Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen på iMac suddig sen död? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iMacen 350 mHz slotloading fungerade bra i morse. Sen skulle jag testa att se om den startade med Panthers installationsdisk. (Det är bara 96 meg och P. kräver 128.) Det gjorde den. Jag gjorde omstart för att få ut cdn och då blev bilden suddig och sned. Jag gjorde omstart igen. Då blev skärmen svart. Lite senare kom den suddiga varianten fram igen. Jag har resettat PRAM, men nu går inte skärmen igång över huvud taget. Är det nån som har något tips?

Sök på "iMac firmware", 99mac eller Google, du behöver antagligen uppgradera den.

Hur ska jag kunna göra det när det inte är nån bild på skärmen? Kan det verkligen vara det felet?

Nu startade skärmen igen och firmware är 1.2f2. Det ska väl vara 4.19 eller nåt?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 14:57

Stämmer bra det.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

Installationsbeskrivning har du här om du känner att du behöver det.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60385

Nu lyckades jag installera MacOs 9.2.1 och firmwareuppdateringen ligger på hd. Tyvärr var jag ju tvungen att starta om och nu är skärmen helt svart igen. Om jag får igång den, kan en firmwareuppdatering verkligen lösa detta skärmproblem, tror ni?

jag träffade en imac med märkligt suddig skärm en gång. såg ut som man kört photoshop filtret "Wind" på skärmen.

visade sig vara uppfuckade kontrastinställningar bara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ian Curtis
Nu lyckades jag installera MacOs 9.2.1 och firmwareuppdateringen ligger på hd. Tyvärr var jag ju tvungen att starta om och nu är skärmen helt svart igen. Om jag får igång den, kan en firmwareuppdatering verkligen lösa detta skärmproblem, tror ni?

Japp firmwareuppdatering kommer definitivt lösa ditt problem.
Har stött på samma sak minst 10 gånger, kunder som har försökt installera os x på imacar och så får skärmen tokspel!

Nu har det gått ännu mera troll i iMacen. 9.2.1-cdn sitter kvar i datorn. Nu när jag gör omstart, spinner den upp och spinner sen ner. Det är väl fläkten som går upp och ner. Jag har varit på omstartknappen och programmeringsknappen på sidan, men det bör väl inte spela nån roll. Fast skärmen inte har lyst, så har systemet tidigare laddats in med 9.2.1 så jag antar att iMac funkar med det.
Finns det några tangentkombinationer eller nån reset-knapp inne i datorn som man kan trycka på? Eller har någon nåt annat tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 16:42

Testa att starta om med "alt-äpple-p-r" nedtryckt för att återställa bildskärmsminnet. När du håller nere knapparna kommer en ny startton. Låt detta ske 4-5 ggr innan du släpper knapparna så att datorn får starta.

Start från cd-skivan är nog det bästa jag kan komma på. Har tyvärr aldrig felsökt någon imac.

EDIT: alt-äpple-p-r skulle det ju vara.

Senast redigerat 2003-12-05 19:25

Detta börjar bli som en doku-såpa. Efter 200 omstarter och tryckande på knappar än här och än där gick skärmen igång. Men! 9.2.1 ger address error precis i slutet av uppstarten, både med tillägg och utan. Det har gått troll i det här. När jag uppdarerade OS 9.0 till 9.2.1 så valde jag bort allt utom just systemet. kan det vara det som ger Address error, eller vad kan jag göra nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 17:06

Du körde en uppdatering av OS9 utan att installera systembiten? Det låter inge vidare.

Du kan varken starta ifrån OS9 cd eller OS9.2.1 cd?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-05 17:06

En variant är ju att montera hårddisken i en annan dator och installera om systemet där istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 17:09

Ja. Det låter som en aldeles utmärkt ide. Lite småknepigt att öppna imacen för att ta ut hårddisken, men ingen omöjlighet. Finns många bra bildbeskrivningar i ämnet i tidigare diskussioner.

Visst installerade jag själva systemet. Men jag kickade bort allt utom just systemet. Kanske man kan pula 9.1 och nedgradera?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 19:32

Jag skulle nog gjort såhär om jag vore dig:

1. Plocka ut hårddisken ur iMacen.
2. Sätt i hårddisken i en annan mac (G3, G4?) och gör en backup.
3. Formatera hårddisken -> Installera OS9 -> Uppgradera till 9.2.2
4. Montera hårddisken i iMacen. Passa på och installera extra ram samtidigt?
5. Uppgradera firmware till 4.1.9.

Om du vill köra OSX på maskinen:

6. Installera därefter OSX 10.3, förslagsvis ren installation, bantad.

Om du har tänkt köra OSX lär du behöva minst 256mb ram. 128mb är nog i klenaste laget. Men minne till iMac 350 måste ju gå att hitta begagnat till överkomligt pris idag.

Tack för hjälpen allihopa. Det är fixat och skärmfelet berodde på firmwaret. Bilden kom fram om jag lät den gå i vila och sen tryckte på musen. Då kunde jag installera firmware 4.1.9, låta den gå i vila igen, väcka den och klicka på OK.

1
Bevaka tråden