat ur efter 20 frames.

Min fråga efter det här ut lägget är helt enkelt: Vilket är dt bästa sättet att fjärstyra min kontors dator via terminalen från min dator hemma så jag kan följa renderigen hemifrån. alltså helt enkelt fjärrstyra datorn via terminalen?

ssh

roligt att man kan göra massa med shake genom terminalen, det visste jag faktiskt inte (synd man inte har möjlighet att testa själv)

det självklara valet känns som ssh. det aktivera du i "System Prefs" under Sharing -> kryssa i Remote Access.

Hur funkar det rent praktiskt när du kör shake grejer genom terminalen? Skickar den det till bakgrunden och skriver sen till loggfil eller körs den aktivt "längst fram" tills den är klar?

Om det första så är det ju bara att titta i loggen om den är klar, är det andra alternativet så rekommendera jag nästan en liten utility som heter "screen".

Det är ett enkelt sätt att att ha många terminal sessioner igång, men den största fördelan är att man kan attach/dettach till en screen session, dvs säg du jobbar framför datorA på jobbet, du startar du screen och kör i gång nånting roligt, sen detacher du ifrån åker hem och sätter dig fram datorB, du ssh'ar då till jobbet sen attachar du dig till din pågående screen session och du får fram allt du jobbat med.

% man screen

info om Gnu Screen:
http://www.gnu.org/software/screen/

och slutligen; hur fan användar man skiten:
http://www.linuxjournal.com/article.php?sid=6340

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 14:45

ssh tillsammans med screen

starta screen på jobbet, start renderingen där innuti, och tryck ctrl - A sen trycker du D

D - för detatch, när du har gjort det så fortsätter renderingen i bakgrunden, du kan quita terminalen, till och med logga ut.

sen för att få kontroll över "screenen" igen så kör "screen -r", det kan du både göra direkt på jobb datorn eller i en ssh session från din dator hemma, men kom ihåg att om du inte gjort ovanstående instruktioner till hur man "detachar", innan du lämnat jobbet, så kommer inte "screen -r" funka hemmifrån

oh well är inte bra på att förklara, men testa det så fattar du nog, läs man pagen till screen

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 14:51

tror screen följer med OSX annars, kanske inte nyaste versionen, men den funkar

Citat:

Skrevs ursprungligen av ul1984
tror screen följer med OSX annars, kanske inte nyaste versionen, men den funkar

Det har du ju rätt i, hade jag faktiskt inte ens tänkt på (:

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 15:00

Annars kan man använda VNC och få upp det grafiskt också.
OSXvnc är gratis, och man kan köra det via en SSH-tunnel också.

Grymt nu har jag något att bita i.

Att köra Shake genom terinalen funkar bra när man gör enklare sysslor eller sånt som tar långtid att göra i GUIen. Typ döpa om och konvertera tusentals blidfiler. Eller så startar man upp sin comp via terminalen då alla funktioner som finns i den grafiska versionen av Shake går att använda i terminalen typ: shake förgrund.iff -over bakgrund-iff

så startar Shake upp med en bas comp klar.

Fint som snus

OSXVnc (kolla versiontracker) är bästa servern för OS X och bästa klienten är i mitt tycke VNC Dimension.

Update: oops, var redan skrivet om detta.

Ciryon

Senast redigerat 2003-12-10 17:21
  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 17:10

Hmm, tycker jag har sett det där om VNC någonstans lite tidigare också...

ssh med flaggan -X är underbar om du vill köra XFree86program på en annan burk.

  • Avstängd
  • 2003-12-10 21:09

OSXvnc är väldigt bra faktiskt. Har det för att remota min Router/Server-G3:a.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ul1984
sen för att få kontroll över "screenen" igen så kör "screen -r", det kan du både göra direkt på jobb datorn eller i en ssh session från din dator hemma, men kom ihåg att om du inte gjort ovanstående instruktioner till hur man "detachar", innan du lämnat jobbet, så kommer inte "screen -r" funka hemmifrån

screen -dr för att plocka upp en screen som inte redan är detachad.

Vart hittar man VNC Dimension, företagets (?) hemsida verkar vara nere.

1
Bevaka tråden