Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Subnet masking och annat nätverkstjafs...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och funderar vad som händer då man behöver mer IP adresser än vad som finns i en C-klass.
Med andra ord om man behöver 2 C-klasser. Måste dessa vara bredvid varandra för att man skall kunna ha alla IP på samma nät?
Kan jag ha tex.
123.123.123.0
123.123.100.0
och fortvarande ha datorerna på "samma nät" eller måste den andra c-klassen vara
123.123.124.0
eller
123.123.122.0

Jag blir alldeles matt då jag tittar på subnet maskin information och hur man skall räkna ut de olika segmenten.

C-nät 1: 123.123.123.0
C-nät 2: 123.123.124.0

i ovanstående subnät så har du delnätsmasken 255.255.254.0

Då kan du ha totalt 2x255 maskiner.
Tror inte jag har fel...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-07-05 09:44

Tänk på att om du använder 255.255.254.0 som subnätsmask så får det inte skilja mer än 1 mellan segement 3 i adresserna.

Går det att ha mer än 1 mellan segment 3. Hur subnettar man då?
Skulle detta i såfall innebära att alla klasser mellan klasserna hör till samma nät.

använd submasken 255.255.0.0 (b nät) då får du 655535 adresser i samma nät, det spelar ingen roll eftersom ändå kör natat nät antar vi, ripe lär inte ge dig 2 c nät i vilket fall.

alt. om du har flera riktiga c nät kan du "supernetta" dessa till ett stort nät, tänker dock inte gå in på hur.

/Johanw

Nja, jag får nog 2 C nät.. Jag har redan 1 och man kollar just nu så jag lär ha det nästa vecka.
Näten bredvid var delvis upptagna men jag kanske får ägarna att acceptera en flytt .

får du 2 c nät skulle jag bara sätta en router imellan, tex kan en w2k server routa 2 ipnät på ett nätverkskort, annars finns det ipnet router för mac alt. en riktigt ethernet-ethernet router typ cisco m.m

Att bara ändra subnätmasken kan du inte göra utan du måste routa ut det nya nätet ifall du skulle få 2 c nät bredvid varanndra

Lycka till

/Johanw

1
Bevaka tråden