Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rekonditionera batteri?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något sätt att rekonditionera ett batteri till PowerBook?

Förr, i 9:an fanns det något lite program har jag för mig, eller har jag fel?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-12-04 10:16

I gamla classic systemmet fanns det ett sådant, men jag har för mej att det bara var till för gamla PowerBooks, före G3.
Tror inte man ska göra det med nya Macar.

  • Medlem
  • 2003-12-04 10:37

Om du är elekronistiskt kunnig, och dessutom ser döden i vitögat, så kan man ladda batterier med för stark ström, och därigenom få lite mer kräm i det... annars undrar jag om det finns något sätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Om du är elekronistiskt kunnig, och dessutom ser döden i vitögat, så kan man ladda batterier med för stark ström, och därigenom få lite mer kräm i det... annars undrar jag om det finns något sätt.

Det verkar inte vara någon höjdare.

kolla bilden, det ser ju ut som 8st R6

  • Medlem
  • 2003-12-04 10:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det verkar inte vara någon höjdare.

Nej...

  • Medlem
  • 2003-12-04 16:08

Vart får man tag i sådana fina röntgenbilder?

Enligt min instruktionsbok så ska man köra Powerbooken tills batteriet absolut är slut och sen stoppa in sladden och ladda den, utan att använda den, låta den stå i vila tills batteriet är 100 %. Då är batteriet kalibrerat.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 21:31

Jag brukar rekonditionera batteriet i min veteranbil genom att ladda det med väldigt låg ampere under 2-3 dygn under vintern när bilen står i dvala i garaget. Helt enligt rekommendation från tillverkaren av Tudor batteriet i bakelit.

Väldigt off topic känner jag... men jag kunde inte låta bli då jag åkte ut till garaget idag och tittade till gamlingen med ikopplad batteriladdare som tuffar i 3-4A.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 04:15

Ringde apple och klagade eftersom min ett och ett halvt år gamla powerbook (som till 95% haft strömsladd) klarar sig i en kvart utan sladd.. Fick nej till nytt batteri (någon förvånad?)

De sa däremot att jag skulle prova följade;
* Dra ut strömsladden
* Lyfta tangentbordet
* Trycka på en knapp (röd?) längst upp till höger EN gång
Gör man det fler kan tydligen moderkortet ta skada.

Jag tar inget ansvar genom detta inlägg..

Och på tal om batterier.. Är det inte väldigt konstigt att de inte blir bättre snabbare med tanke på allt annat som utvecklas i rasande fart?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 14:14

Jo, apple rekomenderar väl att man sas kalibrerar batteriet då o då, men min egen erfarenhet är att, ifalla jag kör med normal belastning tills pb:n stänger av sig av sig själv har jag MINDRE kapacitet i batteriet när det laddats upp på nytt, allt enligt XBattery. På Applediscussions jag en tråd där en kille påpåekade samma sak. Hans lösning var att man drar ner alll strömförbrukning till min., stänger av Ap , BT etc, o låter datorn gå utan att somna ( justera EnergySaver) tills den går i vila automatiskt. Istället för att kalibrera den under normal beöastning. När man sedan väcker den efter att den laddats upp har kapaciteten stigit, allt enl. XBattery igen. O min erfarenhet är att det ganska bra håller streck med den ökade batteritid man får ut.
Tydligen är det rätt ofta så, att det är den interna SW:n i ett batteri som strular, o inte själva batteriet som degraderar.

Jag vill ha en powerbook med bränslecell, och en iPod dito.

Laddning genom att fylla på vätgas med en cigarettändarpåfyllare, en sån där lite burk.

Sen kan man köra ett par dygn

Tja, man kan ju få mer el mindre sköna små vätgasexplosioner om man har tur.

Tror jag inte är någon fara - SL kör ju bränslecellsbussar...

..fast jag undrar ju vad den röda knappen skulle ha med ett utjänt batteri att göra...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 16:20

Om batteriet beter sig som uttjänt är det värt att prova. Det är iaf vad apple rekommenderar.

Ja du, jag lär ju testa efersom jag jag sitter i exakt samma sits som du, 20 minuter tops. Som det ser ut nu så måste jag välja mellan panther och nytt batteri.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 16:38

kom ihåg att trycka EN gång bara

Batteriet på min PB blev inte ett dugg bättre av Panther.

Hmm inte hittade jag någon röd knapp..... ta gärna en bild och ringa in var den sitter( ...om du hittar den)

Den är inte röd...

Det är en liten metallknapp uppe i högra hörnet.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449#faq9

Citat:

Skrevs ursprungligen av STREET66
..fast jag undrar ju vad den röda knappen skulle ha med ett utjänt batteri att göra...

Knappen nollställer PMU - Power Management Unit. Skulle tro att det hjälper föga.

Inte heller Panther kommer hjälpa - tro mig, been there, done that.

Nytt batteri däremot kommer ge en grym batteritid - har 4 timmar, kanske 3 under tungt arbete, med mitt nya. Det hade jag aldrig när datorn var ny, vilket får mig att anta att batteritekniken utvecklats under de senaste 2 åren...

Men tanken på bränslecell, alternativt liten fusionsreaktor, släpper jag inte

  • Medlem
  • 2003-12-09 10:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe

Men tanken på bränslecell, alternativt liten fusionsreaktor, släpper jag inte

Powerbook nuclear? Tveksamt...

  • Medlem
  • 2003-12-13 02:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Powerbook nuclear? Tveksamt...

Ett batteri med en halveringstid på 8000 år? Yummy!

Tack för alla fina tips.
Nu kan den som kan, stänga denna tråd.

  • Medlem
  • 2003-12-13 03:47

Åsså kan man testa den här lilla höjdaren (tipsas om i andra trådar också, jag vet det): http://www.macintouch.com/laptopbatt.html

  • Medlem
  • 2003-12-13 03:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Tack för alla fina tips.
Nu kan den som kan, stänga denna tråd.

OK Nurell, nu ska jag vara tyst

1
Bevaka tråden