Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver verkligen hjälp - krångligt bredband!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 12:30

Jag är så j...a trött på mitt bredband jag har fått här i Köpenhamn nu. Jag tror det kallas comflex. Skitsamma, när jag hämtar filer från HTTP-servrar går det alltid fort, kommer upp i 300 kB/s. Ibland när jag hämtar från FTP-servrar går det också fort. (Måste dock använda Transmit eller liknande FTP-program, för Safari klarar nästan aldrig att öppna FTP-kontakter, den får liksom ingen kontakt..) Om jag ska använda DC, ICQ, MSN, eller t ex nån Kazaa-klient så går det pinande långsamt! Ofta bara runt några kB/s, och har jag tur ibland så kan det gå med kanske 20 kB/s. Hur fasen kan bredbandet bete sig så här?? Så fruktansvärt störande att inte kunna hämta och skicka filer till kompisar, inte kunna använda DC eller Kazaa m m! Vad beror det på?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 12:33

Det är inte så att operatören ligger och skummar all trafik som inte ligger på port 80?
Vad tusan står det i avtalet? och vad säger kundtjänst?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 12:36

Man får ju känslan av nåt sånt. Jag hyr lägenheten i andra hand, så jag vet inte om jag har avtalet. Jag har dock instruktion för inställningar i Windows 98, det var de jag använde till att ställa in det... (sitter givetvis på Mac!). jag har inte hört av mig till kundtjänst än, just p g a att min danska inte är jättebra än, och det känns lite krångligt att ringa till dem. Men jag kanske får ringa de snart...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 12:43

Finns inget forum på danska macworld där du kan fråga hur/vad comflex gör

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 21:18

kanske... bra idé! ska höra mig för.. men är det ingen som vet vad detta är?? Jag får känslan av att det borde va några ganska typiska symptom för något. Att det t ex är så att all trafik stryps eller nåt sånt som inte går genom port 80 (8080?)?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-12-04 09:57

Du kan inte jämföra DC med HTTP/FTP på något sätt. FTP/HTTP kör mot en maskin under hela överingen med inga intrikata slot etc som fördelar resurserna. Det är mesta möjliga utnyttjande på förbindelsen mellan servern och din dator.

DC, och liknande fildelningsprotokoll, är det en helt annan sak med. De ska fördela filer och resurser åt alla håll och kanter utan att någon svälter ut någon annan. Detta gör man mha slots där du får din beskärda del. Jag får också låga hastigheter när jag kör något p2p-program, men dränker i princip min förbindelse när jag kör HTTP/FTP.

Kanske du skulle titta lite närmare på TPTEST ?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 20:06

Det ska jag göra! Sen lämnar jag resultaten här så nån kan se om det verkar va nåt galt...

1
Bevaka tråden