Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort-brygga

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en AirPort av den "gamla" modellen som kör på 802.11b-protokollet och har ett problem som jag undrar om det går att lösa.

Idag har jag mitt ADSL-modem kopplat till min AirPort som i sin tur får det publika IP-nummret ut på nätet. Sedan tilldelas jag 10.0.1.2 som internt IP på min TiBook. Om jag vill hosta ett spel, exempelvis Diablo 2, så måste ju jag göra en portkoppling för port 4000 från AirPorten till mitt interna IP och port 4000. Detta är lite jobbigt tycker jag eftersom jag är den enda som använder min AirPort.

Går det att göra en brygga från AirPort-stationen till min TiBook så att jag får mitt publika IP på burken eller åtminstånde slipper göra alla portkopplingar. Det blir ju som bekant ett par stycken med tiden och man kan ju inte ha hur många som helst heller.

Jag vet att det står en massa i inställningarna för AirPorten om bryggor hit och dit. Men jag har inte lyckats ställa in allt detta rätt. Kan någon vänlig själ som förstår sig på detta beskriva punktvis och enkelt hur jag ska ställa in detta? Om det går med andra ord?

Senast redigerat 2003-12-02 18:45
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-12-02 20:34

På AEBS kan man slå av distribution av IP-adresser vilket är samma som man vill sätta Airporten i bryggläge.

Men om inte AirPorten agerar DHCP-server genom att distribuera IP-adresser så innebär väl det att jag måste fylla i det manuellt på datorn? Vad ska jag skriva då, mitt publika IP eller?

Det blir ju fel i längden eftersom jag har dynamisk IP. Visserligen får man inte ny så ofta, men ändå.

Att brygga är npg lite annat än vad ni disskuterar här.
Att brygga ett nät eller AP-stationer innebär att man kan utöka sitt nät trådlöst. Säg att man har två hus och Internetuppkopplingen i det ena. Man vill nu bygga ett nät i det andra huset men vill eller kan inte dra kabel mellan husen. Då kan man brygga dessa nät med Airport.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Att brygga är npg lite annat än vad ni disskuterar här.
Att brygga ett nät eller AP-stationer innebär att man kan utöka sitt nät trådlöst. Säg att man har två hus och Internetuppkopplingen i det ena. Man vill nu bygga ett nät i det andra huset men vill eller kan inte dra kabel mellan husen. Då kan man brygga dessa nät med Airport.

Ahaaa... Då förstår jag det bättre... Tack!

1
Bevaka tråden