Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finnmer köper Blocket för 183 miljoner

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Populära annonstjänsten Blocket.se köps upp av Finnmer som ägs av Aftonbladet och SvD för hela 183 miljoner kronor.

Blocket beräknas omsätta cirka 34 miljoner kronor med 13 miljoner i vinst under 2003. Finnmer ägs till 70% av Aftonbladet, 15% SvD och Norska FINN till 15%.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,401401,00.html

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 17:05

Om dom lyckas hålla samma vinst så tar det ca. 14 år innan dom får tillbaka sina pengar alltså...

Fick idag spam av Finnmer så jag överväger att bojkotta Blocket i framtiden.

Vilka var de tidigare ägarna av Blocket? När startades Blocket? Nån som vet?

Företaget bakom Blocket heter B Locket AB. Startade 1996 som ett lokalt annonstorg för skåneregionen.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 19:25

ja, man får väl hoppas att det e nån go liten entrepenör som har tjänat vansinnigt mycket pengar i alla fall.
nu för tiden verkar det mest som om man behöver nåt skumt avtal eller ännu skummare fallskärm för o dra in 7-siffrigt...:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 23:18

Ärligt talat - FAN vilka summor. Otroligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 23:45

Det finns alltså hopp för entrepenörer...
Något man kan lära sig från blocket är, keep it simple.....

För speciellt snygg eller avancerad site var det inte

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Det finns alltså hopp för entrepenörer...
Något man kan lära sig från blocket är, keep it simple.....

För speciellt snygg eller avancerad site var det inte

Precis min tanke. Hmm.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-12-06 14:33

Det är väl det som är grejen med Blocket. Det är varken snyggt eller avancerat, däremot snabbt och funktionellt. Alltså gillar användarna det.

Content is king...

/Ola

  • Medlem
  • 2003-12-06 17:57

Absolut. Blocket har bara två funktioner: Köp och sälj. Förmodligen kommer det att byggas ut nu, och tjänsten kommer bli sämre... Om de ska dra in mycket pengar, så måste de utöka på något sätt tror jag.

Jag diggar verkligen att man kan tjäna stora pengar på en så kass tjänst som blocket... :D:D

Blocket var jättebra just för att de höll det enkelt. Hoppas de fattar att det är vad de betalar 183 miljoner för. Men troligtvis kommer de att tjafsa till något helt otroligt och tappa "värdet" de köpte när besökarna flyttar någon annanstans. Snabbhet och överskådlighet är det som gäller för den typen av tjänst. Dessutom gör "taffligheten" att det känns som rätta stället att köpa en stänkskärm till en gammal moped. Man behöver inte klä upp sig innan man svarar på annons eller sätter in. Det är som anslagstavlan på ICA. Känns vardagligt och ohypat.

Anledningen till priset är inte att blocket skulle vara uppbyggt av någon speciellt raffinerad teknik - själv skulle jag kunna sätta ihop ngt liknande, inkl betalning via sms för annonser, på en vecka.

Vad AB och SDS rent faktiskt betalar för är namnet. Alla känner till blocket, och blocket stjäl besökare från AB's helt otroligt bökiga annonstorg. Alltså köper man blocket, döper om det till "Blocket - aftonbladet" eller nåt och knyter samman det med sitt eget annonstorg. På sikt fasas det ihopa under huvudtidningarna, och Blocket som vi känner det begravs.

Aftonbladet är väl för övrigt en annan av få sajter som det tjänas pengar på, och de har, har jag för mig, lanserat ngn betaltjänst för sitt innehåll för ngn vecka sedan.

Om jag får gissa betalar de 183 miljoner för kundbasen och varumärket, inte tekniken bakom sajten. Inte heller designen.

Men förhoppningsvis förstår de samtidigt att det är tack vare användarvänligheten blocket är vad det är.

(edit: scooterbabe skrev snabbare och mer)

Blocket visade ju 13 miljoner i vinst det senaste bokförda året. I skuggan av det faktumet så är priset för företaget inte häpnandsväckande.

Blockets framgångsrecept var onekligen innehållet. Vi som jobbar i IT-branschen snöar ju gärna in på tekniktunga lösningar och tror att den med ballast teknik jämt skall vinna. Blocket knäpper oss på näsan genom att lyckas genom att förstå att innhållet är det överläset viktigaste.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 21:26

Trisst, jag gillade också Blocket!
Låter som att tv-reklamen kommer ändras till: "Blocket har nu bytt namn till Finnmer"

Dags att regga blocket2.se eller annonsblocket.se

aftonblocket.se?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-09 09:38

blocket.es kanske?

1
Bevaka tråden