Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken TFT-skärm?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 15:50

Börjar på nytt jobb nästa onsdag, och trevligt nog ska det köpas in en ny fräsch G4:a + skärm till mig.

Men nu är frågan vilken 17-19-tums TFT-skärm jag ska ha. Jag vet att Apples hör till de bättre, men Sony har också några snygga modeller som lockar.

Nån som har något att rekommendera?

[ 09 Januari 2003, 15:50: Meddelandet ändrat av: ceder ]

Jag rekommenderar en ny Samsung skärm som fallit i pris nyligen:

Samsung SyncMaster 191T 19" TFT

Varför: Snygg i svart och silver med en tunn ram (mindre än 2cm) runt själva bildytan. Hög/sänkbar och även möjlighet till "pivot" dvs vrida skärmen till stående. Både digital och analog anslutning (digital rekommenderas!). Bättre kontrast, ljusstyrka än t ex Apples skärmar.

19" bildyta med 1280x1024 pixlar. Fakta:

Bildyta: 19"
Rek. upplösning: 1280x1024
Betraktningsvinkel: 170
Ljusstyrka: 250cd/m2
Kontrast: 500:1
Responstid: 25ms (på till på)
Färger: 16,7 miljoner
TCO: TCO-99
Meny: Svensk, autojustering
Plug & Play: DDC1/DDC2B
Vridfunktion (Pivot): Ja
Färg: Silver
Mått (BxDxH): 416x208x450
Fotalternativ: Pivot
Signalingångar: Analog & Digital
Syncmodell: Separate H/V, Composite H/V, SOG
Strömförbrukning: 41W
Vikt: 5,9 kg
Monteringsalternativ: Väggfäste, Universalfot
Tillval: USB-Hub, MAC adapter
Garanti: 3 års utbytesgaranti på plats

Samsung säger att den ska kosta ca 11.000,- men jag tror du kan få den för strax över 8.000,- exkl moms om du vet hur man prutar.

Dustin tar 8.295: http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010040632

Och det viktigaste: Har jag en sådan här skärm själv? JA - jag har fler än en dessutom...

[ 09 Januari 2003, 16:01: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 16:29

Jodå, jag kan i allt hålla med Martin om ovanstående Samsung, men vänta ...det kommer mer

Hitachi CML174SXW

Specifikationer
Skärmstorlek: 17 tum
Certifiering: TCO-99
Dot Size (mm): 0.26
Maximal skärmupplösning: 1280x1024
Betraktningsvinkel Horisontell: 160°
Betraktningsvinkel Vertikal: 160°
Kontrastratio: 400:1
Ljusstyrka: 260 cd/m2
Responstid: 16ms (!!!)
Anslutningar: VGA D-Sub & DVI-D
On Screen Display: Ja
Antireflex behandlad: Ja
VESA Standard:Ja (VESA 75x75mm)
Vridfunktion (Pivot): Nej
Högtalare: Nej
USB: Nej
Strömförbrukning: (Max) 48 W
Dimensioner (BxHxD): 373x393x203 mm
Vikt: 5 kg

Tyvärr inget pivotande, men en väldigt tunn ram och autoswitchning mellan två datorer.

Och den är hyfsat prisvärd, under 5000:- exkl. moms! hos bl.a. InWarehouse eller Provectum!

[Specbonanza!]

[ 09 Januari 2003, 17:20: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

Jag gillar vridbarhet skarpt. Jag tycker för övrigt att widescreen är mycket överskattat. Om man använder program som ordbehandlare, webbläsare och mail så scrollar man väl förtusan massa *lodrätt*.

Måste det finnas speciell programvara (drivrutiner) för att stödja pivotandet på samsungskärmen? Det vore ju smutt om det fungerade på ett automagiskt sätt utan drivrutiner..?

Jag sitter tillfälligt (tyvärr *snyft*) framför en fin skärm: ViewSonic VG191

Det är en 19-tumsskärm med MVA TFT-skärm på 1280 x 1024. Fakta om skärmen:

Skärmstorlek: 19 tum
Skärmtyp: TFT (MVA)
Certifiering: TCO-99
Dot Size (mm): 0.29
Maximal skärmupplösning: 1280x1024
Betraktningsvinkel Horisontell: 170°
Betraktningsvinkel Vertikal: 170°
Svarstid (ms): 25 ms
Kontrastratio: 600:1
Ljusstyrka: 250 cd/m²
Anslutningar: D-Sub & DVI-D
On Screen Display: Ja
Antireflex behandlad: Ja
VESA Standard: Ja (VESA 100x100mm)
Vridfunktion (Pivot): Ja
Högtalare: Nej
USB: Nej
Strömförbrukning (Max): 46 W
Dimensioner (BxHxD): 460x462x239 mm
Vikt: 9 kg
Garanti: 3 år, utbyte på plats

Den kostar 9.495 kr hos Dustin.

Vad gäller pivotfunktionen: Nej, tyvärr, den fungerar inte auto-mac-magiskt. Jag har testat att vrida på den och inget händer. Måste nog ha drivrutiner för sånt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-01-09 19:24

men så låg upplösning för så mycke pengar

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:
men så låg upplösning för så mycke pengar

Det är faktiskt en riktigt skön upplösning att jobba med, inte alls så lågt som man kan tro. Jag har en 15 tums platt skärm hemma som jag brukar koppla min iBook till när jag sitter och jobbar längre perioder. Det är rätt skönt att gå från 12 till 15 tum, även om antalet pixlar är detsamma.

Är det någon som har en Hitachi CML174SXW, eller har haft möjlighet att titta närmare på den?

Anledningen till att jag frågar är att den skärmen, till skillnad mot till exempel Samsungs skärmar, inte visar 16,7 miljoner färger. Enligt en pdf från Hitachi visar den 262000 färger. Enligt Hitachi i sverige så stämmer den uppgiften. Jag är lite fundersam på hur det påverkar kvaliten.

Samtidigt så har den ju fått toppbetyg i några tester jag sett. Till exempel här: http://www.tomshardware.com/display/20030109/index.html

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 22:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: KristerG:
Är det någon som har en Hitachi CML174SXW, eller har haft möjlighet att titta närmare på den?

Anledningen till att jag frågar är att den skärmen, till skillnad mot till exempel Samsungs skärmar, inte visar 16,7 miljoner färger.

Jag har den *surprise!* och kan garantera att den minsann visar minst lika många färger som vilken TFT som helst!

Enligt olika uppgifter på webben* så är det Hitachi som är löjligt ärliga och säger precis som det är:
Det finns i dag ingen (eller extremt få och dyra) TFTer som visar mer än 262000 färger - resten sköts med sedvanlig digital trolleri och en stor dos marknadsföring!

*(Har inga länkar nu p.g.a. Safarimigration men Googla lite själva

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 23:01

Oj, man tackar för alla tipsen!
Just nu känns det som om Samsung-skärmen ligger bra till. Den får bra betyg i tester om man söker lite på nätet också.

Och sist men inte minst så funkar den rent utseendemässigt också. Den där ViewSonic-skärmen ser inte rolig ut...

Tack för informationen om Hitachi-skärmen. Nu blir det nog en sådan för mig med!

En fråga till bara, hur upplever du skärmen när du ser på film och spelar snabba spel. Även om den mesta tid jag ägnar vid datorn går åt till att stirra på text, så är det en klar fördel om den även passar för nöjen!

Provade en LG skärm idag, den hade väldigt bra bildkvalite, men det räckte att scrolla fort i webläsaren för att skärmen skulle bli suddig. Men Hitachin ska ju vara klart bättre på den punkten.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-11 17:58

KristerG
Den är helt suverän på snabba filmer, ingen eftersläpning eller annat konstigt - det kan mycket väl vara 16ms som spelar in där.

Enda invändningen är att den är 4:3 istället för 16:9 - men det är ju samma läge på Samsungen och ViewSonicen.

Ingen aning om prestandan med spel! (borde kanske fridlysas - jag spelar faktiskt inte)

  • Medlem
  • London
  • 2003-01-13 15:26

Men... på de nya maccarna är det ju dvi-i, så då kan man inte köra dessa skärmar digitalt vilket ju är det bästa alternativet? Eller finns det lösningar på det också?

Funkar det så lutar det åt en Samsung istället för en Formac 17.4".

  • Oregistrerad
  • 2003-01-13 15:47

jb, Hitachin har både DVI-I och VGA - nemas problemas!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-13 16:33

Jag har en SyncMaster 171P till min G4. Funkar klockrent! Skarp, ljusstark, snabb och snygg.

1280x1024
VGA och DVI
17"
Vridbar
Pris: ca 6500 + moms

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 16:50

Jag har precis köpt en Samsung 171P. Verkar riktigt bra. Men hur får jag Pivot-funktionen att funka?

Med skärmen följer ju ett classicprogram. Men inget som funkar med Mac OS X.

Det här med att det inte finns några drivrutiner för Mac till Samsungs (med flera tillverkare) flata bildskärmar hur påverkar det funktionaliteten? Varför finns det drivrutiner till PC men inte Mac? Finns det drivrutiner inbyggda i Mac OS X så det inte behövs för Mac? Tacksam för förklaring.

Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-12 12:34

I det här fallet gäller det bara pivot-funktionen, dvs att man kan välja att ha skärmen stående eller liggande. Själv bryr jag mig inte om den funktionen, men det är klart att det är tråkigt att det inte funkar på OS X. I övrigt funkar skärmen perfekt eftersom själva skärmanslutningen (DVI eller VGA) är standard.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-03-24 17:35

The NEC LCD1760V is built on the same screen as the Hitachi CML174SXW. Color rendering, afterglow, brightness, interpolation - everything is identical on both monitors. This means we must just recommend this one because it is cheaper than its Hitachi rival. As we said for the CML174SXW, the LCD1760V will suit everyone, even FPS fans who, for the most part, will not even realize that there is a very slight afterglow. For further details on this monitor, you can go back and read the article on the Hitachi monitor. Everything we said there applies to the 1760V, except for the DVI on the CML174SXW: the 1760V just doesn't have one. But since we didn't like it a lot on the Hitachi, this is no great loss!

To sum up, the 1760V, and therefore the 1760NX, belongs to the highly sought after club of the best 17-inch LCDs on the market. A safe bet for anyone.

Samsung

En tjej på jobbet har en sån där Samsung. Den är bra och den funkar utan några drivisar.
...Men...
Problemet med alla skärmar som alla rekommenderar här är ju att dom är så attans fula! Det lyser ju PC långan väg.

  • Medlem
  • 2003-05-07 01:02

Om man nu vill spela lite (men ack så tunga 3D-spel) på sin TFT-skärm... Vilken responstid bör den ha då?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 18:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Om man nu vill spela lite (men ack så tunga 3D-spel) på sin TFT-skärm... Vilken responstid bör den ha då?

Jo, det undrar jag också.

Någon som vet vilken svarstid (ms) resp Apple skärm har?

/R

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 18:27

Apple anger ej responstiden för sina Cinema Display skärmar.

Vad man vet är väl att de jämfört med många andra skärmar har en kort responstid (praktisk jämförelse). Apple själva hävdar även att responstiden för Cinema Display skärmarna är lika "låg" över hela färgregistret. Tidigare var det så att många tillverkare endast specificerade responstiden mellan svart och vitt. Vilket egentligen inte säger så mycket om den verkliga tid det tar att ändra färg för en specifik pixel i praktiken då responstiden kan variera kraftigt över färgregistret.

Såhär skrev en sajt i ett test av Cinema Display som slutspec i testet.

• 1,680 x 1,050 resolution, 0.258 mm dot pitch
• 170-degree horizontal and vertical viewing angles
• Ideal for the Power Mac G4 digital graphics interface
• Widescreen format for 2-page text and full-screen DVD
• Lightning-fast pixel response for full-motion video playback

Var de tagit reda på dot-pitchen vet jag dock inte. En beräkning av dot-pitchen är ju gansa enkel, men man bör ju veta den verkliga skärmstorleken i millimeter för att ens komma i närheten av det verkliga värdet.

Denna typ av beskrivning av responstiden tycks för övrigt vara allmänt vedertagen på amerikanska sidor. Amazon.com skriver till exempel:

"Pixel response time is fast for seamless full-motion video. Although Apple does not provide a specific pixel response time (usually stated in milliseconds), it claims that the monitor is designed to respond quickly across the entire color spectrum, while most manufacturers report only the transition from black to white."

EDIT: Ser nu att de bra rippat påståendet från Apples ACD sida.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Om man nu vill spela lite (men ack så tunga 3D-spel) på sin TFT-skärm... Vilken responstid bör den ha då?

Somliga anser att allting under 35ms är bra. Själv resonerar jag såhär:

Om vi antar att det tar 30ms för en pixel att byta färg, så hinner detta ske (1/(30x10^-3)) = 33 1/3 gånger per sekund. Nu gäller ju detta för varje enskild pixel, men om vi antar att spelet flyter på i 33.333fps så skulle denna responstid krävas för att bilderna ens skulle ha en chans att uppdateras på skärmen i samma takt som spelet byter bild.

Det är väl kanske inte ett helt vattentätt sätt att resonera, men det ger ju en viss uppfattning om vad de där millisekundrarna egentligen säger.

Formacs 20.1" skärm har ju något vassar specifikation än Apples 20" variant både vad det gäller ljusstyrka, kontrast och responstid. Formac anger 15ms som "average response time". Jag förmodar att det är ett medel över hela färgregistret de syftar på, alternativt över hela skärmytan?

Hur som helst så ger 15ms responstid ett genomsnitt på 66 2/3 färgbyten på pixlarna per sekund. Det går ju åt rätt håll i alla fall, även om det inte kan liknas vid fps-raten i moderna spel.

Apples största Cinema Display på 23 tum är helt underbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 19:45

Underbar är bara förnamnet sa bill!
Tänk om tomten läser detta sa bull!

När det gäller responstid så bör den vara minst 25ms men gärna lägre. Men som alltid finns det flera tillverkare som anger responstiden till: på/av istället för på/på och en skärm som är angiven till tex 16ms kan mycket väl vara just 32ms om man skulle mäta enligt det senare exemplet.

Och som i exemplet ovan när det gäller Formacs skärm så är det en sanning med modifikation med 15 ms i snitt då dom själva anger 25 ms för att släcka resp 10 ms för att tända vilket innebär ca 35ms för på/på...

Jag har själv en Eizo L365 och i dess spec är det angivet just 25ms: 6ms tända resp 19ms släcka.

Sedan bör man kolla vad som gäller för det fabrikatet man har kollat in när det gäller felaktiga pixlar och utbyte av skärm. Som läget ligger just nu så är det bara två tillverkare som byter ut skärmar med 1! felaktig pixel oberonde av storlek på skärmen och det är Eizo och Hitachi.

Senast redigerat 2003-12-11 06:59
1
Bevaka tråden