Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockets teknik?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad använder egentligen blocket och liknande webbplatser för teknik på sina sidor? Blocket verkar varken använa asp eller php, eller har jag fel? Vad är den bästa tekniken man kan använda sig av för att göra en sida där folk kan lägga in något med stöd av ett "form" och ladda upp bilder osv? Finns det några färdiga lösningar för sånt här?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-07 23:04

Min webshoppsprogrammerare kör uteslutande med Perl.

hmm ok, är det bra för att fixa ett "forum" där det inte behövs någon inloggning, där användarna kan ladda upp bilder av begränsad storlek, plus att de kan ange ett lösenord för att ta bort sitt inlägg, dvs. ett "pryltorg"?

Jag har iofs bara erfarenhet av PHP, men det du beskriver ovan är busenkelt att fixa om man har grundläggande kunskaper i PHP/MySQL.

/M

det låter ju bra.. kan man med andra ord ordna det genom att låna en bok om ämnet på bibblan?? vill helst ha ett väldigt "basic" system, som bara ska fungera och inget tjafs.. ska bli ett lokalt pryltorg för studentområdet..

Tror blocket.se använder perl. Det finns en mängd gratis alternativ för de flesta skriptspråk om du vill starta ett eget annonstorg eller forum, kolla www.hotscripts.com

Inte en aning om vad de kör på, kan vara precis vad som helst.

Men filändelserna behöver inte skvallra om det - du kan konfa din webbserver så att den tolkar suffixet .txt som asp-script, eller .asp som php-script och därmed sänder dessa filer till rätt motor.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-08 00:50

Blocket var väl igång innan vare sig php eller asp var särskillt stort (om de ens fanns då), och verkar inte har förändrats mycket sedan dess. Jag gissar nog på Perl.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 10:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Min webshoppsprogrammerare kör uteslutande med Perl.

Höhö! Som min webshopsprogrammerande vän brukar säga:
- Jag hade inte tid att göra det ordentligt, så jag gjorde det i Perl!
Vad jag förstår kan det fungera alldeles utmärkt även med Perl. 99macs ursprung rullade väl på Perl (UBB)<

Det är väl svårt att säga att PHP, JSP, ASP, Perl eller vad man nu väljer är bättre eller sämre för att bygga en lösning som den Blocket har. Det går att bygga oavsett vilket av scriptspråken man väljer.

Det beror väl snarare på vilken kunskap man har själv. Är man en hejjare på PHP vore det ju rätt dumt att försöka bygga det i Perl och vice versa. Är man helt novis kanske PHP är bäst för att det finns så otroligt mycket att läsa om det på nätet (och i bokform). Och det är rätt lätt att komma igång med. Däremot blir själva lösningen inte bättre eller sämre än med något annat språk (det blir inte någon enorm skillnad i alla fall).

Vad är bäst teknik? Tja, svaret på den frågan varierar med vem du frågar. Jag tycker förstås att Lasso är bäst, den är snabbast, lättast att bygga saker i och det ger i sin tur låga utvecklingskostnader, även om produkten i sig inte är gratis. I långa loppet sparar man mycket pengar och slipper huvudvärk.

Som någon skrev ovan så bör det inte ta mer än någon vecka att programmera ihop den webbplats som Blocket har. Det är alltså inte svårt...

/Ola

WebObjects kommer ju från Apple så det är självklart bäst. Ju.

Men... Forum finns det massor av gratisvarianter på (om kraven inte är astronomiska). Titta t.ex. på postnuke.

(Jajaja, WebObjects är bäst men PHP är inte illa det heller... om man inte lastar abnormt mycket...)

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-12-09 09:36

En fundering som kanske avslöjar min okunskap om php etc (skit samma): Jag la in en annons på Blocket och fick meddelandet att det tar några timmar innan annonsen publiceras pga att sökmotorn måste läsa in annonsen, alltså indexera. Kan det vara så att det bygger på en rad lösa filer plus en sökmotor..?

Det som kan tala för detta är att Blocket är så enormt snabbt och knappt kräver någon bandbredd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Höhö! Som min webshopsprogrammerande vän brukar säga:
- Jag hade inte tid att göra det ordentligt, så jag gjorde det i Perl!
Vad jag förstår kan det fungera alldeles utmärkt även med Perl. 99macs ursprung rullade väl på Perl (UBB)<

Ja och vi skrattar fortfarande gott åt hur slött och omständigt perl-99mac var.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-09 10:35

Det beror nog inte på Perl att det gick slött. Snarare dåligt programmerat alterantivt fel uppsatt databser/servrar.

Gör man det rätt så går det som tåget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Ja och vi skrattar fortfarande gott åt hur slött och omständigt perl-99mac var.

Var inte det då forumet fortfarande inte var lagrat i en databas? Jag tvivlar på att perl + databas är slöare än tex. php + databas.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 08:30

Japp, med UBB låg all data utspridd i tusentals textfiler vad jag förstår.
Inte konstigt att det blir slött då...

Vad jag har kunnat utläsa av headern kör Blocket.se Apache (v2.0.48) vilket utesluter Asp. Kvar blir alltså cgi, php och perl. Efter lite detektivarbete har jag upptäckt att formuläret som fylls in när man lägger in en ny annons skickas till ett cgi-script.
Blocket.se använder alltså cgi-script.

...vilket i sin tur kan innehålla olika typer av script och programmeringsspråk.

enligt netcraft kör servrarna med perl

1
Bevaka tråden