Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tystare fläktar till en dual 1.25 (ej vindtunnel)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 2x125 G4 inköpt nu i våras och även om det inte skall vara en vindtunnel så låter den påfallande mycket mer än en B&W G3 i samma rum. Jag tror att den värsta syndaren är 120 mmm CPU fläkten. Någon som har förslag om en tystare fläkt?

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-10 08:44

Jag vet iofs. inte vad det behöver vara för varvtal på den CPU-fläkten, men hos www.gtek.se finns det ett gäng olika 120-fläktar att välja på. Papst-fläktar är generellt tysta och "högpresterande", fast dom kostar såklart lite mer. Men det kan det ju vara värt, kanske.

Hej macoteket säljer Verax fläkt-kit till G4:or med dubbla prosessorer.
Dom påstår att den blir tystare än en G5:a....

www.macoteket.se
sök på verax

gtec är ju en guldgruva, tackar tackar tomcat:)

Orginalfläkten är en Delta AFB1212SHE, 152 CFM 53 dB-A:eek: 3700rpm
Ystech är lugnare med skapliga 125 CFM, 45dB-A och 2800 rpm
Pabst tysta 26dB-A är kopplat till det låga luftflödet 55 CFM så det skulle grilla CPUn.

Till detta har jag tänkt mig en till tre slot kylare . De pumpar ut 9CFM och bidrar med mindre än 28dB-A.

Skall kika på dämpmattorna de har:cool:

En annan variant är ju ett IKEA bygge http://www.musikcentralen.se/reportage/fatystpa.html?fatystpa1contentframe.html~Content

Köpte en "SB-A Blower system cooler" slot kylare 2400 rpm 42 CFM och 26 dB-A det där med 42 CFU verkar stämma den blåser ut av bara katten. CPU temperaturen sjönk från 51-52C ner till 47-48 C. Tyvärr så låter den fläken ännu mer än cpu fläkten:( 26dB-A är rent önsketänkande) så nu skall jag jaga andra fläkar som låter mindre:rolleyes:

1
Bevaka tråden