Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1152MB minne samt Superdrive i iBook G4!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-12-07 19:55

Nu har jag byggt ut min nya iBook G4. Först satte jag in en intern SuperDrive. Att Apple inte ger denna valmöjlighet från början är skandal tycker jag...

(Vi var tre som samköpte och det finns ett exemplar kvar för eventuella spekulanter. Den passar alla PowerBooks/iBooks med slot-in http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35409)

Idag har jag slutligen fått bekräftat att man definitivt KAN sätta in 1GB-moduler i nya iBook G4. Cirka 3300 plus moms till dagens dollarkurs. Det har varit diskussioner om denna fråga (om det går eller inte). Jag handlade på www.transintl.com, där man också kan konstatera att det går att pressa in 2GB i iMac (Globe), vilket säkert glädjer många 99macare som funderat på den frågan också. Jag valde en 1GB modul á 219 dollar (drygt 1600 plus moms) till den interna platsen som enbart Appletekniker normalt skall mecka med. SO-DIMM-platsens 1GB-moduler (PC2700) kostade nästan 600 dollar, 4500 kronor plus moms, vilket var väl häftigt. Jag nöjde mig med 512 MB för 119 dollar (=900 plus moms) till den externa platsen.

Återkommer med rapport när allt är monterat om en dryg vecka...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-07 22:03

Du glömde väl inte att applicera ny kylpasta när du var inne och "meckade"? Glömmer man det och hetsar processorn kan det gå illa.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-12-07 22:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Du glömde väl inte att applicera ny kylpasta när du var inne och "meckade"? Glömmer man det och hetsar processorn kan det gå illa.

Jodå. Jag har en rejäl tub att klämma ur. Men det förtjänar att påpekas att man inte skall in för långt i burkarna utan en rejäl servicemanual och lite erfarenhet. Eller en stor plånbok. Men man kan göra betydligt mer än vad Apple vill, även om man är en teknisk klåpare...

  • Avstängd
  • 2003-12-08 10:43

Man ska inte ha för mycket kylpasta ty då förlorar den sin effekt. !"#€%

Mer minne lär ju bli min nästa investering

Om du har möjlighet så ta lite bilder!

J.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-12-09 18:30

Nej. Jag tar inga bilder. Det finns MYCKET bättre bilder i servicemanualen från Apple. Jag LOVAR. Det syns INGENSOMHELST skillnad utifrån på vare sig 1GB-moduler/256MB-moduler eller en DVD-R kontra en Combo-drive. Helt meningslöst att fotografera mitt miserabla skrivbord i sammanhanget. Som sagt, jag rekommenderar servicemanualer generellt sett för den som gillar bilder av innanmäten på datorer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Nej. Jag tar inga bilder. Det finns MYCKET bättre bilder i servicemanualen från Apple. Jag LOVAR. Det syns INGENSOMHELST skillnad utifrån på vare sig 1GB-moduler/256MB-moduler eller en DVD-R kontra en Combo-drive. Helt meningslöst att fotografera mitt miserabla skrivbord i sammanhanget. Som sagt, jag rekommenderar servicemanualer generellt sett för den som gillar bilder av innanmäten på datorer.

Var får man tag på sådana? Måste man vara auktoriserad servicetekniker eller? Vad kostar de?

/JO

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 01:12

Jag ser till min stora förtjusning att de länkat om samtliga Service Manualer till en privat server istället för Apples egen server som apple sedemera flyttade manualerna ifrån för att förhindra allmän beskådan.

Var köpte ni SuperDriven?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-28 10:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av MarMan Hollow
Var köpte ni SuperDriven?

Jag köpte fyra stycken via ett bolag i Holland och priset landade på drygt 2700 styck utslaget på 4 stycken med allt. Det kanske har blivit billigare... Sök efter en modell som heter "Panasonic UJ-815". Min modell heter "B" efter 815, men syns som "A" i Apples mjukvara. Dock har jag inte lyckats lura iBooken att tro att det är Apples egna. Det går däremot i PB-modellerna, eftersom det i dessa faktiskt är just UJ-815 som sitter i (!) Nu är det ett mindre problem eftersom iDVD numera från version 4 accepterar andra brännare än Apples egna.

Detta är väldigt intressant.

Innan jag köpte min iMac så frågade jag en datakunnig person i en känd macbutik i gbg om man kan, i efterhand, byta ut det fabriksmonterade minnet. Svaret var definitivt nej, ty det minnet är fastlött på moderkortet. Bummer tänkte jag, men pga sviktande ekonomi så blev jag tvungen att beställa med 256Mb i interna, och köpte sedan till en 512:a som jag monterade i facket man kommer åt.

Men när jag sedermera laddade ner servicemanualerna så insåg jag att det var en vanlig jäkla minneshållare! Om än något krånligare läge, men ändå...

SAå, till min fråga efter denna långa utläggning: Skulle det gå att lämna in min iMac till en ÅF och få det minnet uppgraderat?

Det finns även en hint i servicemanualen om att man ska kunna slänga dit en Bluetoothmodul, men det kan nog bli lite svårare...;)

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-28 10:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Detta är väldigt intressant.

Innan jag köpte min iMac så frågade jag en datakunnig person i en känd macbutik i gbg om man kan, i efterhand, byta ut det fabriksmonterade minnet. Svaret var definitivt nej, ty det minnet är fastlött på moderkortet. Bummer tänkte jag, men pga sviktande ekonomi så blev jag tvungen att beställa med 256Mb i interna, och köpte sedan till en 512:a som jag monterade i facket man kommer åt.

Men när jag sedermera laddade ner servicemanualerna så insåg jag att det var en vanlig jäkla minneshållare! Om än något krånligare läge, men ändå...

SAå, till min fråga efter denna långa utläggning: Skulle det gå att lämna in min iMac till en ÅF och få det minnet uppgraderat?

Det finns även en hint i servicemanualen om att man ska kunna slänga dit en Bluetoothmodul, men det kan nog bli lite svårare...;)

Du har nog missförstått något. Det finns 128MB fastlött på moderkortet. Det kan du inte under några omständigheter pilla på. Sedan finns det som minst 128 MB i den ENDA hållaren. Det kan du slänga ut och byta mot ett 1024 MB-minne som jag gjort. Då får du max, som är 1152 MB. Apple supportar officiellt dock bara 128+512=640 MB. Skälet är säkerligen att hålla avståndet till "proffsmacen" PowerBook 12".

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Du har nog missförstått något. Det finns 128MB fastlött på moderkortet. Det kan du inte under några omständigheter pilla på.

Tror han menade i sin iMac som han skriver. Där stämmer det att den ena minneshållaren är mycket krångligare att komma åt..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-28 19:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Tror han menade i sin iMac som han skriver. Där stämmer det att den ena minneshållaren är mycket krångligare att komma åt..

Aha! Nu ser jag. Tråden handlar om iBook dock, inte iMac... Nåväl, jag har en iMac 20" också. På den har jag - mycket riktigt - bytt ut det fabriksmonterade minnet till en 1GB-modul som är av standardtyp och ganska billigt. I den externa lättbytta SO-DIMMen - som är lite dyrare - hade jag bara råd med 512 MB, men man kan sätta 1GB. Sammanlagt 2 GB således. Men Apple supportar bara 2 * 512 = 1GB. Men det funkar bra. Jag lovar.

Jag måste säga William att jag är väldigt imponerad. Antar att du dock fått en fet PB för pengarna du lagt ner på din iBook, men det är väl inte samma sak som att skryta med en iBook med superdrive.
Dessutom tycker jag att iBook faktiskt är lite läckrare än PB, i alla fall utseendemässigt sett.

Som sagt, väldigt imponerad av ditt arbete.

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 21:17

Jag har monterat min Panasonic UJ-815 i cuben. Det fungerar fin fint Den är bättre på alla sätt och vis, den låter mindre den är snabbare och man har brännar möjligheter! Ett klart rekomenderat köp.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-28 21:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Jag måste säga William att jag är väldigt imponerad. Antar att du dock fått en fet PB för pengarna du lagt ner på din iBook, men det är väl inte samma sak som att skryta med en iBook med superdrive.
Dessutom tycker jag att iBook faktiskt är lite läckrare än PB, i alla fall utseendemässigt sett.

Som sagt, väldigt imponerad av ditt arbete.

//fredrik

Jag är otroligt nöjd själv. Minnet gick på knappt 3000 (www.transintl.com) och hade inte blivit billigare på en PB. Så DVD-R är enda merkostnaden. Jag har sparat minst 5000 på att inte köpa en PB... Så ni med en snål plånbok - följ mitt exempel...

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Jag är otroligt nöjd själv. Minnet gick på knappt 3000 (www.transintl.com) och hade inte blivit billigare på en PB. Så DVD-R är enda merkostnaden. Jag har sparat minst 5000 på att inte köpa en PB... Så ni med en snål plånbok - följ mitt exempel...

Låter onekligen bra. Blir dock lite svårt att montera om man har tummen mitt i handen vad gäller sådana här saker. Med en students plånbok är det heller inte värt att köpa en bara för att öva på.

//fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Jag är otroligt nöjd själv. Minnet gick på knappt 3000 (www.transintl.com) och hade inte blivit billigare på en PB. Så DVD-R är enda merkostnaden. Jag har sparat minst 5000 på att inte köpa en PB... Så ni med en snål plånbok - följ mitt exempel...

Nackdelen är ju att du förlorat allt vad garanti heter. Så har man ont om pengar känns en powerbook ändå som en bättre investering för att slippa alla risker.

har luskat lie.. en superdrive går på ca 2000 (från utlandet....)..

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-29 08:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av MarMan Hollow
har luskat lie.. en superdrive går på ca 2000 (från utlandet....)..

Glöm inte lägga på moms. På lite dyrare prylar brukar det vara svårt att undvika.

ok.. men om en vän köper i det landet det. KAn man skicka det som privat paket och skriva att det är en begagnad bla bla!?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-29 09:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av MarMan Hollow
ok.. men om en vän köper i det landet det. KAn man skicka det som privat paket och skriva att det är en begagnad bla bla!?

Då är det inga problem. Men inte lagligt (egentligen).

Jag har köpt MYCKET från USA och andra ställen och åker konsekvent nästan alltid på moms (minst 95% av alla gånger). Jag förstår inte hur man kan kalkylera att man inte skulle få betala moms. Fast andra gör tydligen erfarenheten att de nästan alltid slipper. Olika är ödets lotter.

Wiliam: Finns det några som helst hakar med din nymonterade "superdrive"? Jag menar, är det nåt som inte längre funkar iom, som du skriver, du inte lyckats få den att tro att det är apple orginal?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-01 00:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dr Bowman
Wiliam: Finns det några som helst hakar med din nymonterade "superdrive"? Jag menar, är det nåt som inte längre funkar iom, som du skriver, du inte lyckats få den att tro att det är apple orginal?

Inga hakar. Allt funkar, i alla fall hittills. Gamla iDVD t o m version 3 hade en spärr, men den lär vara borttagen nu. Har dock inte testat extremt mycket. Jag använder mest Toast.

1
Bevaka tråden