Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delphi till Mac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 16:00

Någon som har erfarenhet av att porta Delphi till Mac? Några tips?

Nej, men som ren gissning skulle väl CodeWarrior med Pascal-plugin vara rätt start. Den Pascal-dialekten stödjer många av Borlands egna påhitt, vilket ju måste vara en fördel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 23:19

Varför vill du porta Delphi till MacOS?
Du har ju i princip grafisk programering med dev toolsen...

Tycker att Äpple ska snegla lite på Borlands dev produkter! De är snygga och lätta att bytta i...

Edit: Eller menar du porta applikationer skrivna i Delphi till MacOS ?

/Johan - som faktiskt har en Delphi 1.0 licens

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-07 14:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong Du har ju i princip grafisk programering med dev toolsen...

dev toolsens grafiska programering är väl visserligen inte hälften så logisk som delphis, eller är det bara jag som är så ovan vid dev toolsen?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-12-07 15:23

Häftigt - fler än jag som saknar Borland i macvärlden.:) Tänk fall Borland kunde lägga ner lite krut på Mac, de har ju nästan börjat iom kylix!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-07 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Tänk fall Borland kunde lägga ner lite krut på Mac, de har ju nästan börjat iom kylix!

Kylix är väl till Linux..?:confused:

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-12-07 19:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jånte
Kylix är väl till Linux..?:confused:

Det var väl det som initialt syftades på: lägg ned lite arbete på att anpassa Kylix till OS X när det redan finns till Linux.

Men hur som helst: (och nu dags för lite flaim-bate): varför hålla på med ett undervisningsspråk när man kan hålla på med skarpa dito för produktion? Alla Pascal-versioner som finns idag är ju utökningar från den ursprungliga (då den uppenbarligen inte räckte till), så varför hålla på med en mutant när det finns fullblod?

Om nu inte syftet inledningsvis var för att just förkovra sig i programmering. Men då är inte steget långt om man är ute efter lite datalogi kan man lika gärna hålla på med något som just koncentrerar sig på huvudämnet. Kanske lisp rent av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 19:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jånte
dev toolsens grafiska programering är väl visserligen inte hälften så logisk som delphis, eller är det bara jag som är så ovan vid dev toolsen?

Det är bara du som är ovan

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-07 19:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jånte
dev toolsens grafiska programering är väl visserligen inte hälften så logisk som delphis, eller är det bara jag som är så ovan vid dev toolsen?

Du har en poäng där. Delphi och resten i Borlands Builder serie är väldigt intuitiva i sitt upplägg.

Att sedan VCL biblioteken gör det till en dröm att programera gör inte sakre och ting sämre! (Blev nästan nostalgisk där)....

/J

Citat:

Skrevs ursprungligen av frazze
Men hur som helst: (och nu dags för lite flaim-bate): varför hålla på med ett undervisningsspråk när man kan hålla på med skarpa dito för produktion?

Vad är ett "undervisningsspråk"? En tom elak klyscha för att baktala bra produkter?

Liknande fråga: Varför använda Mac när man kan använda PC? Samma svar, och ett val lika fyllt av baktaleri, inte minst från den dominerande parten.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-07 22:21

oj.. nu verkar det hända konstiga saker här.. såg ett lite dumt inlägg om att c/c++ var pinsamt osv.. sen försvann det.. sen refreshade jag och såg det igen.. sen tröck jag på nytt inlägg.. och det är borta igen.. forumsspöke?

Aja.. en liten kommentar om delphi istället då.. Det är ett helt klart underskattat språk som har haft väldigt bra kompilatorer osv. Enligt nästan alla tester jag sett/läst så genererar nyaste borland delphi i snitt snabbare applikationer än ms vc++ 6.0.

Självcensur. Jag nappade lite för mycket på flamebetet men tog bort och bytte mot ett minimum. Det finns en massa sanningar att skriva om C/C++, men jag är så less på gräl och vill inte bidra till fler.

Jag tycker absolut vi skall undvika att göra den tråd till ännu en tröttsam religiös mitt-favvo-programmeringsspråk-är-bättre-än-ditt.

Så till själva grundfrågan. Porta en Delphiapplikation till Mac? Att porta i traditionell bemärkelse skulle väl innebära att man måste porta hela klassbiblioteket och alla eventulla verktyg och grunkor. Dvs, en hopplöst ineffektiv metod.

Enligt min mening är det smartaste sättet att ta Delphiapplikationen som en kravspec och göra om programmet till en väl fungerande Macapplikation. Detta gör man rimligtvis i något verktyg som är best-practice på målplattformen. Eller det verktyg som man kan bäst själv. Eller det verktyg som kundens utvecklingsavdelning har störst chans att lära sig.

Förslaget att porta den befintliga delphiapplikationen till en ny plattform kommer antagligen från en chef som inte kan så mycket om dom tekniska detaljerna, utan han (hon!?) tror att det billigaste sättet att lösa det hela är att återanvända så mycket av den befintliga koden som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 13:24

ace4711, så är det nog.. Jag undviker att fråga vilket språk som skulle kunna vara lämplig, för då kommer nog forumet gå ner p.g.a. religionskrig!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonny Friberg
ace4711, så är det nog.. Jag undviker att fråga vilket språk som skulle kunna vara lämplig, för då kommer nog forumet gå ner p.g.a. religionskrig!

Istället för att utgå från mina eller Ingemars förutsättningar och preferenser skulle du kunna utgå från dina egna. Om det nu är du som skall göra jobbet. Du kanske skulle kunna göra jobbet snabbast i Basic. Jag kanske skulle kunna göra jobbet snabbast i Java. Ingemar kanske skulle göra jobbet bäst i Pascal.

Det som är finast och mest inne för stunden på Mac OS X är att använda ramverket Cocoa. Dessutom är språket Objective-C det som för stunden är det mest hypade av Apple. Det går självklart att skriva strålande program med andra språk och med andra ramverk.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-12-08 15:54

Nä, självklart är jag inte heller intresserad av någon krig i någon mening här. Det bara kliar till i fingrarna ibland. No hard feelings?

Att jag ändå skrev som jag skrev var väl åtminstone minst till hälften allvarligt menat. Men kanske med skillnaden att jag skriver mycket maskinnära kod och har hittills (sedan 1985 i alla fall) tyckt att C har erbjudit mig det som jag har behövt. Med precis den säkerhet som språket ger mig (för jag vet relativt bra var fallgroparna ligger).

Jag har själv undervisat på KTH i både programeringsteknik och datalog. Bra nog så tog institutionen vägen mot en mer generell datalogi (med allt vad det innebär) och lämnade vägen fri för senare mer språkbundna kurser (där Pascal, C, Modula-3 osv) har sitt naturliga säte.

Så, som vanligt: rätt verktyg till rätt uppgift!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 21:20

"Det finns en massa sanningar att skriva om C/C++, men jag är så less på gräl och vill inte bidra till fler"

mm.. jag skrev själv ett ganska långt inlägg om fördelar och nackdelar från en så objektiv synvinkel som möjligt.. men skulle bara kolla igen.. å då var det tidigare inlägget borta osv. Det blir inte ofta gräl om man håller sig på faktanivå.. jag diskuterar väldigt gärna skillnader mellan språk, men då ska det inte vara religionskrig som det så fint kallades
Nu ska jag starta en ny tråd om ett liknande ämne bara för det

1
Bevaka tråden