Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Store öppnar i Tokyo

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill inte dra generaliseringar, men min morbror fick veta baksidan av den japanska kulturen. En gång gå han stog i hissen så kom en gammal man fram och spottade honom i ansiktet. Min morbror undrade ivrigt varför han gjorde det och hans kompis förklarade att många av dom äldre har fortfarande Hiroshima och etc. i minnet. Egentligen jättesynd.

Annars är säkert japaner lika trevliga som kineser. Extremt trevligt folk dom där! Som jag snackade med en kines en gång som sa att om jag skulle besöka en fattig kines hem så skulle han bjuda mig på sitt sista ris, även om han hade så ytterst lite. Jag gjorde det inte, men det han talade var sanning. Det ligger i kulturen. Man måste ha mycker respekt för sådant då man säkert skulle bli bortschassad här i Sverige!

Jag hade spottat tillbaka! Hiroshima och Nagasaki hade de förtjänat efter att ha mördat 25 miljoner kineser, torterat, våldtagit och halshuggit krigsfångar osv.

Aj, även om jag sa det som jag sa så borde jag inte gjort det. Jag vill inte göra det här till en politisk debatt (ej tillåtet).

Hur som helst så har jag sett den där filmen nu.... och FYFASIKEN! Å hellskotta så lång kö! WOWZA!

  • Medlem
  • 2003-12-06 00:03

Det var inte vara japaner, jag såg en korean i den här filmen..

http://homepage.mac.com/masanorif/iMovieTheater23.html

Jag är inte förvånad att se folket köa så där på gatan. Fascinerad ja.
Men att tycka att dom är dumma för att dom egentligen gör saken på ett riktigt sätt (en kö är en kö som ska se till att alla får en chans att göra/se det dom vill) det kan jag inte.

Landet är så skillt från oss på så många sätt, att försöka bedömma det med våra ögon och värderingar är fel och skapar bara mer konstigheter mest för oss själva.

Jag uppmanar er att åka dit om ni får en chans, det är värt alla kronorna.

--
Olof

--------------
A thousand lakes reflect the moon in a thousand different ways. - Zen saying

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det där var helt otroligt. Inte nog med att det var den längsta kö jag sett utan sättet de köade på. Otroligt disciplinerat. De fortsatte efter övergångsställen och ingen verkade tränga sig. Nästan alla stod också vända framåt. Inga klungor. Folk höll sig verkligen i en linje. Fantastiskt.

Nu har jag sett hela filmen och kan bara instämma i vad du säger. UN-F***ING-BELIEVABLE som Ford Fairlane skulle ha sagt. Jag är djupt imponerad av det välordnade köandet. Skulle inte fungera här i Sverige heller.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Man måste väl säga att de är dumskallar som står där och köar så snällt. De kunde ju ha väntat ett par dagar och bara släntrat in! Varför offra en hel söndag av sitt löjligt korta liv till att besöka en jävla datorbutik!!! Då är man dum i hela huvudet.

Det är ju lätt att döma andra när man står utanför. Här i Umeå tältade folk och sov sovsäckar för att köa till en viss premiär nyligt, i minusgrader, i en vecka. Bara för att man inte kan vänta två dagar utan måste vara där på premiären. Inte en chans i världen att jag skulle ha gjort det, men att säga att dom är dumma i huvudet skulle jag inte göra ändå.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-21 12:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Man måste väl säga att de är dumskallar som står där och köar så snällt. De kunde ju ha väntat ett par dagar och bara släntrat in! Varför offra en hel söndag av sitt löjligt korta liv till att besöka en jävla datorbutik!!! Då är man dum i hela huvudet.

Hört talas om "invigningserbjudanden" ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag vill inte dra generaliseringar, men min morbror fick veta baksidan av den japanska kulturen. En gång gå han stog i hissen så kom en gammal man fram och spottade honom i ansiktet. Min morbror undrade ivrigt varför han gjorde det och hans kompis förklarade att många av dom äldre har fortfarande Hiroshima och etc. i minnet. Egentligen jättesynd.

Annars är säkert japaner lika trevliga som kineser. Extremt trevligt folk dom där! Som jag snackade med en kines en gång som sa att om jag skulle besöka en fattig kines hem så skulle han bjuda mig på sitt sista ris, även om han hade så ytterst lite. Jag gjorde det inte, men det han talade var sanning. Det ligger i kulturen. Man måste ha mycker respekt för sådant då man säkert skulle bli bortschassad här i Sverige!

Ja det beror ju på att i Japan har dom strikt skola där barnen får lära sig respekt och hänsyn redan i tidig ålder till skillnad mot den svenska skolan där ungarna får göra som dom vill utan tillrättelse.

Bevaka tråden