Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FireWire on Fire! :(

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 01:52

Jahaja, jag tänkte lasta över lite filer från min Mac till PCn. Så PCn har ett PCMCIA-kort, "Sandberg - FireWire for Laptop". Jag kopplar kabeln mellan datorerna och håller ned T på macen. Inget händer, dvs; den startar upp i MacOS 9 som vanligt (G3BW). Jag tänker inte mer på det utan funderar på om det finns ngt annat vis man kan accessa macen via FW. Under tiden surfar jag lite och spelar nå'n MP3:a. Sedan börjar det lukta väl inkörd bilbana - ni vet, lukten av komponenter som börjar bli upphettade. En metallisk, sur och speciell doft. Transformatorer till t ex bilbanor brukar lukta så efter ett par timmars körning...

Well - troligtvis har allt gått bra, jag ryckte ur kort å kablar å batteri å nätdel och allt från laptopen, men i värsta fall har jag 99mac till ära lyckats rosta en PC.

Ska det vara så här, Bullen? Ska inte ett FW-interface palla att kopplas "host to host" om man så önskar? Något hände här... som inte var helt OK. FW-interfacet på PCn har funkat bra annars, när jag jobbat mot extern disk osv. Är säker på att det aldrig uppstått ngt problem om det varit en bärbar Mac jag FW-kopplat mot den stationära på detta vis.

Sunkigt... hur länge bör man vänta innan man testkör PCn igen tros? Med kabeln urdragen förstås...

Worst scenario är att jag blåst PCMCIA-portarna, men jag tror inte det. Jag tror prylarna klarade sig, agerade ändå rätt så snabbt från att jag kände lukten (typ 5 sek)... men man vet aldrig.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 01:57

Such a one; eller "sicken en" som vi säger här i Svedala.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 03:55

Puh! Det var inga problem att köra igång prylarna som vanligt när de fått lugna sig lite. FW-interfacet fick ligga och inandas lite frisk nysnöad luft...

kör du apple <-> apple så fungerar ju host to host utan problem.. borde göra de med pc också.. men man vet ju aldrig

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Jahaja, jag tänkte lasta över lite filer från min Mac till PCn. Så PCn har ett PCMCIA-kort, "Sandberg - FireWire for Laptop". Jag kopplar kabeln mellan datorerna och håller ned T på macen. Inget händer, dvs; den startar upp i MacOS 9 som vanligt (G3BW).

En G3 BW kan inte starta i Firewire Target mode. Det krävs en Mac av någon av följande modeller:

iMac (Slot Loading) with Firmware version 2.4 or later
iMac (Summer 2000 and all models introduced after 2000.07)
eMac (All models)
Power Mac G4 (AGP Graphics) with ATA drive
Power Mac G4 Cube
Power Mac G4 (Gigabit Ethernet and all models introduced after 2000.07)
Power Mac G5
iBook (FireWire and all iBook models introduced after 2000.09)
PowerBook G3 (FireWire)
PowerBook G4 (All models)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 12:59

OK, bra att veta. Dock lär jag inte prova denna form av anslutning från detta FW-interface mer... J*vla Hong Kong-plast... :-D... man kunde ju svurit på att PC-sidans version av FireWire skulle ha någon "glitch".

Du kan ju höra med Carl-Johan Eelde. Han brände ju sin Pismo på samma sätt när Apple släppte IP-stöd för Firewire. Dock tror jag antinen att det är en Firewire-implementation som inte följder IEEE:s specifikationer, eller en kass kabel med kontaktbläck som hamnat där de inte ska hamna. Det ska ju inte paja hur som helst. PCCard-kortet är ju klart misstänkt....

En sak man kanske skulle vilja ha är en FW 6-6-kabel med bara de fyra datastiften ledade. Så att man helt enkelt omöjliggör för båda parter att mata ström till den andra. Men det ska ju inte behövas om alla följer IEEE:s specifikation....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 16:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Du kan ju höra med Carl-Johan Eelde. Han brände ju sin Pismo på samma sätt när Apple släppte IP-stöd för Firewire. Dock tror jag antinen att det är en Firewire-implementation som inte följder IEEE:s specifikationer, eller en kass kabel med kontaktbläck som hamnat där de inte ska hamna. Det ska ju inte paja hur som helst. PCCard-kortet är ju klart misstänkt....

Jag har upptäckt att det är oväntat lätt att stoppa in firewirekontakten på fel sätt i en del firewireuttag, däribland uttagen på en del blåvita g3or och en del billiga firewire-pcikort. Två bekanta till mig har faktiskt bränt upp firewireportarna på sin iPods på detta sätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Jag har upptäckt att det är oväntat lätt att stoppa in firewirekontakten på fel sätt i en del firewireuttag, däribland uttagen på en del blåvita g3or och en del billiga firewire-pcikort. Två bekanta till mig har faktiskt bränt upp firewireportarna på sin iPods på detta sätt.

Då är det ju RIKTIGT illa....

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 21:12

Jag kan iofs satt sladden fel på G3:an, för där hade jag den stående lite dumt till... men det "ska" ju inte gå att sätta sladden fel... formen är ju så här... typ... :

==>

... men är G3:ans portar för "vida" ? På PCMCIA-kortet är det omöjligt att sätta kontakten fel - såvida man inte drämmer in sladden med monstruöst våld. Nåväl - jag får vara glad att grejerna höll. Det gäller att använda näsan när man testar nya kopplingar...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 20:43

Du behöver inte sätta in kontakten felvänd, det räcker med att kontakterna kommer åt varandra i felvänt läge. Se därför alltid till att vända kontakterna åt rätt håll innan du ansluter istället för att försöka *känna* efter riktningen.

G3'an har inte bredare kontakter men däremot saknar [de flesta av dem] en krets som skall skydda mot kortslutning. Har du en liten *after market*-lödning i närheten av firewire-kretsarna har du fått ett moderkort med denna modifiering. (Datorer tillverkade efter detta har dessa kretsar.)

Om datorn har *brännt* kretsarna kan det hända att det kommer igång igen om datorn får vara avstängd i ett par dygn utan anslutning till strömuttag. Jag har flera gånger dömt ut firewire-bus'ar som sedan överraskat och återhämtat sig.

Det värsta är att en enhet som ansluts till en krets som blivit grillad kan också grillas och denna enhet kan därefter sprida *viruset* till nästa dator, dit man går för att felsöka...

Lösningen är:
Byt kablar ofta om du ofta pluggar in och ur dem. Hankontakten är den del som är dimensionerad att gå sönder eftersom det innebär kabelbyte framför reparation. (Ägare till DVcam utrustning är mycket glada för detta.)
Förvissa dig om hur du skall ansluta kabeln innan du gör det.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-14 00:56

Kramer har nu lanserat en pryl vid namn PT-1FW som skall skydda firewire-porten mot spikar [då man försöker ansluta en firewirekabel felvänd].

Editerad 2004-08-30...
Nu har Kramer även produkten på sin webbsida med en förklaring:
http://www.kramerelectronics.com/indexes/desc.asp?p=PT-1FW

Senast redigerat 2004-08-31 02:30
1
Bevaka tråden