Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Com Hem har problem med OS X

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 18:22

Jag har haft lite småproblem med att jag inte får IP från Com Hem utan får istället en ruta där det står
"62.20.249.xx används av 0:8:2:25:4a:xx, DHCP-server 62.20.248.1".

Efter några timmar så brukar det försvinna men idag är det tredje dagen som jag har haft samma problem.

Ringde nyss till Com Hem och dom sa att det var ett känt problem som endast drabbade Macanvändare med OS 10.2.6 eller högre och att dom höll på att jobba på det tillsammans med Apple.

Huh?
Min kompis kör Panther och han märker inte av problemet.

Jag bryr mig inte så mycket egentligen för utan internet så får jag bra mycket mer gjort men tycker att det verkar konstigt att enbart folk med OS X drabbas av det.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 18:35

Har också haft detta problem ganska frekvent den sista tiden.
Comhem jobbar på det. Blev förra veckan uppringd av väldigt förstående dam som erbjöd mig ett annorlunda modem som tydligen skulle funka bättre.
Men faktum är att det efter att jag nollställt modemet, och startat om det, på sida http://192.168.100.1/config.html
inte har haft samma problem alls faktiskt.

Jag kör också Panther, problemet minskade inte då jag installerade det, snarare tvärtom.
Men som sagt att nollställa och starta om modemet på modemsidan har hjälpt mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 18:36

Hur ser ditt nätverk ut? router? fler datorer än en? När uppstår problemet, helt plötsligt - när som helst?

Har oxå comhem, kör bakom router, 2st mac med både 10.2.8 och panther, 2 pc med xp. Och inget problem som liknar ditt, hade lite problem relaterat till Mac-adress första dagarna. (De låste anslutningen på första dators mac-adress som jag testade att plugga in kablen i)

Imorgon kommer det byggas ut ytterligare med en mac och 1st linuxburk samt 1st bsdburk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-27 18:36

Har en sk bredbandsrouter mellan min mac och Comhems modem. Det fungerar rätt bra. man slipper logga in varje gång man sätter datorn igång då routern håller linjen öppen. Emmelanåt blir jag dock utloggad och då kan det vara lite problematisk att åter komma in. Fast det kan bero på att Comhem har haft brist på IP-adresser, men det skall vara återgärdat nu.
Men ibland känns internetanslutningen mer än lovlig seg. Fast jag kan inte alltid avgöra om det är Safari eller själva uppkopplingen (dvs Comhem) som slirar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Har en sk bredbandsrouter mellan min mac och Comhems modem. Det fungerar rätt bra. man slipper logga in varje gång man sätter datorn igång då routern håller linjen öppen. Emmelanåt blir jag dock utloggad och då kan det vara lite problematisk att åter komma in. Fast det kan bero på att Comhem har haft brist på IP-adresser, men det skall vara återgärdat nu.
Men ibland känns internetanslutningen mer än lovlig seg. Fast jag kan inte alltid avgöra om det är Safari eller själva uppkopplingen (dvs Comhem) som slirar.

Har också router men kör med programmet MacICX för att vara igång. Har aldrig råkat ut för samma problem som den som startade tråden har.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 18:49

Sitter med ComHem i GBG hemma och har inte märkt av något av det ni nämner.
Har ett coresma(???) modem och ip:t har oförändrat i snart ett år nu...

Däremot kan jag hålla med om att "anslutningen" är seg som fan ibland.
Det är DNS-servern, vilket man märker om man pingar den (10.0.0.1) när det är segt (15mS-150mS normalt (1300 top)) resp okey (stadigt under 20mS).
Fast jag ligger ju inte på "62.20.248"-serien

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-27 18:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Har också router men kör med programmet MacICX för att vara igång. Har aldrig råkat ut för samma problem som den som startade tråden har.

I stället för MacICX har jag en liten egen inloggningshemsida med följande rader som hjälper mig att logga in med användarnamn och lösenord när det behövs:

<FORM NAME="pwdenter" ACTION="http://10.0.0.6/sd/login" METHOD="POST">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="username" VALUE="xxxxxxx">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="password" TYPE=PASSWORD VALUE="xxxxxxx" 
          onBlur="this.form.username.focus();">
<INPUT TYPE="SUBMIT" NAME="submitForm" VALUE="Logga in">
</FORM>

Byt ut xxxxx mot lämpliga värden, så är saken biff.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-27 18:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Däremot kan jag hålla med om att "anslutningen" är seg som fan ibland.
Det är DNS-servern, vilket man märker om man pingar den (10.0.0.1) när det är segt (15mS-150mS normalt (1300 top)) resp okey (stadigt under 20mS).
Fast jag ligger ju inte på "62.20.248"-serien

Kan det lösa problemet om man matar in extra dns-servrar som man vet om?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 19:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Men faktum är att det efter att jag nollställt modemet, och startat om det, på sida http://192.168.100.1/config.html
inte har haft samma problem alls faktiskt.

Jag kör också Panther, problemet minskade inte då jag installerade det, snarare tvärtom.
Men som sagt att nollställa och starta om modemet på modemsidan har hjälpt mig.

Vilket modem har du? Jag har ett Motorola SurfBoard.

Jag har också fått mer problem efter att jag uppdaterat till Panther.

För att svara på era frågor så har jag bara en dator direkt till modemet. Ingen router eller någonting.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 19:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Vilket modem har du? Jag har ett Motorola SurfBoard.

Jag har också fått mer problem efter att jag uppdaterat till Panther.

För att svara på era frågor så har jag bara en dator direkt till modemet. Ingen router eller någonting.

Precis, samma modem som du.

Verkar vara det som det beror på mest antagligen, eftersom damen från comhem också erbjöd mig att låna ett annat typ av modem tills de hade löst problemet.
Men som sagt, jag fick tipset att nollställa och starta om modemet ifrån en kille på comhem, när jag var rätt less på problemet, och det hjälpte.
Dock fick jag göra det med IE eftersom det inte gick med Safari av ngn anledning.

  • Medlem
  • 2003-11-27 22:44

Com hem 1MB ==> Nemo modem ==> Airport Extreme basstation ==> PowerBook 12" och Pismo ==> Inga problem.

Plats: Landala, Göteborg.

Har glömt när det var sista gången jag loggade in på com hems startsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 23:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Com hem 1MB ==> Nemo modem ==> Airport Extreme basstation ==> PowerBook 12" och Pismo ==> Inga problem.

Jag har för mig att det bara är docsis-modem (tex det Motorolamodem som nämns längre upp, NeMo-modemen arbetar enl en annan standard) som drabbas av problemet. Vad jag har hört är det något med unix/bsd/whatever-kärnan som orsakar problemet, tydligen är vissa linuxvarianter också drabbade. Ta inte det som någon sanning, jag kan verkligen inte sådant här.

Vi får väl hoppas att Apple löser det hela. Tills dess blir det till att förnya, förnya och åter förnya...

Vad gäller segsurf i Gbg så har väl Skanova haft vissa kapacitetsproblem därnere? Tyckte det stod något sådant i GP häromdagen.

Senast redigerat 2003-11-28 00:03
  • Medlem
  • 2003-12-04 22:13

Första surfen på Comhem

Comhem från jobbet och där låg det en avi, bara att hämta ut ett modem... Det blev ett Motorola surfbord. Har använt felia ADSL sedan 1998.. Men nu är det slut

Koplade in modemet, allt tycktes funka till en början, men när jag skulle till att surfa fick jag detta felmedelande...

Botade om i nian.. allt funkade.. botade om i osx.. nu funkade det även där....

Är det här något återkommande?

Ps. det första jag gjorde var att logga in på en snabb HL-server och började ladda.. Yippi 240K/sec ner..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 22:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Koplade in modemet, allt tycktes funka till en början, men när jag skulle till att surfa fick jag detta felmedelande...

Är det här något återkommande?

Se tidigare inlägg i tråden

Det brukar lösa sig med tiden, förresten.

  • Medlem
  • 2003-12-04 22:57

Det stämmer att com hem har problem med inloggning med Doxismodem och Mac för tillfället. Om man har ett Nemomodem så får man inte detta problem. Nemomodem fungerar dock inte med IC2000 (d.v.s. 2 Mbit/400 kbit).

Problemen uppstår oftast när FLS:erna har hög belastning. com hem har tagit kontakt med Skanova och Apple för att försöka lösa problemet.

Att starta om modemet hjälper tyvärr oftast inte.

  • Medlem
  • 2003-12-04 23:27

Uppstår problemet bara när man loggar in?
Hjälper det att skita i DHCP och köra manuellt.

Skall man vänta ett par timmar och sedan försöka igen?, det kan vara mycket påfrestande för en internetknarkare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 23:57

Detta händer mig dagligen, jag startade en tråd i ämnet här Men mig har de inte kunnat ge några svar. Även jag har ett Motorola SurfBoard. Måtte de fixa skiten snart!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 01:52

Har ni testat med modemsidan?
I fall inte, skriv först in modemnumret
192.168.100.10 (ska det väl va?, eller är det en 0 till där i slutet, kommer inte ihåg) i nätverksinställningarna på manuell DHCP.
Sen gå in på
http://192.168.100.1/config.html
och nollställ modemet, med reset all defaults, sen tryck på restart cable modem.

Den proceduren har fått mitt att fungera,
och peppar peppar, och det där roliga varningsmeddelandet har inte dykt upp en enda gång efter det.

Inget hände förresten när jag provade med Safari, utan fick använda IE.

  • Medlem
  • 2003-12-05 02:24

Modemnummer? menar du IP-adressen?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 05:21

Ja, modemets ip-adress.
Vet att jag reagerade, för att det sen var färre nollor än på dess websida.
Kommer du inte heller ihåg, så är la det bara att dra ut sladden på modemet och se vad det är för address som är den första som kommer upp.
Den ska det va i alla fall.

  • Medlem
  • 2003-12-05 07:51

För att kunna anropa modemet när man inte får upp någon IP-adress så måste man oftast koppla ur kabel-tv sladden först. Sedan kan man dra ut strömkabeln och sätta in den igen. Då kan man nå modemets IP-adress.

  • Medlem
  • 2003-12-05 07:54

Det hjälper inte att skita i DHCP. Du kommer inte ut på nätet utan att DHCP tilldelar dej ett IP-nummer.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 09:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Com hem 1MB ==> Nemo modem ==> Airport Extreme basstation ==> PowerBook 12" och Pismo ==> Inga problem.

Plats: Landala, Göteborg.

Har glömt när det var sista gången jag loggade in på com hems startsida.

Instämmer!

ComHem 1Mbit
Nemo modem
D-Link 614+
PBG4/667 Airport
PMG4/500 Ethernet
PC-häck Ethernet

Pro noblems at all! Samma IP som vid uppstarten för snart 2 år sedan.

Det intressanta i sammanhanget är att 1Mbit-tjänsten levererar runt 1,3 Mbit in och 280 kbit ut. Ping mot DNS ligger stadigt under 20ms. Bättre än förväntat alltså. Har kört TP-test ett antal gånger och ligger nästan alltid på 95-100%. Är Jag ensam i hela Masthugget att köra comhem?
Kompisen på Eriksberg har problem jämt. Dålig hastighet och griniga svarstider, samtidigt som jag får utmärkta prestanda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 10:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Pro noblems at all! Samma IP som vid uppstarten för snart 2 år sedan.

En dum fråga: Hur ser man enkelt vilken IP man har mot nätet när man sitter bakom en router?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 10:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
En dum fråga: Hur ser man enkelt vilken IP man har mot nätet när man sitter bakom en router?

Man tittar i routerns konfiguration. Comhems DHCP tilldelar WAN-porten det IP du undrar över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 10:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Det intressanta i sammanhanget är att 1Mbit-tjänsten levererar runt 1,3 Mbit in och 280 kbit ut. Ping mot DNS ligger stadigt under 20ms. Bättre än förväntat alltså. Har kört TP-test ett antal gånger och ligger nästan alltid på 95-100%. Är Jag ensam i hela Masthugget att köra comhem?

Det där är som det ska vara.

En av fördelarna med comhem (och telia, trot eller ej) är att de inte basunerar ut några fantasisiffror. Om han har en 2Mbit-uppkoppling så _ska_ hastigheten ligga kring 2 Mbit större delen av tiden - även om det är många som är uppkopplade. Det finns iofs ingen garanti för det (vi pratar ju om billiga abonnemang för privatkunder), men om hastigheten ligger på mindre än 70% av detta så betraktas det som ett fel på uppkopplingen och det är skäl nog för en felanmälan. Den här inställningen delas tyvärr inte av alla internetleverantörer.

Det innebär dock inte automagiskt att comhem mfl alltid fungerar utmärkt, vilket din vän bittert fått erfara. Troligen är det kapacitetsproblem i hans område (oväntat många nya kunder, kanske?), eller något knas i hans lokala nätverk.

Apropå TPTest: tänk på att den där procentsatsen inte säger så mycket, eftersom den visar hastighetskvoten mellan tcp och udp. Det intressanta i tptest är siffrorna för tcp-trafik.

Själv sitter jag med Telia ADSL (finns inte så mycket att välja mellan här), och även om jag ju inte direkt får maximal hastighet per prisenhet så är jag faktiskt riktigt nöjd - under de två år jag haft uppkopplingen har det varit _ett_ avbrott, och det varade i en timme. Utöver det har jag blivit utloggad vid ett par tillfällen, men då har det "bara" varit att logga in igen. Men visst, klart att jag är avundsjuk på mina storstadskompisar med etrxema xDSL-abonnemang... Fast mest saknar jag nog den fasta uppkoppling mot Chalmers som jag hade när jag pluggade i Göteborg

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 12:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
gå in på
http://192.168.100.1/config.html
Inget hände förresten när jag provade med Safari, utan fick använda IE. [/B]

Bara att klicka på länken så kommer jag till mitt modem i safari! Ska testa den där reset all defaults nästa gång...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 12:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Bara att klicka på länken så kommer jag till mitt modem i safari! Ska testa den där reset all defaults nästa gång...

Sure, det är la inte så svårt klarar ju tom. jag......

Men vad som inte funkade sen var att "restart cable modem" från Safari......det hände liksom inget med modemet, det enda som hände då var att programmet Internetanslutning gick igång på det.

Men vem vet du kanske har bättre hand med Safari än jag hade.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 18:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Men vem vet du kanske har bättre hand med Safari än jag hade..... [/B]

Humm... :rolleyes: Jaja, vi får väl se. Jag undrar bara om de inställningar man fick göra för att få igång det behöver göras igen? (En kvart på telefon till supporten, med lite konfigureringar.)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 18:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Humm... :rolleyes: Jaja, vi får väl se. Jag undrar bara om de inställningar man fick göra för att få igång det behöver göras igen? (En kvart på telefon till supporten, med lite konfigureringar.)

Jag behövde förstås vare sig göra några speciella inställningar vare sig då jag körde igång modemet eller efter det här.
Det var en trevlig snubbe på comhem som tipsade mig om det här med modemets configsida och talade om hur man kunde göra.
Att det kunde hjälpa oss macanvändare....
Och mig har det hjälpt 100% i alla fall.
Supporten jag fått från comhem har varit urbra tycker jag, fast det har krävts lite klagomål, men dom har gett bra respons i alla fall.
Fick precis en betalningsfri månad som "plåster på såren" över alla timmar och halvdagar som modemet inte klarat av att hitta ip-adress.

Så jag är rätt glad....

Bevaka tråden