Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ert mest betydande datorbyte/uppgradering?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilket blev erat största o mest betydelsefulla datorbyte (eller uppgradering)?

För mig var det nog när vi bytte upp oss från en Performa 600/32 MHz (som för övrigt var en av Apples sämst säljande datorer någonsin) till en Performa 6400/200 MHz.

Fartskillnaden var enorm! Där hade man suttit och spelat Marathon 2 på minsta möjliga interlacade bild som gick, med alla detaljer avstängda och fortfarande haft under 2 bildrutor i sekunden. Plötsligt kunde man maxa alla inställningar, och spelet flöt på som en dröm - underbart!

Fast ett byte som egentligen betytt mer är steget från min G3/266 till min G4/400. Den datorn blev den första riktiga "proffsdatorn", och den fungerar utmärkt än idag. Dock skulle jag vilja dunka in en G5:a för att uppleva ett ännu större steg, än steget från Performa 600 till 6400.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-08 20:08

Tja... det har väl blivit ett par byten iaf. Har stundvis ägt andra macar, men de har ej köpts nya och därmed varit sämre än "huvuddatorna" nedan och heller aldrig känts som någon stor uppdatering.

Aug 1989: Mac SE/30 (allmän hemmadator, ej personlig)
??? 1993: Mac SE till Performa 400.
Maj 1995: Performa 400 (AKA LCIII) till Performa 5200.
Sep 1999: Performa 5200 till PowerMac G4/400
Okt 2003: PowerMac G4/400 till PowerMac Dual G5 2GHz.

Störst kliv var utan tvekan från Macintosh Performa 5200 med 75MHz PowerPC 603 processor, 48MB ram och 500MB hårddisk, till Power Macintosh G4 med 400MHz PowerPC 7400 processor, 512MB ram och 20GB hårddisk.

Senast redigerat 2003-12-08 23:59

För mig blev det när jag köpte min första helt nya dator. Min nuvarande eMac med G4. ^_^

  • Avstängd
  • 2003-12-08 21:49

Från x86 till PPC till 100% vilket skedde för dryga två månader sedan.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 22:17

Min mest betydande uppgradering var från Win3.11 till NT3.51 till NT4 till NT2000...
För då förstod jag att det kommer aldrig bli något för mig - även om det funkar ganska okey på sitt sätt egentligen...

Det måste väl vara när jag bytte ut min gamla IIci (25MHz) mot en iMac 350MHz. Det blev *aningen* snabbare, om man säger så. ^_^

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 22:27

Mest betydelsefullt för mig var när jag gick från Atari ST + beggad PowerBook 145 till PM7200/90. "Välkommen in i en modern datorvärld igen" liksom. Färgskärm osv kändes ashäftigt att _äga_ - och då köpte jag ändå 7200:an begagnad. Innan dess hade jag drömt om en Mac sedan 1986 typ... Men Atarin finns kvar än - det är ju musiken som varit huvudspåret för mig. Min första internetdator var PowerBook'en, köpte modem på LapPower när de hade en drive - sedan surfade man "raskt" i svartvitt - beställde massor av böcker från Bokus av bara farten - wowkänslan var enorm. Och nu ligger man i soffan å skriver detta från en trådlöst kopplad dator som tutar info i 8 mbit. Rätt kul.

Från LC II (16 Mhz) till 8200 (100 MHz). Det var grejer det!
Senaste hoppet från G4 400 till G5 2x2 kändes faktiskt inte lika stort...

Från 6400 180Mhz till G4 400Mhz... Satan vad fort allting gick helt plötsligt.

J.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-09 08:59

Måste nog ha varit när familjen bytte upp sig från en LC till en Performa 6200.
Egentligen en lågbudgetmaskin till en annan, men skillnaden var ju enorm när man hade harvat med LC:n i 4-5 år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-09 14:55

Mitt i särklass mest betydande byte var när jag någon gång i mitten på 1980-talet "switchade" från en Commodore PC20 med inbyggd tapestreamer till en Macintosh SE med extra extern HD, samt Syquest 22Mb-backup!!

-"The rest is history"...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 15:12

Från en Pentium 90 (med Win95.. brr.. pappa sitter med den fortfarande hehe) till B&W G3 350.. det kändes bra.. bytet till G4 Cube var inte lika imponerande.

Det är svårt att välja egentligen. Varenda uppgradering jag har gjort har känts ordentligt.
PowerBook 145B (25 Mhz, 4 MB ram) —>
Performa 6200 (120 Mhz?, 32 MB ram) —>
iMac (233 Mhz, 96 MB ram) —>
PowerMac G4 (1 Ghz, 512 MB ram)

Egentligen borde bytet från PowerBooken till Performan vara det största klivet, men på den tiden använde jag datorn nästan uteslutande till ordbehandling. När jag bytte till iMacen så höll jag på en hel del med bildredigering och tittade även på en och annan QuickTime-film, spelade spel osv., så på sätt och vis kändes det steget större. Det var nog ungefär likvärdigt med att byta iMacen till min nuvarande G4a.

Det är svårt att jämföra, eftersom uppgifterna man använder sin dator till blir mer komplicerade i samma takt som datorn blir snabbare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 15:52

Det håller jag med om. Fast man får väl se hela till hela uppgraderingen och inte bara hårdvaran för att få en vettig jämförelse. Om jag skulle köra Mac OS 9 på min Dual G5:a skulle det nog flyta skapligt, om det gick vill säga. Tänk dig System 7.5.5 på G5:an. Snacka om *boom* när man klickar på saker (som Steve brukar säga).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-09 16:03

Innan min nuvarande iBook Tangerine 300mhz hade jag pappas PowerBook 5300c, som jag liksom fick med mig ur boet, om man så säger.
75->300mhc, 750mb->6gb HD osv, osv

Jag köpte iBooken begagnad hösten 2001, där snackar vi lyft! Trots att jag egentligen suktade efter en vit dual USB iBook.

Mitt ComHem "bredband" gjorde ju en viss skillnad också, så den uppgraderingen får också vara med!

Största lyftet annars var när pappa köpte sin 8500, vilken grym dator det var! Marathon flöt fantastiskt... Han använde den ända tills den blev stulen ur hans bil för 1,5 år sedan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Tänk dig System 7.5.5 på G5:an. Snacka om *boom* när man klickar på saker (som Steve brukar säga).

Tja, min PowerBook hade 80 MB hårddisk, och idag sitter jag med 512 MB ram-minne. Jag fascineras över tankeexperimentet att hela den hårddisken skulle kunna ligga som en ram-skiva i mitt internminne nu, även om det vore omöjligt i praktiken. System 7.1.:) Samtidigt är ju skillnaderna på vad man kan göra med systemen enorma.

Boom!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 21:54

Jag minns när System 7.6 kom. Det kändes ganska revolutionerande det med, men var ju inte på långa vägar samma stora kliv som mellan Mac OS 9 och Mac OS X.

*Blickar upp mot kartongen med System 7 i bokhyllan, året var 1991*

[I]System 7 - Det nya, kraftfulla, mångsidiga, lättanvända systemet för alla Macintosh-datorer. (Contains System 7 Tune-up).

Macintosh® system version 7 är en av de största förändringarna av persondatormarknaden sedan den första Macintoshdatorn introducerades. System 7 innehåller nya kraftfulla funktioner som innebär att din Macintosh blir ännu mer kraftfull, får ytterligare funktioner och gör den ännu lättare att använda. System 7 breddar också vägen för en ny generation avancerade Macintosh-program. Det här uppgraderingspaketet innehåller allt som behövs för att en Macintosh med minst 2MB RAM och en hårddisk ska kunna arbeta med system 7. Med disketten "Innan du installerar" kan du testa vilka program och INITar som fungerar med det nya systemet. Sedan är det bara att börja installera.

Det här paketet är avsett för enskilda personer som vill uppgradrea sin Macintosh till system 7. Den som skall uppgradera en grupp Macintosh-datorer ska använda gruppversionen av uppgraderingspaketet.

Nyheter:

Hjälpbubblor ger dig hjälp direkt där du arbetar. Aktivera funktionen och peka bara på det du vill veta något om - ett menykommando, en symbol eller något annat objekt - så visas en hjälpbubbla med en text som förklarar och instruerar. Med hjälpbubblorna kan du lätt utforska alla sännande nyheter i system 7.

Finder i system 7 innehåller nya kraftfulla men ändå enkla funktioner som du kan använda för att ordna dina mappar, dikument och program, så att du lätt hittar bland dem. Typsnitt och skrivbordstillbehör installerar du genom att bara dra deras symboler till systemmappen.

"Multitasking" gör ditt arbete snabbare tack vare att du kan ha flera program öppna samtidigt och växla mellan dem bara genom att klicka med musen en gång. System 7 tillåter också att program arbetar i bakgrunden medan du själv arbetar med något annat. Macintosh kan utföra flera olika uppgifter på samma gång, t ex räkna i ett kalkylprogram, skriva ut dokument och kopiera filer från en filhanterare.

Fildelning betyder att du kan låta andra användare i ett nätverk ha tillgång till dina mappar på din Macintosh. Du anger lösenord ochbestämmer behörighet, så att antingen grupper av användare eller enbart enskilda användare kan läsa och arbeta med dina dokument.

TrueType är en avancerad typsnittsteknik som fungerar tillsammans med alla nya Macintosh-program. På skärmen ser du skarpa klara tecken i valfri storlek. Och du kan skriva ut på vilken skrivare som helst. Många vanliga typsnitt finns för TrueType.

Virtuellt Minne innebär att du samtiidgt kan ha fler program öppna utan att öka RAM-minnets storlek i datorn. Virtuellt minne fungerar på alla Macintosh-datorer som har hårddisk och mikroprocessorn 680300 (eller liknande).

Publicera och prenumerera är mycket mer än klippa-och-klistra. u kan skapa länkar till andra dokument så att de uppdateras automatiskt när du ändrar i originalet. Vad som helst kan publiceras - några rader text, en bild, ett diagram eller delar av innhållet i ett kalkylblad. Ett annat dokument - även om det är skapat i ett annat program - kan sedan prenumerera på originalet. Alla ändringar i originalet syns sedan omedelbart i det prenumererande dokumentet även om det finns på en annan dator i ett nätverk. Många nya och uppdaterade gamla program kan utnyttja funktionen publicera och prenumerera.[/I]

  • Medlem
  • 2003-12-09 22:15

När jag petade i ett G3/233 i min gamla 7500/100. Jädrar i den kålsalladen, vad undan det gick! Sedermera införskaffad G4:a var förstås snabbare, men mirakelkänslan ville inte riktigt infinna sig.
Varför fanns förresten inte 601 med som alternativ?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 22:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Samtidigt är ju skillnaderna på vad man kan göra med systemen enorma.

Boom!

Minns du inte kraften av Hyper-Card buntar till exempel?

Dags för lite mer nostalgi.

[I]HyperCard - programmet med oanade möjligheter. HyperCard gör vad du vill, på ditt sätt. (System v6.0.5 + HyperCard v2.0 = "glad mac").

Sätt ihop ett datoriserat bildspel. Skapa ett diagram över ett företags vinstutveckling. Skriv ut adressetiketter från adressbunten. Sätt ihop en interaktiv lärobok i organisk kemi. Gör ett elektroniskt födelsedagskort som säger "Grattis". Det här är bara några av de möjligheter HyperCard har.

HyperCard kan liknas vid en trave registerkort. Men med HyperCard slipper du registerkortens fysiska begränsningar. Informationen lagras i dokument som kallas för buntar, som är uppbyggda av enheter som kallas kort. I HyperCard kan du skapa och lagra bilder, både inlästa och ritade, du kan t o m skapa och lagra ljud. Du kan skapa knappar som tar dig till andra buntar med en enda klickning. Du kan kopiera , ändra, förbättra och anpassa befintliga buntar - eller skapa buntar helt på egen hand.

Krav på utrustning:
• Macintosh Plus, Macintosh SE eller SE/30, Macintosh Portable, eller en dator ur Macintosh II familjen (minst 1MB RAM)
• Två 800 K diskettenheter eller en 800 K diskettenhet och en hårddisk (rekommenderas)
• Macintosh operativsystem 6.0.5 eller senare. Kompatibelt med AppleShare och MultiFinder.[/I]

Min häftigaste uppgradering var när jag köpte min MacII en gång i tiden. Jag fick gå till banken och låna 60.000 riksdaler, eftersom en MacII med färgskärm, 4mb RAM och 40 mb hårddisk kostade 58 laxar. Då hände det emellertid saker! Jag hade suttit och gjort faktoranalyser på min Mac Plus och en körning tog 20-30 minuter. På MacII:an gick samma körning på 20 sekunder, tack vare matteprocessorn. Ett sånt prestandaryck kommer jag nog aldrig att få uppleva igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 22:32

Fasen vad nostalgisk jag börjar känna mig. Hittade en del härliga bilder från den gamla goda tiden. Postar ett gäng här...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 22:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alderman
Min häftigaste uppgradering var när jag köpte min MacII en gång i tiden. Jag fick gå till banken och låna 60.000 riksdaler, eftersom en MacII med färgskärm, 4mb RAM och 40 mb hårddisk kostade 58 laxar. Då hände det emellertid saker! Jag hade suttit och gjort faktoranalyser på min Mac Plus och en körning tog 20-30 minuter. På MacII:an gick samma körning på 20 sekunder, tack vare matteprocessorn. Ett sånt prestandaryck kommer jag nog aldrig att få uppleva igen.

Cooool!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Fasen vad nostalgisk jag börjar känna mig. Hittade en del härliga bilder från den gamla goda tiden. Postar ett gäng här...

Nu blir jag snart tvungen att plocka fram min PB 145B ur garderoben. Den går fortfarande klockrent, förutom att en knapp till styrkulan har pajat, så jag måste använda mus till den.

Man kanske skulle ta en runda Tetris, PGA golf, eller varför inte Prince of Persia?:) Sim City var också rätt kul, men funkade ganska dåligt grafiskt på en svart-vit skärm.

Så där, nu har jag redan plockat fram den.:)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 00:34

LOL! Härliga tider. *springer upp på vinden och river fram kartongen med texten "Macintosh SE/30" på*

EDIT: Så! Riggat och klart för lite appleporr!

Senast redigerat 2003-12-10 01:15

Det är helt klart när vår LC efter 8 år (vill jag minnas) fick ge plats för en blåvit G3 300 och tillhörande blåvita 17-tumsskärmen. Båda har varit arbetshästar som gått och gått och gått utan några problem. Idag har jag en egen iMac G4, men det prestandahoppet är inte lika stort helt enkelt.

Startade med en LCII sedermer uppgraderad med en Extrem System 32 MHz 030 CPU. Marathon var ett grynigt frimärke som stapplade fram. Köpte sedan en 7200/90. Absolut sjukligt snabb:) Nu har jag en G4/400 men inget hopp var lika stort som det. Inte ens min dual 1.25 på jobbet kommer i närheten av det enorma prestanda hoppet

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal

Nyheter:

Hjälpbubblor ger dig hjälp direkt där du arbetar. Aktivera funktionen och peka bara på det du vill veta något om - ett menykommando, en symbol eller något annat objekt - så visas en hjälpbubbla med en text som förklarar och instruerar. Med hjälpbubblorna kan du lätt utforska alla sännande nyheter i system 7.

"Multitasking" gör ditt arbete snabbare tack vare att du kan ha flera program öppna samtidigt och växla mellan dem bara genom att klicka med musen en gång. System 7 tillåter också att program arbetar i bakgrunden medan du själv arbetar med något annat. Macintosh kan utföra flera olika uppgifter på samma gång, t ex räkna i ett kalkylprogram, skriva ut dokument och kopiera filer från en filhanterare.[/I] [/B]

Just det, ja... Hjälpbubblor... Släppte Apple dom bara för att retas, eller? Fanns det något störigare än de få gånger man råkade starta bubblorna, och de dök upp överallt--ÖVERALLT!

Men jag hörde rykten om att de skulle återinföras i OS X. mac OS X 10.4 - Codename "Helpbubbles".

Sedan det där med multitasking i OS 7. Det fungerade ju klockrent! En dialogruta fryste hela systemet...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-10 19:05

*med nostalgitårar rinnande nedför kinderna*

Ojojoj... Man blir så nostalgisk. Mac IIfx, Powerbook 150, PowerBook 5300c, Macintosh Portable- den var så cool! Och fräcka, fräcka system 7... Jag snubblade över den gamla diskettlådan i somras (ligger på loftet i en lada) och såg system 6 disketten, QuickBasic disketten...

Och första spelet, CrystalQuest. Det var tider!:)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-02 00:55

Köpte min första dator 1994. Det blev en Ericsson B-XT (likn 286:a, tror jag). Sedan köpte jag min första Mac 1995. Det blev en Performa 630. En klar skillnad...

1995 blev det stora lyftet när jag köpte en begagnad PM 8500. Använder den fortfarande. Har uppgraderat med Sonnet G3/400/512-kort. Stoppat in 544 mb ram. Installerat en större hårddisk. Installerat usb/firewire kort som funnkar klockrent på usb porten med min digitalkamera (Nikon Coolpix 4300).

Kör för tillfället med OS 9.1 men skulle gärna vilja köra med ett nyare system. Har försökt att uppdatera, men utan gott resultat. Någon som vet om det går att uppdatera till 9.2 eller OS X.

  • Medlem
  • 2004-01-02 01:49

Förmodligen är det från min G3 iBook till min stationära G4 eftersom detta är de enda macar jag ägt

Men ibooken används mycket flitigt fortfarande trots den snabbare G4:an...

Bevaka tråden