Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i iMac G3

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 18:06

Jag har en iMac G3/350 och en iMac G3/233. 350 har ju bara 6 GB HD och 233 bara 4 GB, så det är svårt att få plats med allt och jag har nu alldeles för lite plats för att installera Mac OS X 10.3, trots att jag VERKLIGEN har rensat bort allt som inte behövs och dessutom lagt allt som inte är program eller system på en extrern LaCie 20 GB USB HD som de båda datorerna delar på.

Så jag skulle vilja veta allt om hur man byter hårddisk i dessa datorer:

1. Går det öht?
2. Vilken hårddisk ska det vara? Hur stor är den största man kan få plats med?
3. Vad kostar en hårddisk?
4. Var kan man lämna in datorn för byte och vad kostar det? (jag vågar inte byta den själv)
5. Hur mycket fixar de på inlämningsstället? Flyttar de över allt till nya HDn?
6. Är det värt att uppgradera HDn?
7. Är det något mer man måste tänka på?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-03 23:13

Det är inte så svårt alls att fixa själv faktiskt, men det är en del att skruva isär, blir lite av ett pussel.
Vad jag har läst här på 99mac så ska man ha en 5400 RPM hårddisk, de med högre varvtal blir tydligen för varma.
Vad kostar en disk? Från 500-lappen och uppåt, beroende på storlek och hastighet.
Är det värt det? Kanske. Om du använder datorerna dagligen och inte har några planer på att byta upp dig så kan det väl vara det.
Jag vettefan om jag skulle kosta på det.

  • Avstängd
  • 2003-11-04 00:40

Ah, det är ju dölätt, håll bara reda på skruvarna så du inte som jag tappar bort en eller två, inte för att det gjorde någon skillnad men ändå. Och yes, 5400RPM är att rekommendera om du vill hålla din kära iMac i någorlunda behaglig temperatur.

Det är alltid värt att köpa ny hårddisk, de medföljande är bara "Yuck!" det är verkligen det sämsta med de äldre macarna, deras j*vla Western Digital-diskar, har ingen fattat att det ska vara Seagate (som f.ö. har marknadens snabbaste och tystaste diskar ((Maxtor är också väldigt tysta))) Gör en investering köp två stycken Segate nånting 5400RPM, byt ut, njut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 14:23

Är detta rätt hårddisk? Funkar den alltså i båda Macarna? För den ena är ju ett år äldre och har en helt annan uppbyggnad på innandömet.
http://www.pcsuperstore.se:80/commerceportal/product.asp?PageNo=PRODUCTCARD&Catalog=hogdata_produktkatalog&ProductId=219862

Ja, 350 är min huvuddator som jag använder varje dag. 233 är min mammas huvuddator. Jag tycker det är värt att köpa ny HD, men om det kostade för mycket kanske det inte skulle vara värt. En i Macoteket Store sa nämligen att man måste ha speciella diskar som inte går att få tag på om man inte beställer dem dyrt från Apple.

Ja, kanske är det lätt att byta själv, jag vet inte. Och även om det är lätt, så vet jag inte hur man gör... Men av vad jag har läst här så är det väldigt pilligt och man måste hålla i skruvarna med pincett etc. Dessutom vet jag inte hur jag ska flytta över alla filer till den nya (jajuste jag kunde ju använda USB HDn...). Men jag vill helt enkelt inte riskera något, så det blir nog inlämning.

Vi har lämnat in hos MacRent för minnesbyte i 233 en gång, så de borde väl kunna utföra hårddiskbyten inkl överföring?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 14:29

Länk

Länk

Länk

Hoppas någon länk är till nytta

[ EDIT: Rapporterat funkande i denna db ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 14:48

Vänta lite nu...

Är det så att man måste ha en partition som är högst 8 GB för att OS X ska fungera!? Det tycker jag verkar väldigt konstigt! :eek:

Pär: Njaa... Jag tycker det verkar ganska krångligt att byta själv. Det hade ju fått 4/5 i svårhetsgrad dessutom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Vänta lite nu...

Är det så att man måste ha en partition som är högst 8 GB för att OS X ska fungera!? Det tycker jag verkar väldigt konstigt! :eek:

Konstigt och konstigt... Så är fallet hur som helst. Dessa datorer berörs:
* PowerBook G3 Series, excluding PowerBook G3 Series (Bronze Keyboard).
* Power Macintosh G3 Desktop
* Power Macintosh G3 Mini Tower
* Power Macintosh G3 All-In-One
* Macintosh Server G3
* iMac 233 MHz
* iMac 233 MHz/B
* iMac 266 MHz
* iMac 333 MHz

Hela artikeln från Apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 18:14

OK, så då berör det alltså inte min 350, bara 233. Jaja, det är ju lätt att fixa...

Vad händer om man inte gör så?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
OK, så då berör det alltså inte min 350, bara 233. Jaja, det är ju lätt att fixa...

Vad händer om man inte gör så?

Om du inte gör så blir disken ej valbar som installationsdisk. Inget farligt alltså, det går helt enkelt inte att installera OS X då. Bara att partitionera upp disken, alltså.

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Rajje
[B]Är detta rätt hårddisk? Funkar den alltså i båda Macarna? För den ena är ju ett år äldre och har en helt annan uppbyggnad på innandömet.
http://www.pcsuperstore.se:80/commerceportal/product.asp?PageNo=PRODUCTCARD&Catalog=hogdata_produktkatalog&ProductId=219862

Har funderat på det hela jag med, och att göra det själv är ju inte så dyrt. Länken du har ska funka bra. Om man lämnar in den vet jag däremot inte, men kan tänka mig att det då är mer tveksamt om det är en bra idé ekonomiskt. Men det är klart att om man hittar någon som inte tar hutlöst betalt för det så...

  • Avstängd
  • 2003-11-05 00:10

Det där om 8Gb står när man försöker installera OS X dessutom om man glömmer bort sig

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-12-04 13:10

Jag älskar 99mac
Jag älskar er
Ska vi gifta oss?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-12-04 13:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Filiford
Jag älskar 99mac
Jag älskar er
Ska vi gifta oss?

Ehh, jag tycker vi fortsätter att prassla som hittills.

No strings attached, alltså - trådlöst, liksom...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 15:38

jag måste säga att det var lättare än jag trodde. Jag är inte särskilt teknisk men det gick bra med tålamod och försiktighet istället. Hittade en bra manual på nätet (glömt var) och satte igång med skruvandet. Tog väl mig en tre timmar ungefär.
Bra att ha: radiotång, magnetiska skruvmejslar.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 16:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf Boström
Hittade en bra manual på nätet (glömt var) och satte igång med skruvandet.

Har du!? Jag hittar inget som är bra nog! Säg gärna till om du kommer på var det var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-04 16:34

Tackar! Finns det någon länk som passar till iMac G3/233 också?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-04 17:28

Normalt sett finns service-manualen tillgänglig här:

http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html

Men manualerna tycks ha flyttats till en annan ftp-server hos apple. Om inte servern är tillfälligt nere bara.

Det verkar som vi har likadana maskiner och samma funderingar. Har själv plockat isär och satt ihop min iMac 233 MHz och det ÄR lätt att göra själv. Har dock ännu inte provat med den andra som ser lite annorlunda ut. Om du ändå ska plocka isär din iMac 233 MHZ så fundera på om du inte samtidigt ska sätta in lite mer minne när du ändå plockar isär den.

Den här länken kollade jag på innan jag plockade isär min iMac 233 MHz.
http://www.theimac.com/drive_steps.shtml

Sparka lite på mig så springer jag iväg och köper nya hårddiskar jag också så kan vi träffas och ha en mekartimme där vi byter hårddisk i våra maskiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-05 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bengt Eriksson
Om du ändå ska plocka isär din iMac 233 MHZ så fundera på om du inte samtidigt ska sätta in lite mer minne när du ändå plockar isär den.

Den har redan 256 MB som är maximum!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-06 06:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Den har redan 256 MB som är maximum!

Jag tror inte det är max för en iMac 233...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-06 12:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Jag tror inte det är max för en iMac 233...

Dåligt men sant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 21:56

Jahaja! Jag har fortfarande inte kommit mig för att byta hårddisken, men nu har jag nog iaf bestämt mig för att jag ska köpa denna:
Samsung SpinPoint V80 120GB/IDE100
(Jag tänkte att o m jag ändå ska köpa en ny disk och öppna hela iMacen och krångla, varför inte köpa en riktgit stor disk, så man klarar sig ett tag).

Nu måste jag bara försäkra mig om att den kommer funka i min iMac G3/350. Kommer den?
Det står ju att den är ATA/100 och min iMac har ATA/66, men det kanske inte spelar någon roll?

Ni har ju sagt att Seagaten skulle göra min dator tystare. Är denna Samsung-HD bullrigare än Seagaten? Den får vara lite bullrig, men inte bullrigare än den orginal-HD som sitter i nu, för den låter alldeles för mycket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-18 22:17

Hårddiskar som har ATA-100 är bakåtkompatibel för ATA-66 och t.o.m. ATA-33.
Begär öppet köp av hårddisk, så om du ska bli nöjd med ljudnivån.
I dag har nästan alla hårddiskar bra ljudnivå (marknaden självsanerar !)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-18 23:12
Ursprungligen av REP:

Hårddiskar som har ATA-100 är bakåtkompatibel för ATA-66 och t.o.m. ATA-33.
Begär öppet köp av hårddisk, så om du ska bli nöjd med ljudnivån.
I dag har nästan alla hårddiskar bra ljudnivå (marknaden självsanerar !)

OK, bra, då ska det inte vara några problem då!
Det står på ett flertal återförsäljare att den där Samsung-modellen var bäst i några tester, så då är den nog tyst. För det är ju en viktigt grej att ta upp i såna tester numera.

Tack för hjälpen!

Är det någon som vet om man kan ha större än 120GB??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 22:15
Ursprungligen av pite_jakke:

Är det någon som vet om man kan ha större än 120GB??

http://99mac.se/forum/showpost.php?p=374265&postcount=4

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 22:17

Ja! Nu har det kommit en avi från posten och paketet ska hämtas ut för 926 kr och är ett "datortillbehör", så det måste vara min hårddisk! Vad skönt det ska bli att slippa den gamla 6 GB-häcken!!!

Men en fråga har jag kvar dock: Vad är master/slave? Någon slags "bygling"??? Vad är det? Hur ska jag göra för att detta ska bli rätt när jag sätter i hårddisken?

här är en väldigt detaljerad beskrivning hur du gör både för slot loading och äldre modeller av iMac.
http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 20:13

Nu har jag bytt hårddisken! Det var jättelätt - bara att öppna plsten, öppna gallret, ta bort RAM, ta loss HD-kontakter, skruva loss HD, skruva fast ny HD, koppla in ny HD, sätta tillbaka RAM, skruva tillbaka galler, skruva tillbaka plast.
Så nu funkar det bra, även om jag inte lyckats kopiera tillbaka filerna än!
Den nya hårddisken är nästa helt tyst och knattrar nästan inte alls heller!

Tack för hjälpen alla!

1
Bevaka tråden