Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min hårddisk "tickar"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 20:55

Jag har nyligen köpt en ny hårddisk till min PM G5. Det är en Seagate Barracuda 7200, 160 GB, SATA.

Den är nog egentligen ganska tyst, mycket tystare än den första disken som sitter i. Men, periodiskt, så blir ljudnivån högre, det låter nästen som något slags elbrummande och den börjar ticka med en rytm som är densamma som i Kraftwerks "Trans-Europe Express":) Detta håller på kanske ca en minut, sen är datorn tyst i en lite längre tidsperiod för att sedan börja ticka igen.

Om jag kopierar, eller gör något aktivt, t ex startar ett program från disken slutar ljudet omedelbart.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Är det någon inställning jag kan göra för att inte hamna i "tick"läget eller är disken defekt? Det verkar gå utmärkt bra att skriva på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-04 22:02

Jag har tyvärr ingen lösning på ditt tick-problem. Men jag måste bara passa på och fråga. Satt det en 250GB eller 160GB disk i maskinen då du köpte den?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 22:31

160

Jag har märkt precis samma sak - det klickar. Så fort man gör något blir det tyst. Låter som en klocka, en sån man vrider upp, på speed.

Nu när jag tänker på det - har du Office installerat? Vill minnas att jag hade ett liknande problem med mitt första Office för OS X på X.0-tiden. Då var det den där registerdatabasen som försökte ta sig ut på nätet och sniffa serienummer....

  • Oregistrerad
  • 2003-12-05 10:14

Ja, precis så låter det. Är det en seagate barracuda 7200 som du har också?

Den som sitter i första hårddiskhållaren låter inte så. Jag tror att det är en Maxtor.

Jo, jag har Office X installerad. Om det var ett problem i början borde det väl vara borta nu? Mitt ex är ganska nytt, bara två månader ungefär. Och programmet ligger inte på seagatedisken, så det vore väl korkat att kolla licenser på en tom hårddisk:)

Nej, innan hade jag en vanlig, lite travelstar från IBM, det var ju för typ 3 år sen.

Nu har jag en toshiba travelstar, 5k60, och det är tillbaka.

Vad gäller hur rationellt det är att kolla din andra disk tror jag inte du skall förvänta dig någon rationalitet från M$'s sida - den kollar faktistk hela nätverket efter andra Office som kör på samma serienummer...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-05 19:21

160GB disken i min G5:a är en Seagate Barracuda V 7200.7.
Den tickar inte eller har andra oljud för sig. Jag kör Office X 10.1.5.

1
Bevaka tråden