Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försten att få sin 2*1,8 Ghz G5

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena, har ändrat min beställning på en G5a från en standardkonfigurerad 2*2 Ghz till en extrautrustad 2*1,8 Ghz (med ATI 9600 kort, med bluetooth, utan DVD-brännare, utan modem), beräknad leveranstid från inlife: 3 veckor. Argh!!

Är det någon annan som beställt en 2*1,8 GHz G5a och fått någon leveranstid på den? Skulle vara intressant om den som får sin först kan kommentera på ljudnivån, hoppas den inte lider av samma problem som 2*2 GHz-varianten verkar göra...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 15:23

Dessvärre tror jag att du kommer få dras med samma problem som oss 2x2G5 ägare fått göra. Enligt vad jag läst på Apples diskussionsforum så tycks de amerikaner som fått sina 2x1.8 levererade lida av samma problem.

Har du tur så kanske det sitter en ny revision av nätaggregatet i din maskin vilket i så fall kanske löser problemen.

Det här kanske låter lite pecimistiskt, men faktum är att det inte är mycket som skiljer dessa båda maskiner åt utöver klockfrekvensen och "kringutrustningen". Men vi får väl ändå hoppas att din maskin är av så pass sen revision att du helt och hållet slipper problemen!

Ja det får man verkligen hoppas, det är ju förjävligt att Apple släpper en "ny" version av en dator som dras med samma problem som den innan. Hmm... Får hoppas att de hinner fixa ny nätagg till om tre veckor då

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-26 21:13

Beställde min Dual G5 1,8GHz nyss. Det stod att det skulle ta ungefärr 6-7 arbetsdagar. Något som man kan lita på, eller kommer det vara samma problem som med 2GHz modellen?

/R

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-03 18:49

Någon som fått sin 1,8 Dual ännu? Min beställningsstatus på AppleStore hade gått tillbaka till första steget (efter att ha vart på andra), så jag ringde idag för att kolla om betalningen etc. hade gått bra. De lovade att jag skulle få min maskin och tillbehörande godis "senast" 10 December. Så den är påväg.

Beställd den 26 November.

/R

  • Medlem
  • 2003-12-03 21:41

Jaså Richard, det blev en G5:a ändå!:)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 22:25

Jag har beställt en 2x1,8 åt en kund som jag skulle fått idag om inte paketet hade blivit felmärkt och skickats till Lund istället. G5an åkte till Lund och jag fick en begagnad extern hårddisk istället. Troligviis så dyker G5an upp imorgon. Snubben i Lund som väntar på sin lagade hårddisk blir nog glad när han får en sprillans G5 istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-04 19:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Jaså Richard, det blev en G5:a ändå!:)

Hehe, joo. 1,8an Dual var fett mycket prisvärd jämfört med 2GHz:aren.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 23:08

Fått min!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 00:06

Härligt!!

Står den upp mot dina förväntningar? Kan väl inte vara någon tvekan om den saken?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 06:35

Ledande fråga!!
Ljudnivån har jag emellertid inte en aning om. Har en massa annat som låter i rummet den packades upp i.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-12-09 08:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne Adolphson
Ledande fråga!!
Ljudnivån har jag emellertid inte en aning om. Har en massa annat som låter i rummet den packades upp i.

Typ en nybliven G5-ägares flämtningar av upphetsning?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne Adolphson
Ledande fråga!!
Ljudnivån har jag emellertid inte en aning om. Har en massa annat som låter i rummet den packades upp i.

Ärligt talat syftade jag inte till några problem i mitt inlägg. Även om jag själv får den uppfattningen när jag läser det andra gången.

Hur som helst. Funkar den bra? Är den lika rapp som du trott?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-09 13:19

Hur länge har du väntat på den? Anledningen är att jag beställde en 1.8ghz strax innan 2x1.8 lanserades och har inte fått min än..
Min blev upgraderad till en 2x1.8 så det var ju en välkommen förbättring
Ser man att folk börjar få dom hoppas jag att man kan få sin före jul...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 15:35

Leveranstid?
Tja. Har för mig att jag köpte den tre dagar efter att de hade lanserats. I och med att det är BTO (Radeon 9600Pro och Blåtand) via AppleStore så går det förmodligen aningen snabbare än för dem som beställt via ÅF. När jag jobbade i ÅF-ledet (i och för sig för snart 2 år sedan) märkte vi tydligt hur Apple prioriterade burkar som var specialbeställningar framför de som var färdigkonfigurerade (lagervara).

Hastigheten?
Fråga någon annan. Hade en G3/300 (s.k. Blådåre) innan. Skillnaden är naturligtvis himmelsvid. Så tills vidare kan jag bara svara: Kunden är nöjd. Tänkte trycka in en extra 160GB HD och köra RAID (strippat ej spegling). Hoppas kunna få ytterligare prestanda på så vis, en G5:a på knark. :eek:

Test av G5 dual 1,8 finns på följande URL annars:

http://www.barefeats.com/

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 15:49

Hade du tänkt boota maskinen från en extern FW-disk då eller? För strippad mjukvarubaserad raid är så vitt jag vet inte bootbar. Eller är den det?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 16:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne Adolphson
Fått min!

Fubbit, skulle fått min idag. Hoppas att den kommer i morgon.

Fick skärmen idag, så har jag i alla fall något att titta på i tummet.

Till alla som beställt via AppleStore. Är det TNT som kommer och levererar, eller är det Posten?

/R

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 21:05

Vad blev det för skärm då Rickard?

Apple Store använde sig av TNT tidigare i år, men har gått över till ett nytt företag vet jag. Jag kommer inte ihåg deras namn dock. Men det borde ju stå på hemsidan.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 21:57

TNT var det för mej. Var tvungen att hämta tjafset i Stinsen, Sollentuna eftersom TNT redan knackat på min dörr dagen innan och lämnat lapp.

Det skulle vara kul om någon som fått sin maskin och lyssnat på den i ett tyst rum kunde kommentera ljudnivån

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-12-10 00:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Det skulle vara kul om någon som fått sin maskin och lyssnat på den i ett tyst rum kunde kommentera ljudnivån

Det är kanske ingen som vågar

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 00:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Det skulle vara kul om någon som fått sin maskin och lyssnat på den i ett tyst rum kunde kommentera ljudnivån

Ja, och då kan de ju även passa på att lyssna efter periodiska "blipp-ljud" framtill av maskinen på nära håll. Och sedan köra lite grafiska applikationer och se ifall pipen återkommer.

Jag tror dock inte att vi behöver hetsa om något test. Om problemen kvarstår kommer snart någon argsint Dual 1.8GHz G5 ägare skriva om det i en tråd här på 99mac. Är problemet däremot löst lär det bli tyst om den saken framöver. Det vore verkligen skönt om det sistnämnda stämmer.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 07:17

Största möjliga tystnad!!! Min blådåre var märkbart värre. Tycker den väsnas mest under uppstart. Har ingen decibelmätare dock. Har inte gjort något riktigt processor- eller för all del hårddiskintensivt ännu..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 16:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Vad blev det för skärm då Rickard?

Apple Store använde sig av TNT tidigare i år, men har gått över till ett nytt företag vet jag. Jag kommer inte ihåg deras namn dock. Men det borde ju stå på hemsidan.

Det blev en VIEWSONIC VP181S:
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010055777

Det är TNT. Ringde och fick det bekräftat. De sa att datorn inte lämnat Irland ännu, blää. Apple ljög i sitt mail. Men de hoppas på att leverera den i slutet av veckan i alla fall.

/R

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne Adolphson
Största möjliga tystnad!!! Min blådåre var märkbart värre. Tycker den väsnas mest under uppstart. Har ingen decibelmätare dock. Har inte gjort något riktigt processor- eller för all del hårddiskintensivt ännu..

Märkbart tystare än blådåren? Ok, det låter schysst. Att den låter mest under uppstart beror på att varvtalen i fläktarna är mjukvarustyrda vilket innebär att innan datorn laddat dessa "drivrutiner" går fläktarna för fullt.

1
Bevaka tråden