Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blockera webadress

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 22:53

Är det någon som vet hur jag skall bete mig för att blockera en webadress i brandväggen? Min ide var att se vilken IP adressen leder till och att sedan blockera IP:n i brandväggen under "Advanced Filter/Firewall" inställningen. Brandväggen är en simpel D-Link 804 med webkonfiguration.

Kan det fungera? Det finns två förvalda filterregler som blockerar NetInfo portar och något mer.

Om man lägger till ett eget filteralternativ och sedan klickar på en filterrregel får jag följande sida. Antag att jag vill blockera en sida med IP adress "100.100.50.50". Torde detta kunna vara en korrekt inställning i så fall?

Eller har någon ett bättre förslag??

Senast redigerat 2003-12-06 14:31

Det är väl bara att testa och se. Det verkar ju rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-06 00:26

Jag har testat den config som syns på bilden men med rätt IP, utan framgång. Har även testat de olika check-boxarna i olika kombinationer utan framgång.

Det finns ingen som är lite mer insatt på området som vet ifall det över huvudtaget går?

Jag har även testat att ange min lokala IP adress som "Source" samt ändrat subnet mask till 255.255.255.255 (/32).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-06 02:13

Finns det inte något 3:e parts program som kan lösa en dylik uppgift?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-12-06 13:38

Har du kollat om det finns någon firmware-uppdatering till din D-link.
Jag har också en 604 (1,5 veckor gammal) men mina inställningsdialogrutor ser helt annorlunda ut.
Bl.a. så är inställningarna för Advanced/Filter och Advanced/Firewall helt separerade. Av din bild att döma så har du bara en inställningsdialog för bägge.

Det du är ute efter heter i min 604a URL-blocking. Det finns en annan, hårdare, funktion som heter Domain-blocking.
Det finns också funktioner för att hindra specifika MAC-adresser på LAN från att komma ut på WAN. Detta kan också styras till vissa tider på dygnet.
IP filter finns ju också.

Som sagt var, kolla om det inte finns en firmware-uppgradering på D-link websida.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-06 13:49

Det var ju inte en DI604 utan en betydligt äldre DI804 jag hade. Jag kör senaste firmware versionen på den. Men den saknar uppenbarligen de där funktionerna som finns hos DI604. Tror det är dags för en Router-uppgradering.

EDIT: Såg nu att DI804 fortfarande finns att köpa. Den är dock 3ggr dyrare än en DI604. Den borde ju gå att blockera URL:er även med den anser jag, trots att den inte har "parental control".

Senast redigerat 2003-12-06 14:00
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-12-06 14:18

F'låt men det står 604 i ditt första inlägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-06 14:32

Lugna puckar. Skrev fel. Routern står inte här där jag sitter utan ett par våningar ner.

Jag tycker dock att skillnaden mellan DI804 och DI604 är ganska luddig. Det framgår inte riktigt tydligt i produktinformationen vad som gör DI804 betydligt dyrare.

Vet ej om jag skall behålla DI804 eller införskaffa DI624 (WiFi) eller DI604 (lan).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-12-06 16:36

Det är lugnt.

Jag stod också inför WiFi vs "LAN only" valet. Det handlar ju bara om hur stor sannolikheten är för att du skaffar en WiFi-utrustad dator inom den närmaste framtiden och att du vill köra den trådlöst.

Personligen kom jag fram till att även om jag skaffar en iBook (vilket jag ska) så är det lika enkelt att ha en Ethernet-sladd liggande till den. Så sparar jag 600-700 kronor på routern.

M.a.o. det är en personlig preferens.

1
Bevaka tråden