Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stylewriter och OS X?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 01:11

Jag hittar inga drivrutiner till stylewriter till OS X? Går den att köra? Jag kör den i så fall med en appletalk-ethernet adapter.

Jag har en LaserWriter 12/640ps, men den tar lite för mycket plats för min smak (min lägenhet är på 22,5kvm...), så jag skulle vilja köra en stylewriter som står på landet och skräpar. Jag skriver knappt ut någonting, så det är en duktig overkill att ha lasern...

Det finns säkert någon som har lyckats, men det är nog inte så lätt. StyleWriter (vilken modell har du förresten?) kör vad jag vet inte AppleTalk utan har bara ett seriellt interface.

Jo, visst använder den AppleTalk, men AT över LocalTalk, alltså det gamla åttapoliga seriella gränssnittet, så man måste hitta någon sorts adapter från LocalTalk till USB eller liknande. Tveksamt om det fungerar. Det blir nog billigare att köpa en ny skrivare...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-05 12:38

Nope, StyleWriter använder inte AppleTalk, den snackar bara seriellt.
Känner du för att mecka en del så hittade jag den här guiden för hur man kan få igång en StyleWriter med OS X.

Titta in på http://www.linuxprinting.org också om du vill ha lite mer bakgrundsinfo om hur det hela funkar.

Men alltså... man kunde väl dela ut en StyleWriter över Appletalk så att flera Macar kunde skriva ut på den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Nope, StyleWriter använder inte AppleTalk, den snackar bara seriellt.
Känner du för att mecka en del så hittade jag den här guiden för hur man kan få igång en StyleWriter med OS X.

Jösses, det där verkar lite överkurs för mig... Men jag har iaf också en USB-seriell adapter (som jag använder till min Palm Vx). Men om det inte går att ordna "plug and play" med någon drivrutin eller så, så skiter jag i det. Men tack ändå!

(Jag tror att det är en Stylewriter II, förresten)

Och Kumimoji, det beror på att skrivaren i så fall inte har någon egen möjlighet att använda nätverk, men kan delas ut av en dator.

OK, det förklarar saken. Men hur fixar man den fysiska anslutningen? Finns det adaptrar? Kan man löda ihop en själv? Jag har inte tummen mitt i handen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 13:31

En så'n här har jag till min Palm, man kan sätta på en apple seriell adapter på också om man vill (som bara konverterar fysiskt, utan kretsar så den var billig). Jag antar att det är detta man behöver.

men det förstås, 250:- blir det väl iaf (begagnat), och en bläckstråleskrivare är ju mycket billig nu för tiden...

Dessutom har jag blivit tvungen att köpa två, eftersom den första inte funkade med OS X, utan bara med 9:an. <morrr>

Den där finns på Macoteket, men var får man tag på Mac-adaptern till interfejset?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 14:08

Jag köpte min på Clas Ohlson, men nu när jag tittar så hittar jag ingen (macserieportar är ju inte så aktuellt längre...). Det borde dock vara en enkel pryl att löda ihop om man bara vet vilken pin som är vilken.

Finns det inga färdigbyggda drivrutiner för StyleWriter II och Mac OS X ?

Stylewritern tuggar ju på som en gammal ångvält. (Den byggdes väl på den gamla goda tiden när teknologi inte konstruerades för att gå sönder lagom till nästa generations prylar kom ut.)

1
Bevaka tråden