Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man göra med otrevliga medlemmar?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Diskussion: Vad har du för musmatta?
- Jag har en med fittskägg på.

Diskussion: Nytt thema till OS X 10.3.x
- Det var riktigt .....illa. Jag blir åksjuk.

- Säg vad du vill: det var bland det fulaste jag sett. Om du vill pusha ett tema - varför inte göra en snygg dump i såna fall. Eller...jösses. Troll?

- Moshan verkar gå på nåt. Tunga saker. OM alla tycker att det är asfula saker kanske det ligger nåt i det? Du kanske borde pyssla med annat? Spela fiol eller nåt?
(Jag blev tvungen att glutta en gång...

Diskussion: Fler nya OS X 10.3.x tema i olika färger.
- Yeah baby, en orgie i fula saker. Keep it up. Du har inte funderat på att börja virka istället?

Diskussion: Min cykel stulen!
-

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Allvarligt, har du inget vettigt att säga kan du väl vara tyst istället?

Oj, vi har GUD med oss här som medlem...groovy. Mohahahaha......

Såna här inlägg för inte mycket vettigt till forumet, vad ska man göra med folk som kommer hit bara för att fördriva sin tid och provocera? Vissa forum har röstningssystem, men det kan i och för sig missbrukas.

Förslag?

  • Medlem
  • 2003-12-02 20:59

Jag har ingen aning. Jag har svårt att förstå varför/hur folk kan bete sig så tråkigt som det du citerar ovan (och jag har läst i dess respektive trådar). Det är bara så trist och tråkigt när vissa bara försöker förstöra.

Min uppfattning är att man inte ska göra någonting alls. Vuxna människor ska klara av diskussioner även med otrevliga individer. Det behövs ingen åsiktspolis här, lika lite som i verkliga livet.

Därmed inte sagt att man ska få säga PRECIS vad som helst, det finns ju saker som är olagliga, typs hets mot folkgrupp, uppvigling etc., men vanlig otrevlighet får man väl kirra själv.

Tycker jag

Tidigare användare har visat att de inte kan bete sig vuxet, de är numer bannade.

Man kan ju se det positiva med såna korkade inlägg också - nämligen att de får ens egna att framstå som mogna och omdömesgilla

Men allvarlig talat, i 99 fall av 100, så tycker jag att alla försök att styra debatten gör mer skada än nytta.

Medicinen är ibland värre än sjukdomen

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Man kan ju se det positiva med såna korkade inlägg också - nämligen att de får ens egna att framstå som mogna och omdömesgilla

Right!
Och sedan så lägger man dit dom man stör sig på på sin ignoreralista - och hoppas att de får problem som man kan lösa åt dom men eftersom det inte syns så råkar man missa det
Löjligt? Icke, svinhugg går igen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Right!
Och sedan så lägger man dit dom man stör sig på på sin ignoreralista - och hoppas att de får problem som man kan lösa åt dom men eftersom det inte syns så råkar man missa det
Löjligt? Icke, svinhugg går igen...

Man kan ju också låtsas ge dem välmenande råd - men som i själva verket förvärrar deras problem... Helt legitimt enlig mig

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 21:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Man kan ju också låtsas ge dem välmenande råd - men som i själva verket förvärrar deras problem... Helt legitimt enlig mig

Fixa behörigheter?
Det är komandot "repair and mend".
Starta terminalen och skriv rm och dra och släpp sedan dit filen du vill laga till den raden. När texten dykt upp bakom rm så tryck return.
Gör sedan så med alla filer du vill laga…

[N.B PÅ SKOJ N.B.]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Fixa behörigheter?
Det är komandot "repair and mend".
Starta terminalen och skriv rm och dra och släpp sedan dit filen du vill laga till den raden. När texten dykt upp bakom rm så tryck return.
Gör sedan så med alla filer du vill laga…

[N.B PÅ SKOJ N.B.]

Ja man kan ju inte hjälpa att man inte hade riktig björnkoll på det - man gör ju iaf sitt bästa...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-02 22:20

Tyvärr är det nog svårt att omvända såna som provocerar bara för att de måste visa att de finns (ofta finns det nog rätt sorgliga historier bakom).

Men om de här typerna nån gång skulle behöva hjälp så kan de nog inte förvänta sig alltför vettiga svar från alla som de har retat upp. Som man bäddar får man ligga, så förhoppningsvis är det i viss mån självsanerande.

Edit: Snyggat till lite.

Oj oj, det är nog det värsta jag sett. Vilka otrevliga människor det finns, verkligen elaka (det är naturligtvis inga försök att vara roliga).

Jag tycker genast att regler bör upprättas så att alla medlemmar endast utrycker åsikter är politiskt korrekta och ett språkbruk som endast platsar på DNs förstasida.

Senast redigerat 2003-12-02 22:50
  • Medlem
  • 2003-12-02 22:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Det behövs ingen åsiktspolis här, lika lite som i verkliga livet.

Därmed inte sagt att man ska få säga PRECIS vad som helst,

Exakt. När folk börjar skriva att InDesign är bättre än QuarkXPress, då är måttet rågat.

  • Medlem
  • 2003-12-02 22:56

Nu kan ju iofs påståendet om musmattan med fittskägg på vara med sanningen överensstämmande och var det nu det som efterfrågades i tråden, så... Ibland är det inte truten som är skitig på glina, utan livet självt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Exakt. När folk börjar skriva att InDesign är bättre än QuarkXPress, då är måttet rågat.

Ja sanningen är alltid det första offret...

  • Medlem
  • 2003-12-02 23:38

Touché!

Vad skall man göra med otrevliga medlemmar? Var trevlig förstås och på så sätt "sätta ribban".

/Ola
* full som ett ägg*

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-03 00:17

Det är så tråkigt när det dyker upp otrevliga personer.
99mac är nog det trevligaste forum jag har träffat på, så då blir det extra tydligt när någon är otrevlig... tycker jag.

  • Medlem
  • 2003-12-03 00:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Vad skall man göra med otrevliga medlemmar? Var trevlig förstås och på så sätt "sätta ribban".

/Ola
* full som ett ägg*

precis. ironibefriade svar med kärlek tar udden av de flesta spydigheter och får den elake att verka just elak.

*spik nykter* :|

Hoppas verkligen att exemplen i inledningen inte är början på någon trend för det är just avsaknaden av sådant som gör detta forum så bra!

Håller med Nillon om att det är fantastiskt bra stämning här på 99mac och högt i tak.
Exempel: Om en fråga som redan är besvarad på annat ställe ställs på nytt låter folk helt enkelt bli att svara om de inte orkar eller så hänvisar man till trådar med svar på spörsmålet. På många andra ställen på Internet blir reaktionerna ofta att frågeställaren fullständigt sablas ner och med största sannolikhet inte kommer att våga fråga något igen. IMHO är tanken med att vara medlem i ett forum inte att visa sig på styva linan och göra otrevliga och elitistiska inlägg som folk kan ta illa upp av, utan att dela med sig av sin kunskap till behövande för att få i retur när man själv sitter på pottan eller bara vill ha råd om något.

Ett och annat otrevligt inlägg kan man ju acceptera, men om någon skulle skriva inlägg som de som citerats ovan jämt och ständigt, så tycker jag den personen tigger om att åka ut.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 05:15

Det är viktigt att alla får säga och tycka precis vad som helst. Bara dom gör det på ett aceptabelt vis och inte medvetet väljer att förstöra, provocera och förolämpa. Många kanske inte vågar skriva vad dom tycker eftersom dom då riskerar att inte få hjälp när dom väl behöver det.

Självklart så svarar jag på allas inlägg där jag kan tillföra något. Jag bryr mig inte alls i personens åsikter. Det är viktigt att även kritiska röster får komma fram. Annars så blir detta en kyrka för tokfrälsta talibaner utan mått och sans. Det kan knappast vara målet med detta forum. Eller?

Häng dem högt i ett Novellträd...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-03 08:23

När man inte längre accepterar ungdomarnas jargong så är det antingen ett tecken på att man själv håller på att bli gammal eller så är man bara lite vanligt inskränkt och intolerant.

Jag måste säga att jag tycker det är roligare att läsa lite skojfriska elakheter än slätstrukna inlägg när medlemmarna stryker varandra medhårs.

PS. Quark suger.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-03 08:29

Förutom sånt som är olagligt, finns det väl nåt som heter netikett? Eller är det bara jag som är gammelmodig?

Ok, jag kanske har varit lite onödigt elak nån enstaka gång (hemorrojder). Men det rättfärdigar väl ändå inte en spamattack på mig med personliga meddelanden?:

Jag fick detta från nån som kallar sig Andersson:
"Jävla pucko; postar du ETT inlägg till på 99mac kommer jag personligen se till så du hamnar på sjukhus. Jävla bögjävel."

(Jag är inte homosexuell, och jag blev riktigt skakad av detta...)

Snacka om att kasta spjut i radhus.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-03 08:54

Jadu, Lempriére, vad ska man säga. "Som man bäddar får man ligga", kanske?
Därmed inte sagt att jag tycker att det är OK att skicka ett sådant meddelande som du citerar.

För att citera den kände filosofen John Rambo:

-You did first blood...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-03 09:10

Sedan tvivlar jag på att Andersson verkligen skickade ett sådan meddelande... men men.

Ja...jag hoppas att Andersson inte gjorde det... våld föder våld...

Bevaka tråden